Welke valkuilen zijn er bij het lijnen?

Ik heb voor het eerst in mijn leven bewust besloten even wat minder te eten om een aantal kilo's af te vallen, maar sta daarmee vast al met één of meerdere voeten in de buurt van een stel valkuilen, waar jullie me met z'n allen voor kunnen waarschuwen :) Graag jullie advies. (Ik vraag dus uitdrukkelijk niet om de beste manier om af te vallen. Volgens mij is die per persoon verschillend.)

Ter info over mijn persoonlijke "lijnprogramma": ik ben weer begonnen met ontbijten (met een handje Bran cornflakes voor de vezeltjes en melk), eet 's middags twee bolletjes met een lichte vleessoort (kipfilet) en komkommer en/of een appel en eet 's avonds veel groente/sla met een kleine portie vlees of met een lichte kaas en eventueel een soepje. Ik drink vooral thee (zonder suiker) en tussendoor af en toe een bouillonnetje. Geen aardappels of pasta voorlopig. Is dat een beetje verantwoord?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet verkeerd maar wel wat valkuilen inderdaad.. In de ochtend enkel melk vult niet echt, ondanks de cornflakes.. neem die dan joghurt en zoetstof en wissel eens af met muesli.. je eerste valkuil is denk ik de ochtendbreak.. je wacht lang met weer iets nemen tot aan de lunch.. pak tussendoor een snee peperkoek, eierkoek of fruit.. De bolletjes 's middags zonder boter en bruin brood? Sla vult goed..let op wat je er door heen doet.. Plaag jezelf niet door met een niet volle maag van tafel te gaan.. neem dan een zuivelproduct als toetje..vet-arm natuurlijk.. Anders val je ook in een kuiltje.. en 's avonds nog wat nemen kan best.. light cracker, fruit, rijstknabbels, cafe noir koekje.. af en toe een witte droge wijn.. Niet met een lege maag gaan slapen is valkuil 3.. Drinken is goed maar bouillion houdt ook vocht vast=gewicht.. ken je de light drankjes van lessini? En de water met smaak van cristal clear? Mag allemaal... Ik wens je succes!!

Even wat minder eten is geen manier om af te vallen. Je zal consequent het eet en bewegingspatroon moeten veranderen.

Zorg ervoor dat je niet te weinig eet. Als je lichaam gewend raakt aan "weinig" voedsel, dan zul je na je lijnen weer snel aankomen omdat alles wat je dan weer normaal eet, gezien wordt als "extra". Het beste is het om vooral verantwoord te eten, dus veel groenten en fruit. Naast eten is vooral bewegen erg belangrijk. Ik heb ooit meegedaan aan het online afslankprogramma van de fitclub. Helaas zijn ze er zo'n anderhalf jaar geleden mee gestopt. Toen was ik echter al 30 kilo kwijt. Zij hadden een online dagboek dat je moest bijhouden over wat je at. Direct werden daarvan de calorieën berekend. Ik mocht maximaal 1500 calorieën per dag. Hoe meer ik sportte, hoe meer ik eventueel weer mocht bij eten, zo lang ik maar onder de 1500 belandde. Het heeft mij heel erg geholpen. Sindsdien heb ik ook weer ontdekt dat ik sporten leuk vind en groenten lekker vind.

De belangrijkste valkuil is denken dat een dieet werkt. Ja, alle dieten werken. Even. De kunst is daarna dat gewicht vast te houden, en dat heeft niets met lijnen of een dieet te maken, maar alles met het radicaal en definitief veranderen (en zo behouden) van je levenswijze. Die boodschap hebben mensen nu eenmaal weinig trek in, dus zullen ze alle mogelijke alternatieven er omheen onderzoeken en uitproberen, waarmee ze uiteindelijk schade aanrichten door onder andere het jojo-effect. Tegen de tijd dat het kwartje valt, is afvallen een hachelijke en schier onmogelijke opgave geworden, terwijl het 'de eerste keer' met een grondige en definitieve aanpak had kunnen lukken. Dat is uiteindelijk DE grote valkuil. Dat je toch verkeerde , korte-termijnkeuzes BLIJFT maken, ook als je weet wat daar het gevolg van zal zijn.

Het klinkt nogal strikt dat menu wat je jezelf oplegt. Ik denk dat de grootste en enige valkuil is dat mensen te veel eten. De meeste mensen met een overwicht probleem eten het dubbele van wat ik eet als ze lijnen!!! Kan je nagaan wat het is als ze niet lijnen. Ik ben een man van 1,80 m en weeg 72 kg. Ik eet 's morgens 2 a 3 boterhammen en voor lunch 3 a 4. Mijn diner is een normaal bord vol. Ik eet geen tussendoortjes en eet zeker niet meer na diner. Wel drink ik koffie en thee met suiker en 's middags een biertje of een borreltje. Mijn gewicht is al 30 jaar ongeveer het zelfde. Voor mij is het duidelijk. Het ligt voor alles aan de hoeveelheden die mensen tot zich nemen of ze dikker worden of niet. Anyway succes met je dieet.

Een valkuil is te denken dat diëten werken... geen enkel dieet werkt. Het is kwestie van je leefstijl aanpassen. Minder eten werkt ook niet, juist als je minder eet gaat je lichaam vet en vocht vasthouden omdat er minder binnen komt. Gebruik alleen nog maar volkoren en meergranen producten en absoluut geen wittemeel producten als wit brood, witte pasta, etc. Je kunt overigens gerust pasta eten maar neem dan een volkoren of meergranen variant, lekker, voedzaam en zeer gezond. Het is beter om verdeeld over de dag 6 kleinere porties te eten dan 3 "grote" maaltijden. Als je slanker wilt worden en vooral blijven dan is het geen kwestie van "even" aan je gewicht te werken/even minder te eten etc. Als je over een poosje de oude draad weer oppakt kom je meer aan dan je bent afgevallen. Dat staat ook wel bekend als het jojo effect.

Als je gaat lijnen (minder eten), dan zal je lichaam als eerste het spierweefsel afbreken. Daarna pas gaat het lichaam vetten afbreken. Dus ga niet lijnen als je ergens zwakke spieren of ontstekingen hebt in de spieren/pezen. Je wilt namelijk niet dat zwakke spieren nog zwakker worden. Ze moeten namelijk sterker worden. Je zegt ook dat je geen aardappels of pasta wilt eten (voorlopig). Als je dingen uit je eetpatroon haalt, dan is de kans groot dan je voedsel eentonig gaat worden. Het lichaam wilt juist afwisseling hebben om het voedsel goed op te nemen. Het lichaam is vaak ook niet zo goed in het eten van rauwe groenten (zoals sla). Beter is het om de groentes goed te koken. Toegevoegd na 6 minuten: Als je dik bent geworden, wil het zeggen dat je lichaam niet meer goed de energie uit het voedsel kan halen. Uit het voedsel blijft veel afval over. Men moet meer eten om toch voldoende energie op te kunnen eten. De grote kunst is om het lichaam weer te leren om het voedsel beter te verwerken en er meer energie uit te laten halen. Met lijnen leert je lichaam niet.

Wees overtuigd van je eindresultaat en accepteer kleine(re) stapjes in je gewichtsverlies. De aanhouder wint en als de ene manier niet werkt verander dan kleine dingetjes in je dieet of dagelijkse bezigheden. Dan weet je snel wat werkt en niet.

De grootste valkuil is in mijn ogen dat je ervan uitgaat dat je "even" lijnt om alles weer op orde te krijgen, en dat je er dan weer een hele tijd vanaf bent. Dat is niet zo. Je te hoge gewicht is veroorzaakt door je levensstijl (eten en bewegen). Wanneer je terugkeert naar je oude levensstijl, zul je ook terugkeren naar je oude gewicht. De truc is dus, je levensstijl *blijvend* te veranderen. Dat lukt alleen wanneer je je nieuwe levensstijl *leuk* vindt. Zo niet, dan zit je vast aan een leven lang niet-leuke dingen doen - dat houd je niet vol. Dus: eet lekker, geniet van je eten, eet genoeg zodat je niet dagelijks urenlang met een slap gevoel en/of een lege maag zit. Om dit te bereiken, kun je het beste een diëtist raadplegen. Kijk bijvoorbeeld eens bij de Bron (je mag mijn naam noemen). Bewegen helpt ook. MITS je iets doet dat je leuk vindt. Als je het leuk vindt om de hond uit te laten, maar niet om tussen stoere binken in de sportschool te zweten, zul je meer afvallen van het uitlaten van de hond dan van die sportschool. Die sportschool zul je dan namelijk niet volhouden omdat het je tegenstaat, de hond uitlaten zul je jarenlang doen omdat je het leuk vindt. Wat veel mensen zich niet realiseren: voor beweging heb je GEEN sportschool nodig! Er zijn genoeg manieren om meer te bewegen in het dagelijks leven, en er zijn genoeg sporten die je buiten de sportschool doet. Ik wens je een goed langetermijnsucces!

Bronnen:
http://www.foodenfun.nl/

Tja, je vraagt een algemeen advies voor toch een individuele situatie. les 1 van het afvallen: zorg dat het langzaam gaat. Als je minder eet, eet dan een klein beetje minder maar ga niet de maaltijden halveren. Als je te sterk mindert zal je lichaam leren om erg efficient met voedsel om te gaan en gaat het weer vetreserves opbouwen zodra je weer iets meer gaat eten. Probeer op te schrijven wat je in het verleden altijd at, en ga dat vergelijken met je huidige eetpatroon. Hoeveel verschil zit daar in? Laat je voedingsstoffen weg, dan kom je dat in je lichaam te kort. Hou het op gewoon een beetje minder eten, en eventueel ga je ouderwets de calorietjes tellen. Dan beweging: de mens is oorspronkelijk gebouwd als jager en trekker. Opbouw van vet gaat op de momenten dat er voldoende te eten is, en de vetreserve is ervoor om in slechtere tijden te kunnen trekken (lopen dus!) naar een oord waar meer eten te vinden is. Van die situatie is nog overgebleven dat we vetreserve opbouwen, en dat we vet verbranden bij het wandelen. Oftewel: ga lekker wandelen, met je hond of de hond van de buren, en doe dat dagelijks en in ruime hoeveelheid. succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100