Wat mensen wel eens lijken te vergeten, is, dat een vliegtuig maar voor één ding ontworpen is : om te vliegen....
Wát je er ook instopt aan interieur...

En, anders dan bij andere vervoersmiddelen, heeft elk systeem van een vliegtuig niet maar één reserve-systeem, maar vijf (5!!!) back-up-systemen.
De mensen die vliegtuigen de lucht insturen, worden jaarlijks medisch gekeurd, en doen ieder jaar meerdere examens, zodat zij altijd super-getraind zijn - kom daar eens om bij een buschauffeur....Bovendien zijn het mensen, die allemaal een leven aan de grond hebben, met partners, kinderen, hobbies ed, waar ze absoluut naar terug willen : als ze niet tevreden zijn over de technische staat van hun vliegtuig, gaan ze heel gewoon niet weg.

Je ziet ze niet meer, de piloten - na 9/11 is de cockpitdeur hermetisch gesloten vóór de passagiers aan boord komen.
Je weet dus niet, wie die stem is, die je vertelt hoe het weer is op de plaats van bestemming, en hoe hoog en waar we gaan vliegen. Dat is heel jammer : het is nl. een enorme geruststelling, als je even een kijkje kon nemen in die cockpit : hoe volkomen relaxed ze daar zitten, af en toe de radio bedienen, de koers wijzigen door aan een knopje te draaien, maar altijd met één oogje op de instrumenten : klaar om in actie te komen, en dan, goed-getraind en vooral de captain zéér ervaren, even in te grijpen.

Probeer je voor te stellen, dat je 9 uur in de auto stapt - éven naar bijv. München rijden. Niets aan de hand, toch?
Méér véél meer kans op shit onderweg, dan als je gaat vliegen.

Misschien troost je de gedachte, dat maar 1 op de 5 mensen vliegen 'leuk' vindt - dus 4/5 zou liever op een andere manier reizen als dat kon. Je bent dus in goed gezelschap, en het cabine-personeel wéét dit. Dus vinden het absoluut niet gek, als je nerveus bent, of even met ze wil praten. Tenslotte 'wonen' die in vliegtuigen...
Ik stap met meer zenuwen in een trein dan in een vliegtuig, en heb meer vluchten gemaakt, dan ik na kan tellen in de 34 jaar, dat ik er ook in 'woonde'.

Vraag om een raamplaats, en geniet van de wolken, de zee, de onder je doorglijdende wereld, en het gevoel, dat je 9 uur lang niets 'moet': eindelijk tijd om zonder schuldgevoelens te lezen, muziek te luisteren, filmpje te kijken, beetje soeselen, sudokootje, gewoon een adempauze in je drukke leven.

Je vliegtuig vliegt, omdat het niet anders kan dan vliegen, en dat doet het dus - het is in z'n element, zoals de veerpont naar Texel op het water hoort....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Vliegangst komt bij veel mensen voor die eigenlijk nog nooit hebben gevlogen.
Zorg dat je tijdens je vliegrit iets te doen hebt, zorg voor leuke tijdschriften, muziek op je i-pod/mp3, in de ritten die reizen hebben van 9 uur hebben vaak ook een tv aan boord waar je film kan gaan kijken.
Geniet vooral van de reis en ontspan.

Er zijn vele boeken geschreven over vliegangst en de manieren om er van af te komen.
Misschien een aanrader voordag je gaat vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gleb81;

Als je vliegangst al eens op een kortere lucht hebt weten te bewdwingen kun je dezelfde methode hanteren. Is alleen wel een kwestie van volhouden. Heb je überhaupt nooit gevlogen dan zou ik of eerst een korter vluchtje boeken naar een bestemming vanaf waar eventueel over land terug te reizen is. Of een training tegen vliegangst volgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De drukte in de lucht is in de afgelopen 15 jaar verdubbeld. Jaarlijks reizen er zo’n 40 miljoen mensen via Schiphol, waarvan bijna de helft op doorreis is. En in de piekuren kunnen er ruim 100 vliegtuigen per uur landen en vertrekken vanaf Schiphol. En dat is alleen Schiphol. Er zijn uiteraard nog veel meer luchthavens in de hele wereld. Ondanks de grote drukte op de vluchthavens, is het aantal ongelukken met vliegtuigen in de afgelopen 15 jaar gelijk gebleven. Per twee miljoen vluchten, stort er gemiddeld 1 vliegtuig naar beneden en bij vliegtuigmaatschappijen die lid zijn van een organisatie die de vliegveiligheid in de gaten houdt, is dit zelfs maar 1 op de 4 miljoen vluchten. Een paar gegevens van januari 1989 tot december 2008

* Delta Airlines heeft 1650 miljoen vluchten gehad. Daarvan was slechts één vlucht met een fatale afloop (minimaal 1 dode).
* British Airways heeft 549 miljoen vluchten gehad, waarvan er geen enkele fatale afloop was.
* Turkish Airlines heeft 186 miljoen vluchten gehad, waarvan er twee vluchten een fatale afloop hadden (de laatste op Schiphol niet meegerekend, gezien de cijfers tot 2008 gaan).
* American Airlines heeft 1770 miljoen vluchten gehad. Daarvan waren er 5 vluchten met een fatale afloop.
* KLM heeft 281 miljoen vluchten gehad. Hiervan waren er twee vluchten met een fatale afloop.
* Malaysia Airlines heeft 319 miljoen vluchten gehad. Hiervan was er één vlucht met een fatale afloop.
* Air Canada heeft 399 miljoen vluchten gehad. Geen enkele vlucht hiervan had een fatale afloop.
* Meer: http://www.planecrashinfo.com/rates.htm

Misschien helpt dit bericht je een beetje van je vliegangst af.
Denk niet aan vervelende dingen, die "misschien" zouden kunnen gebeuren, en geniet van de vlucht en de leuke dingen die je meemaakt. dat maakt het een stuk eenvoudiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben in 2001 naar Nieuw Zeeland geweest. Ik had ook vliegangst maar wilde er erg graag naar toe.
Het eerste is dus: bedenken hoe graag je daar wilt komen, aan het einde van je reis.
Vervolgens heb ik een paar boeken meegenomen, ben krampachtig gaan zitten lezen, en heb me voorgesteld dat ik in de bus zat.
Het vliegen, eenmaal in het vliegtuig, maar ook de geloliede wereld eromheen, geeft verder een heel veilig gevoel. Bij de terugreis had ik geen last meer.

Succes

Toegevoegd na 1 minuut:
geloliede moet zijn geoliede (rustig lopend, vertrouwenwekkend)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja afvragen waarom je bang bent voor het vliegen. Veel angsten zijn namelijk aangepraat. Zo ook de angst voor het vliegen. Het si namelijk een zeer veilige manier van transport. De enige reden waarom het gevaarlijk lijkt, is omdat ALS er wat mis gata, het meteen de kranten haalt. Gelukkig is dat slecht een of twee keer per jaar dat er echt ongtelukkien gebeuren waarbij mensen in een ziekenhuis of erger belanden. Als elk dodelijk ongeluk op de snelwegen in Nederland op het journal zou komen, kunnen wel elke dag wel 10 minuten extra gaan inruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het verstandiger om een nog langere vluchtte boeken, dan heb je nog meer tijd om er van af te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had hetzelfde :
Ik ben met de gedachte in het vliegtuig gestapt met de gedachte ik kan er toch niks meer aan veranderen het moet .
Kom ik in turbulentie terecht en het vliegtuig begint iets te schudden oke`ik kan er toch niks meer aan veranderen .
Probeer de wil van het vliegen te laten winnen van de angst die je er voor hebt .
En probeer te genieten van die vlucht .
Succes en een mooie vlucht .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg het tegen de stewardess!!
Ik ben stewardess en mensen zeggen dat wel vaker. Ik ga dan ook vaker even kijken en mocht er turbulentie zijn, dan kan ik je uitleggen wat er aan de hand is, en je eventueel geruststellen.
Ik heb een keer naast iemand gezeten met start en landing en alle geluiden uitgelegd, dat deed haar veel goed.
Het is helemaal niet gek om dat te zeggen.
Verder zou ik niet te veel alcohol nemen, dit is geen oplossing (sommige mensen denken dat).
Mocht je er definitief vanaf willen komen, is er een goede, maar niet goedkope mogelijkheid, stichting Valk http://www.valk.org/ .
Succes! En goede reis...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook, ik ben overal bang voor in een vliegtuig, met name na 11 september.
Maar ik weet ook dat ik mezelf gek zit te maken met 'beren op de weg'.
(neerstorten, terrorisme, ruzie, kerosinegebrek etc etc)
Rationeel gezien weet ik dat vliegen de veiligste manier van vervoer is maar ik stap het liefst in de auto om op vakantie te gaan.
Maar toch, om op een verre bestemming te komen kom je er niet onderuit om te vliegen. Ik ben naar New York geweest en dat was echt fantastisch!
En ik vlieg nog steeds, met heel veel tegenzin.
Eenmaal terug in Nederland was ik best trots op mezelf.
Ik zorg er voor dat ik in het vliegtuig niet al teveel om me heen kijk en neem een spannend boek (of 2) mee ( wel van tevoren checken of ze ook echt leuk zijn)
Ik neem ook een mp3 speler mee en ga m'n favoriete muziek luisteren met m'n ogen dicht.
En als mijn gedachten afdwalen naar een negatieve gedachte dan spreek ik mezelf toe en ga onmiddelijk ergens anders aan denken. ( iets leuks!)
Ik zeg tegen mezelf dat ik voor m'n plezier in een vliegtuig zit en denk aan de stewardessen die elke dag vliegen en zolang zij lachend door het middenpad lopen voel ik me ook geruster.
Ben eigenlijk met van alles bezig behalve het vliegen.
Ik wens je een hele fijne vakantie toe!