Zijn psychopaten altijd sadistisch? Of is dat een vooroordeel?

Ik weet dat het heel stom is, maar ik heb het verschil tussen een psychopaat en een sadist nooit precies begrepen. Ik heb altijd gedacht, dat een psychopaat altijd sadistische neigingen heeft, maar andersom is het niet altijd het geval. Is een psychopaat altijd sadistisch en wreed? Of is dat toch een vooroordeel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
5K

Antwoorden (2)

Een psychopaat speelt een spel met de mensen op slimme manier. Liefst zo lang mogelijk.
Je kan echter je gevoel uitschakelen bij het uitvoeren van een misdaad.
Bij sadisme geniet je nog eens extra van je misdaad.
Bijde kan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Pyschopathie is iets heel anders. Het is een ontwikkelingsstoornis. En ja, er zijn psychopaten die spelletjes spelen met mensen. Er zijn ook gewone "normale" mensen die dat doen. een min voor dit antwoord
Psychopathie, psychopathische persoonlijkheidsstoornis en soms ook primaire psychopathie is een zeldzame persoonlijkheidsstoornis waarbij de gewetensfunctie, die zich in baby- en peuterfase ontwikkelt, achterblijft in de ontwikkeling of geheel niet tot stand komt. De stoornis komt voor bij minder dan of ongeveer 1% van de wereldbevolking. Psychopaten staan vooral bekend om hun veronachtzaming voor de sociale en morele normen, waarbij ze vaak relaties hebben die zich kenmerken door geweld, uitbuiting of verleiding. Ze zijn niet tot nauwelijks in staat om empathie en berouw te voelen en ze reageren vaak abnormaal op angst en pijn. Andere emoties worden vaak oppervlakkiger gevoeld dan door normale personen. Psychopaten hebben geen respect voor de sociale en morele normen omdat zij niet beïnvloed worden door gevoelens als schuld, wroeging en soms ook angst.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Psychopathie

Sadisme is plezier hebben aan of genoegen beleven aan het opzettelijk pijn doen of vernederen van een andere persoon of van een dier. In strikte zin gaat het hier om genotsbeleving aan de macht die de 'sadist' heeft ten opzichte van haar/zijn 'slachtoffer'. Een verkrachter is dikwijls een sadist: meer uit op de macht dan de daadwerkelijke seksuele daad.

Als er door deze parafilie grote problemen ontstaan tussen een sadist en de omgeving, kan er sprake zijn van een psychische aandoening zoals de sadistische persoonlijkheidsstoornis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sadisme

Een psychopaat kan dus sadistische neigingen hebben, maar het is zeker niet hetzelfde en het gaat ook zeker niet per definitie hand in hand.