Als we verstopt zitten zeggen we netjes "moeilijke stoelgang"? Waarom? Wat heeft het woord "stoelgang" met een wc te maken?

want eenmaal op de wc zie ik nergens een stoel!
waar komt die uitdrukking dan vandaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Amadea
13 jaar geleden
Ik noem verstopping constipatie; stoelgang is de algemene term voor ontlasting (het verwijderen van faecaliën uit de darmen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist amadeo!!
klopt helemaal

Het beste antwoord

Zeventiende eeuwse onderzoekingen naar het verband tussen gezondheid en hygiëne leidden soms tot dwaalsporen en waanideeën die uiteindelijk wel een gezond resultaat hadden. Op het platteland was het gebruikelijk om apart van het huis een hok met een put voor de behoeften te hebben. Voor de meeste stedelingen en in de kleinere huizen op het platteland was er alleen een emmer of ton om de behoeften in te doen. Zo'n emmer werd afgedekt met een deksel. In de 17de en 18de eeuw waren ook wel meubeltjes verkrijgbaar die een elegantere poep- en plasgang mogelijk maakten en de uitwerpselen aan oog en neus onttrokken. Verschillende soorten nachtspiegels (po's) en potten waren hiervoor beschikbaar. Het is aardig om te zien hoe de hogere standen zich met hun hygiënische manieren en dus door hun poepattributen probeerden te onderscheiden van boeren en burgers. De lagere standen bedienden zich van eenvoudige tinnen po's, terwijl de rijkeren in meubeltjes gecamoufleerde nachtspiegels of fraai versierde porseleinen po's bezaten. De meest luxe uitgevoerde meubels waren comfortabele zetels, zodat vanaf het verschijnen van die modellen ook van stoelgang gesproken werd.
Toen zat men dus op een stoel om de blaas en darmen te ontlasten. In de loop der tijd is het begrip stoelgang synoniem geworden voor het voldoen aan de behoefte der natuur: de ontlasting.

De stoelgang is door de eeuwen heen (en nu nog, waarschijnlijk) een rijke inspiratiebron geweest voor allerlei verbloemende dan wel onverbloemde synoniemen, omschrijvingen, uitdrukkingen en verwensingen. Dat heeft geïnspireerd tot een boek, zie afbeelding.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vroeger werd wel gebruik gemaakt van een 'kamergemak', dit was een stoel met een pot in de zitting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de komst van de Renaissance, zo rond 1450, vonden de gefortuneerden zo'n aan de buitenkant van de kasteelmuur bevestigd toilet niet met de architectuur harmoniëren en werd de 'gemaksstoel' of 'kakstoel' geïntroduceerd.
De gène was overigens beduidend minder dan nu. Het kwam vaak voor dat de kakstoel niet in het slaapvertrek stond, maar gewoon deel uitmaakte van het meubilair in het woonvertrek. Van Lodewijk de Veertiende is bekend dat hij doorging met het ontvangen van zijn onderdanen terwijl hij, gezeten op zijn Koninklijke Kakstoel, zijn behoefte deed.