Waardoor krijg je eigenlijk soms blaren in je mond of hoe dat ook heet? Vitamine tekort?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ik denk dat je aften bedoelt, een soort grijze of gele zweertjes met een rode rand. (Even mond open voor de spiegel.)

Ze kunnen veroorzaakt worden door slechte gebitsverzorging, lage weerstand of wondjes in de mond, en stress en oververmoeidheid kunnen ook een rol spelen.

Die slechte weerstand kan inderdaad te maken hebben met vitaminetekort.

Aften kunnen ook een symptoom zijn van de Ziekte van Crohn, maar als je geen chronische buikklachten hebt, is er geen reden om dat aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Inderdaad een vitamentekort.
Misschien kan je wat visoliecapsules nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.huidinfo.nl/aften.html lees deze site even
mogelijk zijn t aften
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Serieuze klachten verdienen een serieuze diagnose.
Ik denk ook aften maar ga naar de dokter of de tandarts voor een vakkundig advies en meteen voor een recept.
Voor het recept moet je er toch heen dus beter even laten kijken. Kunnen behalve Crohn of vitaminetekort kunnen er nog veel meer oorzaken zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb begrepen dat het ook kan komen wanneer je je tanden niet goed genoeg verzorgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze ook jarenlang gehad, totdat ik ging poetsen met tandpasta met enzymen (Zendium). Bij mij ligt het aan 'zwak speeksel', er zitten van nature te weinig enzymen in mijn speeksel waardoor ik sneller ontstekingen in m'n mond heb en m'n tanden ook sneller gaatjes krijgen.
Met vitaminentekort, gebrek aan tandhygiëne of Crohn heeft het in mijn geval niks te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te weinig enzymen in het speeksel valt dan ook onder het kopje 'lage weerstand'. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gek, want daar heb ik verder helemaal geen last van! Mijn weerstand is verder prima, alleen m'n speeksel deugt niet. En dat is erfelijk (mijn moeder had op haar 16e een kunstgebit).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weerstand is dan ook weliswaar één woord, maar in werkelijkheid een enorm ingewikkeld samenspel van allerlei verschillende verdedigingsmechanismen in het lichaam. De beschermende functie van speeksel is één heel klein aspect van je weerstand. Als alleen dat ene aspectje minder goed werkt, heb je op dát punt een lagere weerstand. Dat wil inderdaad niet zeggen dat je eerder de griep krijgt of vatbaarder bent voor oorontsteking, om maar eens een zijstraat te noemen, maar in dit geval wel dat je zonder extra maatregelen een wat groter risico op aften hebt dan gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lagere mondweerstand!
Als het inderdaad aften zijn, dan kan het bij vrouwen ook zijn dat deze ontstaan door hormoonschommelingen. Dus wanneer je zwanger bent of vlak voor de menstruatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, klopt! Ook dat ken ik uit de praktijk van vóórdat ik andere tandpasta gebruikte.
Blaren oftewel Aphten.
Een goed middel om die dingen aan te stippen zodat ze weer snel weg gaan is: Pyralfex berna tinctuur.
Bij de apotheek dacht ik.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er ook jaren zeer ernstig last van gehad, totdat ik ging roken. Heb ze nooit meer gehad, tot ik stopte met roken; toen kwamen ze in volle omvang terug. Nu rook ik weer en heb ik er weer geen last van. Het weerhoudt me er zelfs van om weer te stoppen met roken, hoe slecht dat ook is, maar van die aften wordt je ook gek.