Merk je het als er eten in de longen terechtkomt?

Ik moest gisterenavond wenen terwijl ik aan het eten was. Ik ademde diep in, maar er zat nog een stuk vlees in mijn mond.
Dat stuk vlees werd als het ware naar beneden gezogen. Zit dit nu in mijn longen of kan het alsnog gewoon door de slokdarm gegaan zijn?

Ik moest erna wel hoesten, maar meer door de angst.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
24K
ronron1212
7 jaar geleden
Als je eten je long in wil verslik je je.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij het verslikken komt wat voedsel in je keel terecht. Dit irriteert de trilhaartjes in je keel zodat je gaat hoesten. Zo hoest je het voedsel weer uit je keel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
maar kan het wel naar je slokdarm als je inademt? dan wordt het toch in je luchtpijp gezogen?
Erna55
7 jaar geleden
kijk eens hier : http://www.biologiesite.nl/keelholte.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@gast165037,
dat kan, dat wordt Aspiratiepneumonie genoemd, een stoornis bij het slikken. Er kan ook water in de longen komen bij verdrinking.
Bij zout water wordt er bloed naar de longen getrokken. Tot twee uur na de verdrinking is er nog kans om de essentiële levensfuncties weer op gang te krijgen
Als na de redding het water niet voor 100% uit de longen is gepompt, is er nog kans dat de patiënt een paar uur later overlijdt. De zgn late verdrinking.

Antwoorden (2)

Als er eten in je longen komt (dus via je luchtpijp) stik je en dat is fataal.
Dan kan alleen de greep van Heimlich helpen.
Kort en goed: Nee want je bent dood.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vaste stoffen (zoals voedsel) en vloeistoffen (zoals water of braaksel) kunnen in de luchtwegen terechtkomen. Ook vreemde voorwerpen (zoals kralen en paperclips) kunnen door verslikken in de luchtwegen en uiteindelijk in de longen terechtkomen. Dit wordt aspiratie genoemd. Het longweefsel kan hierdoor ontstoken raken (pneumonie). Aspiratiepneumonie is dus een longontsteking na het verslikken.

De volgende symptomen treden op bij aspiratiepneumonie:
Ademhalingsmoeilijkheden.
Blauwe verkleuring van de huid en de slijmvliezen door een gebrek aan zuurstof in het bloed (cyanose).
Hoesten.
Koorts met het ophoesten van stinkend slijm.

De eerste stap bij een behandeling is te zorgen dat de luchtwegen weer vrij zijn. Ter ondersteuning kan worden behandeld met zuurstof of beademing. Er worden antibiotica gegeven.
Wanneer een longontsteking door het inademen van voedsel of dranken niet wordt behandeld, kunnen in de longen problemen ontstaan. Bijvoorbeeld een longabces of bronchiëctasieën.

De Heimlich-greep wordt toegepast als iemand zich ernstig verslikt heeft en daardoor geen lucht krijgt. Men kan dan met buikstoten volgens de Heimlich-greep de luchtwegen vrijmaken.