Ik ben toevallig op het moment een boek aan het lezen waar een interessante verklaring in staat voor het feit dat we na een maaltijd vaak een dip hebben (niet specifiek na de lunch trouwens): Thrive, van Brendan Brazier.

Zijn theorie is dat je dan dingen eet die veel energie kosten om te verteren. Je lichaam heeft dan even alle energie nodig voor het verteren, en je hebt dus weinig over op dat moment. Het had geloof ik ook iets te maken met dat je bloed vooral zuurstof naar je maag brengt zodat die goed kan verteren, ofzoiets.
Zijn oplossing is 1-step-nutrition, dat zeg maar vol met voedingsstoffen zit die redelijk simpel zijn ipv complex, waardoor je lichaam niet eerst veel energie hoeft te besteden aan het uit elkaar breken, en er dus veel sneller daadwerkelijk energie uit kan halen.

Of dat wetenschappelijk ergens op slaat of niet, zou ik niet weten. Maar ik heb een paar van zijn maaltijden geprobeerd, en ik moet zeggen dat ik geen dip had, en heel snel na de maaltijd zin had om te gaan sporten omdat ik zoveel energie had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Veel tips, waarvoor iedereen dan. Dit sprak me het meest aan gericht op de soort voeding.

Andere antwoorden (7)

De lunchwalk is een perfect middel hier tegen. Tijdens de lunchwalk, die je het liefst met collega's samen maakt, eet je je boterhammetjes en klets je lekker bij met de medelopers. Door de beweging en de frisse lucht is de kans op een dip een stuk kleiner. De beweging is nog eens erg gezond ook.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Velen zijn maar al te vertrouwd met het gevoel van slaperigheid na het middageten. Als verklaring voor de post-lunchdip voert men vaak aan dat een goedgevuld spijsverteringskanaal rijk wordt doorbloed, ten koste van spieren en hersenen. Algemeen gelooft men dat een maaltijd slaperig maakt. Het merkwaardige is echter dat slaperigheid vooral na het middageten voorkomt, zelfs na een heel lichte lunch.

Momenteel gaat men ervan uit dat de post-lunchdip vooral een uiting is van een biologisch twaalf-uursritme. Waarschijnlijk draagt het middagmaal zelf nauwelijks bij tot de slaperigheid, maar gelóven de meeste mensen dat het een rol speelt, doordat de slaperigheid van het twaalf-uursritme steeds na het middageten komt.

Een belangrijke methode om wakker en alert te blijven is lichamelijke activiteit. Voor mensen die tegen hun slaap vechten, is een simpele wandeling voldoende om wakker te blijven. Ook iets interessants – inspirerend gezelschap, een boeiend tv-programma of een bezigheid die concentratie vergt – kan mensen helpen wakker te blijven. De hoeveelheid licht speelt ook een rol: hoe meer licht, hoe gemakkelijker men wakker blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
+1 voor een goed verhaal. Het leuke is dat je een wijdverbreid geloof onderuithaalt, met argumenten waar je niet omheen kunt (tenzij je natuurlijk *wilt* dat de maaltijd de oorzaak is, dat verschijnsel zie je ook vaak op GV), en dat je meteen een goede alternatieve verklaring biedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zit het 'm niet alleen in de hoeveelheid voedsel, maar ook in het soort voedsel. De meeste mensen eten in Nederland bij de lunch heel andere dingen dan als avondeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ cryo, dank! @Fynnya.. ik weet uit eigen ervaring dat het soort voedsel weinig tot geen verschil maakt. Mijn partner woont en werkt bijvoorbeeld nu al bijna 3 jaar in Zuid Korea. En ik heb er daarom zelf ook vele maanden doorgebracht. Zuid Koreanen eten de gehele dag nagenoeg dezelfde dingen. Ontbijt bestaat uit restjes van avond ervoor. Lunch is vrijwel gelijk aan de avondmaaltijd. Zelfde ingredienten, zelfde hoeveelheid. En elke maaltijd wordt begeleidt door de legendarische Kimchi
En daar speelt dezelfde middagdip. Wat wel opvalt is dat hoe dichter bij een grote stad daar, hoe dikker de tieners. Triest maar waar.
In de grote stad is westers voedsel makkelijker te verkrijgen en erg trendy.
Ook nog eens peperduur en verschrikkelijk zoet :( Maar zoals gezegd.. in de omringende, kleinere steden wordt meest traditioneel koreaans gegeten. Veel vis, iets minder vlees ( want duur), rijst en kimchi.. de heel dag door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je toevoeging, Gee. Dat is wel een heel goed argument, eentje die je niet kent als je nooit op plekken bent geweest waar mensen de hele dag door min of meer hetzelfde eten. Leerzaam dus :)
lekkere espresso zetten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierboven heb ik al een heleboel goede tips gelezen, vooral actief blijven is heel goed.

Maar een after-lunch/ after-dinner dip ontstaat doordat tijdens het eten de bloedsuikerspiegel heel erg stijgt, dit is vaak het geval wanneer je daarvoor langere tijd niet hebt gegeten. Na het eten daalt de bloedsuikerspiegel weer als een razende en dat zorgt voor het futloze gevoel.

Om dit te voorkomen kun je het beste meerdere malen per dag (5 a 6 keer) een kleine maaltijd nuttigen om de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Zodat de dip na een maaltijd minder groot wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een powernap nemen.

Dus 15 minuten eten en dan 15 minuten slapen. Ben je weer zo fris als een hoentje.

Toegevoegd na 53 minuten:
Wat eet je dan?

Normaal gesproken moet goed voedsel je energie geven. Jij eet kennelijk voedsel wat je lichaam niet goed kan verwerken en kost het je veel energie.
Dit kan komen door een bepaalde allergie waar je nog niet bewust van bent. Of je spijsverteringsmechanisme werkt niet helemaal ok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders lunchen. Volkoren in plaats van witbrood en bij voorkeur minder brood en andere koolhydraatrijke voeding. Geen kant-en-klare salades, tomatenketchup en saladedressings omdat die stijf staan van de suikers. Geen zoet broodbeleg en geen suiker in je thee en je koffie.

Een after lunch dip wordt vooral veroorzaakt door 'snelle' koolhydraten tijdens je lunch. Je bloedsuiker stijgt daardoor snel; je insulinespiegel schiet ten gevolge daarvan door met als gevolg een lage bloedsuiker. Een snelle 'oplossing' is om een uur na de lunch iets zoets te nemen maar daardoor raak je van de regen in de drup.

Je lichaam moet iedere keer weer veel insuline aanmaken om al die suikers te verwerken met als gevolg een dip etc. etc. Dat doorbreek je alleen maar door de snelle koolhydraten die dat veroorzaken zoveel mogelijk te vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk mens heeft na het nuttigen van de middagmaaltijd even een dipje.

Het lichaam heeft suikers opgenomen die verbrand worden, daar komt warmte bij vrij die het lichaam wat 'in slaap doet sukkelen'

Wat je ertegen kunt doen is..hetgeen ik na elke maaltijd doe..namelijk een stevige wandeling maken om de opgenomen suikers..de opgenomen energie dus te gebruiken.

Tijdens en na het wandelen heb je aldus absoluut geen last van een dipje meer..

Nabericht: Ik doe het om mijn suikers zo snel mogelijk weer op het normale niveau te krijgen omdat ik diabeet ben.

Het niet meer krijgenvan een dip is voor mij dus een prettig bijverschijnsel.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een goeie manier om je suiker/insulinespiegels stabiel te houden! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Keesvi, zolang ik diabeet ben, leef ik al volgens dit eet/looppatroon en mijn HbA1c valt daarom nooit hoger uit dan 6,5. De laagste 'score' die ik ooit had was 3,9. Overigens weeg ik, geheel vrijwillig, altijd mijn te nemen voedselhoeveelheden af. Mijn langjarig gemiddelde is vergelijkbaar met een niet diabeet, namelijk 4,7..aldus mijn internist. Dank voor je plusje, hoor! Gr. Ton