Hoe zit dit? (zie uitleg)

Men zegt: Als je een wond hebt, en een hond likt eraan, is dat goed. Maar als een hond je bijt, moet je zo'n tetanusprik halen. Hoe zit dit nou?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Nee dit klopt niet!

Een hond mag je wond absoluut niet likken! Hun speeksel is zo veranderd in de loop der eeuwen dat dat niet meer kan.

Wolven hebben speeksel dat geneeskrachtig werkt en zo wonden sneller laat helen. Dit komt doordat wolven zichzelf schoonlikken en honden dit niet meer kunnen.
Je ziet ze af en toe likken maar dat is niet schoonlikken. Het is gevaarlijk.

Katten hebben wel een geneeskrachtige werking op wonden omdat ook hun speeksel desinfecterend is. Laat je gerust likken door een kat zonder ziek te worden. Maar niet door een hond.

Wolf wel, maar kans om het na te vertellen garandeer ik je niet.;)

Toegevoegd na 3 uur:
Op animal planet leeft de Wolfman ook met zijn troep wolven en hij vertelde ook hoe duidelijk het was dat wolvenspeeksel de wond aanzienlijk sneller en beter genas dan op de natuurlijke manier.

Dit kan natuurlijk met eigen speeksel, maar wie likt er nou graag aan een wond?

Het is ook wetenschappelijk bewezen dat dieren die zichzelf schoonlikken een wond eerder laten genezen vanwege de desinfecterende speeksel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen idee wie je aan heeft geraden een wond schoon te laten likken door een hond. Alleen eigen speeksel zou je kunnen gebruiken om het genezingsproces te versnellen, maar om dat door een ander te laten doen is erg onverstandig.
Wel is het zo dat het speeksel van vleeseters sterk ontsmettend is; ze kunnen zelfs bedorven vlees eten zonder er ziek van te worden. Die bacteriedodende werking zou kunnen helpen de wond te laten genezen. Aan de andere kant kan een hond of kat op die manier juist ziektes overbrengen waar het zelf geen last van heeft.

Tip; plak een pleister of gebruik wondspray.

Toegevoegd na 10 minuten:
De reden waarom speeksel de genezing stimuleert en een beet niet, heeft te maken met de tanden. De bacterieculturen die zich in het tandplak van roofdieren bevinden, dringen via een beet in het lichaam van degene die aangevallen wordt binnen en gaat ontsteken. Speeksel bevat histalin, wat een genezend effect heeft. Dit zit in elk speeksel; je eigen wond likken werkt net zo goed als je wond laten likken door een tijger of giraffe. http://gezondheid.blog.nl/algemeen/2008/07/28/speeksel-geneest-wondjes-sneller

Toegevoegd na 13 minuten:
Met histalin bedoel ik natuurlijk histatin; http://www.scientificblogging.com/news_releases/histatin_why_licking_your_wounds_actually_works
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fabels en vooroordelen
Eeuwen geleden dacht men
dat de wolf een gevaarlijk en
bezeten monster was.
Massaal werden ze afgeslacht. Tegenwoordig
weten we de fabels wel
beter te onderscheiden,
alhoewel...soms...
.
Het is een fabel dat bij een volwassen hond niets meer te herstellen valt of dat een oudere hond niets meer zou kunnen leren. Ook met een volwassen hond is het volgen van een cursus dus raadzaam.
Het is absoluut niet waar dat een hond die eenmaal gebeten heeft, of bloed geproeft heeft, zal blijven bijten of aanvallen in de toekomst. Het incident heeft vooral te maken met de situatie op dat moment. Bedenk wat er is precies gebeurde en voorkom herhaling van de situatie.

Onwaar is ook de fabel dat het goed is om een wond bij jezelf door de hond "schoon" te laten likken. Honden mogen wel elkaars wonden likken voor zover dit de genezing niet in de weg staat. Vraag je dierenarts om raad indien een wond niet geneest door het likken.

Een hond die een baby of kind gebeten heeft is absoluut niet vals of gestoord. Het is bijna altijd een normale reactie. Een hond mag volgens de wetten van de natuur nu eenmaal alle ranglageren corrigeren (bijten) als zij iets , voor hondenbegrippen, verkeerd doen. Een hond die pas na enkele jaren voor het eerst een plagend kind bijt is juist een hele tolerante hond. De in de buurt zijnde ranghoogste bepaald of er gecorrigeerd mag worden. Dus blijf er als volwassene bij en zorg dat je een duidelijke baas van je hond bent om ongelukken te voorkomen.

De mooiste fabel is helaas ook niet waar:
Het is een fabel dat het opeten van de moederkoek bij de geboorte van een kind van invloed is op het gedrag van de hond naar de baby. De hond kan wel ziek worden van deze oneigenlijke "voeding". Houd je hond niet angstvallig weg van de baby om latere problemen te voorkomen. Maar laat de hond ook niet alleen met een kind of baby.

Let op:
Het is absolute mishandeling om een puppy of jonge- of volwassenhond met zijn neus door zijn plas of poep te halen om hem zindelijk te maken. Het kan zelfs onherstelbare gedragsproblemen opleveren. Iedere vorm van straf is uit den boze bij het zindelijk maken van een hond. Een mensenbaby straf je toch ook niet als de luier weer vol zit ? Zodra de pagina "gedrag" klaar is kun je daar de juiste methode lezen. Tot die tijd kun je ons mailen of bellen voor de juiste methode.
.

Toegevoegd na 1 minuut:
lees alle fabels die er worden gezegd