Ik slik al een paar weken domperidon tegen misselijkheid en slik het al een paar dagen niet meer . Kan ik het nu gewoon weer slikken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (5)

Misschien zou je eens kunnen bedenken dat het domperidom niet werkt, langs te gaan bij je huisarts ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Domperidon is ook zonder recept te krijgen. Ik weet niet of u het op doktersvoorschrift heeft gekregen, met uitleg over hoe en hoe lang te gebruiken, of dat u het uit eigen beweging heeft gekocht en bent gaan slikken.

Werking

De werkzame stof (= domperidon) stimuleert de
samentrekkingen (= peristaltiek) van de maag en dunne darm en bevordert de sluiting van de ringspier tussen maag en slokdarm (= gastro-oesofageale sfincter).

De afsluitende ringspier tussen maag en dunne darm (= pylorus) wordt ontspannen, zodat de maaglediging wordt versneld.

Het nu weer gaan slikken, na het een paar dagen niet geslikt te hebben, zal geen grote nadelige effecten hebben. Echter als u uit eigen beweging bent gaan slikken van dit middel en dat al een paar weken hebt volgehouden, is het beter, om eens bij de huisarts langs te gaan, om de problemen, die aanleiding zijn van het gebruik te bespreken.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Domperidon is een 'over the counter' medicijn en valt onder de zelfzorg medicatie. Als je er baat bij hebt en het houdt je misselijkheid weg of onder controle kan je het gewoon weer slikken. Houdt je misselijkheid aan zou ik naar de huisarts gaan om een beter middel tegen misselijkheid te verkrijgen ná een onderzoek van hem/haar. Een beter middel waarvan ik weet dat zulks erg goed werkt is Metoclopramide (ook wel Primperan), mijn vrouw neemt dat als ze misselijk is van haar chemo en bestraling. Misselijkheid geeft aan dat er iets niet correct is in het lichaam, dus bij twijfel, altijd een afspraak maken bij je huisarts. De medicijnen die ik noem, zijn overigens alleen op doktersrecept verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je slikt het?? Ik ken het als zetpil!! Toch maar even je arts bellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Domperidon is in twee varianten op de markt; om te slikken en als zetpil.

Als u echter al weken lang last heeft van misselijkheid, dan is het sowieso raadzaam, om eens een arts te raadplegen. Het is al door meerdere mensen hier genoemd, maar ik herhaal het nog maar een keer.