Krijgen mensen die gelukkig zijn / geluk hebben minder lichamelijke klachten of zijn deze mensen gezonder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja en nee.

Als je gelukkig bent, versterk je daarmee je immuunsysteem. Daardoor zul je minder snel ziek worden, dan wel sneller herstellen wanneer je toch een keertje ziek mocht worden.

Als je gelukkig bent, zul je eerder geneigd zijn goed voor jezelf te zorgen, bijvoorbeeld door gezond te eten en gezonde dingen te doen. Daarvan blijf je gezond. Als je daarentegen (diep) ongelukkig bent, zul je eerder de neiging hebben jezelf te verwaarlozen; daar word je dan weer ongezond van.

Als je gelukkig bent, zul je een pijntje tussen de schouderbladen (zoals ik recentelijk had) eerder zien als iets dat vanzelf wel overgaat. De meeste kwaaltjes gaan inderdaad vanzelf over, dus dat klopt dan automatisch. Mocht het niet snel overgaan, dan zul je eerder geneigd zijn er even op te letten, je houding en je activiteiten wat aan te passen, en verder gewoon door te gaan. Op die manier geneest het vanzelf - ofwel, genees je jezelf.

Ben je ongelukkig, dan ga je je helemaal richten op dat pijntje. Je wordt verkrampt, waardoor je de pijn erger maakt. Je trekt je een beetje terug uit het leven en uit het arbeidsproces; daardoor ga je nóg meer op dat pijntje letten, en merk je ineens ook andere pijntjes op, die je anders niet eens zou hebben gemerkt.

Een beetje moe? De gelukkige persoon let er niet op, gaat de volgende avond wat vroeger naar bed en zegt misschien een afspraak af, en het is over. De ongelukkige persoon maakt zich grote zorgen, heeft nog een slapeloze nacht, voelt dan ineens ook een lichte druk in het hoofd en een borreltje in de darmen, en heeft er zomaar twee ziektes bij.

Kortom, je hebt een hoop invloed op je eigen welbevinden, en zelfs op je genezing. Dat betekent echter NIET dat mensen die ziek zijn, dat automatisch aan hun eigen fouten hebben te wijten - mensen die dat beweren, zijn zelf nog veel zieker, maar dan op een andere manier.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal goed +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Cryofiel,
dank voor je uitgebreide antwoord. Een reactie van mijn kant;
Lijkt mij dat gezond-zijn een versterking geeft van het immuunsysteem, niet zozeer gelukkig zijn. Deze twee aspecten gaan vaak wel hand in hand, maar zijn niet per definitie aan elkaar gekoppeld.
Kan me in je hypothesen grotendeels vinden. Echter om het wetenschappelijk te onderbouwen is wat lastiger.
Ik kom vaak mensen (patienten) tegen met een passieve / niet adequate omgang met zijn of haar klachten, maar kan dit niet direct aan gelukkig zijn koppelen. Dit omdat geluk wat lastig is te meten. Heb wel instrumenten om de kwaliteit van leven te objectiveren, maar kan daarmee niet direct stellen dat mensen met een hoge kwaliteit van leven meer gelukkig zijn. Ik ben op de hoogte van het feit dat negatieve gedachten, een passieve levensstijl, slecht ziekte-perceptie lichamelijke klachten negatief kunnen beïnvloeden, maar heb nog niet goed zicht op de andere kant van het verhaal, namelijk dat geluk klachten kan voorkomen of kan reduceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor cito score had jij.
of welke opleiding heb je gedaan Nastro
Cryofiel
13 jaar geleden
@Nastro (lint), bij mijn weten is aangetoond dat het immuunsysteem sterker is bij mensen bij wie alles op rolletjes en (niet te vergeten) naar hun zin loopt, en zwakker bij mensen die een fiks aantal tegenslagen te verwerken hebben gekregen. Dit is gemeten aan de hand van de hoeveelheid afweercellen en de activiteit van die cellen. Ik heb helaas geen referentie paraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Amie66.
cito score? Deze heb ik nooit gedaan.
Na de havo heb ik fysiotherapie gestudeerd. Daarna opleiding tot manueel therapeut (Master fysiotherapie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cryofiel.
Oke bedankt! Zal een meer uitgebreid gaan zoeken of ik meer erover kan vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas kunnen wetenschappers geen verschil in genezing van kanker ontdekken tussen optimisten en pessimisten, maar misschien zijn dat ongelukkige optimisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus! Cryofiel

Andere antwoorden (2)

nee eigenlijk niet
maar als je gelukkig bent dan heb je een gevoel van binnen dat je goed doet.
teminste dat denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt inderdaad wetenschappelijk aangetoond te zijn dat gelukkige mensen gezonder zijn, dan wel minder lichamelijke klachten hebben.

In hoeverre dit te bewijzen is..weet ik niet..maar ik acht het zeer goed mogelijk omdat de lichamelijke en geestelijke weerstand bij het welbevinden van mensen enigszins in kracht toeneemt.

Gr. Ton