Je gaat alleen zweten wanneer je warm doucht. Warm betekent: met water dat warmer is dan je lichaamstemperatuur.

Door dat warme water warm je op. Als het al warm is, word je dus door het douchen té warm, en dan is het logisch dat je gaat zweten.

Je kunt dit zelf meten met een koortsthermometer (ik zou trouwens wachten tot de temperaturen zijn gezakt voordat ik dit experiment zou doen). Meet je lichaamstemperatuur, en ga dan lekker lang onder een hete douche staan, of neem een heet bad. Meet daarna opnieuw je lichaamstemperatuur. Je zult zien dat je verhoging hebt.

Neem een koude douche, en je zult niet gaan zweten.

Een andere reden waarom je gaat zweten na het douchen kan zijn, dat je nog in een vochtige ruimte staat. Zweten geeft verkoeling, behalve als de lucht erg vochtig is. In een droge ruimte zweet je dus een beetje om af te koelen, maar daar merk je niets van omdat je zweet meteen verdampt. In een vochtige ruimte zweet je ook, maar je koelt er niet van af omdat het zweet niet kan verdampen. Je zult daardoor harder gaan zweten. Dit hardere zweten, samen met het niet kunnen verdampen van het zweet, zorgt ervoor dat je *merkt* dat je zweet.

Er kunnen dus twee effecten tegelijk spelen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat verklaart het nog helemaal niet. Want de douche voelde warm, dus warmer dan mijn vel-temperatuur. Douchen op 37 graden lijkt me veel te heet. Dit zal mijn douche niet geweest zijn.
Bovendien zal ik in de winter dan ook moeten zweten en dat doe ik niet na de douche. In de winter staat de kraan warmer volgens mij (ik heb geen mengkraan) Na het douchen is de luchtvochtigheid in de badkamer altijd hoog. Ook in de winter, dus dat klopt ook niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
In de winter is het in huis ongeveer 20°. Zodra je onder de douche vandaan stapt, neemt de temperatuur in de badkamer snel af. Je staat dan dus met je warme lichaam in een ruimte van net iets meer dan 20°. Je lichaam koelt zo snel af, dat je niet hoeft te gaan zweten. In de zomer is het in huis veel warmer, wel 30° of nog warmer. Na het douchen sta je met je warme lichaam in een ruimte die maar net iets koeler is dan je lichaam. Om snel genoeg af te koelen, moet je lichaam wel gaan zweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, ok. Maar waarom moet het lichaam afkoelen? Het lichaam zelf is 37 graden. Ik heb mezelf eens getemperd terwijl ik gezond was en midden op de dag, om te weten wat mijn nominale temp. was. Dit was dus precies 37 graden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het lichaam produceert altijd warmte. Je moet altijd precies evenveel warmte (in de zin van: energie) kwijtraken als je produceert, anders blijf je niet op temperatuur. Ik weet niet zo snel wat de normale huidtemperatuur is - ik dacht zo'n 34°. Sta je dus onder een douche van 34° of warmer, dan warm je op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed. Is er nu een manier om niet te gaan zweten na het douchen? Ik had me immers gedouched om het zweet van me af te spoelen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Koeler douchen. Vind je dat niets en wil je toch warm douchen, douche dan korter - je warmt dan minder lang op. Na het douchen zo snel mogelijk naar een koelere ruimte waar de lucht niet zo vochtig is. Het helpt als je in de wind gaat staan, of voor een ventilator. Je nog natte huid koelt heel snel af wanneer er luchtstroming is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nog een tip: zweet je al voordat je gaat douchen, bijvoorbeeld doordat je je flink hebt ingespannen, dan kun je twee dingen doen. Ofwel eerst een tijd wachten tot je niet meer zo zweet, en dan pas douchen. Ofwel meteen gaan douchen, maar dan wat langer onder een wat koudere douche gaan staan. De reden is dat zweten vanwege inspanning doorgaat zolang het lichaam nog te warm is. Dus zolang die warmte van de inspanning nog niet weg is, blijf je doorzweten, ook al heb je intussen een douche genomen. Tenzij je een koudere douche neemt, dan koelt het lichaam door dat koude water voldoende af om niet meer te hoeven zweten. Dat is althans mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moeilijke keuze. Twee tegenstrijdige antwoorden.

Andere antwoorden (1)

Door het warm douchen zijn je porien open gaan staan en is bovendien al het vuil uit je porien gespoeld. Daardoor gaat het zweten makkelijker.

Zie het als voordeel, wie makkelijk zweet heeft minder last van de warmte. Zweet stinkt bovendien niet, alleen oud zweet.
AlphaLimaSierra