Waar kan aangezichtspijn door komen, en kan je er iets aan doen?

de huid van mijn halve gezicht doet flink pijn, en dit heb ik wel eens vaker, maar ik kan nooit ontdekken hoe het komt?! ( ik denk niet dat het gordelroos is. geen bulten, geen rode plekken)
iemand een idee wat ik er aan kan doen of hoe het komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

aangezichtpijn kan komen door irritatie / prikkeling van de zenuw genaamd trimenius (-> trigemius neuralgie). Deze komt vanuit de hersenen en vanuit de bovenste twee nekwervels en voorziet een gezichtshelft van gevoel, aanspannen van spieren enzovoorts.
Trigemius neuralgie kan verschillende ontstaansredenen hebben, waarvan het merendeel onbekend is.
In sommige gevallen kan irritatie komen door een niet goed functionerende bovenste 2 nekwervels. Gaat vaak gepaard met hoofdpijn.
Om dit heel snel te testen moet je je kin op je borst leggen en vanuit daar een zuivere draai naar links of rechts maken. Indien een bepaalde kant provocatie van klachten geeft, kan het mogelijk aan de mobiliteit van je nekwervels liggen.
Een trigemius neuralgie (TN) gaat vaak vanzelf weer over (ca 2 jaar) en kent een wisselend beloop qua klachtintensiteit in de tijd.
Over het algemeen wordt er medicatie voorgeschreven.
Diagnostiek van een TN wordt hoofdzakelijk door een neuroloog gedaan.
Indien je in google trigemius neuralgie intypt krijg he veel hits!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je wilt weten waardoor het komt, zul je een eerste bezoek moeten afleggen aan de huisarts.
Misschien dat je doorverwezen wordt naar een specialist. Maar ook deze kunnen je misschien vertellen wat je er aan kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich een goed advies natuurlijk. + van mij. Maar ik had gehoopt er niet mee naar de huisarts te hoeven. Het gaat vaak na twee dagen ook weer over.... dus meestal ga ik niet. Maar eigenlijk heb je gelijk.