Hier een goede site om je een beetje op weg te helpen.
Ivana
13 jaar geleden
Het woord yoga komt uit het Sanskriet en betekent 'eenheid' of 'samenbrengen'. Yoga ontstond ruim 4.000 jaar geleden in India. Het was een manier om tot een diepere staat van meditatie te komen. Feitelijk is er in 4.000 jaar tijd niet veel veranderd, want ook nu nog is dat de kern van yoga. Yoga leert je om lichaam en geest, en om geest en bewustzijn met elkaar in balans te brengen. De oefeningen geven kracht en energie en zorgen voor een algeheel prettig gevoel van ontspanning.

Mediteren is het loslaten van lichamelijke en geestelijke spanning, inclusief je gedachten. Hierdoor ervaar je innerlijke rust en stilte in jezelf. Deze ervaring heb je zelden tot nooit doordat je vaak druk bezig bent met alles wat je nog moet doen.
Meditatie uitleggen aan anderen is lastig, net zoals het lastig is om uit te leggen wat liefde is of wat ‘gelukkig zijn’ betekent. Het is een ervaring die los van het verstand staat en dus ook niet echt te begrijpen is. Om te ervaren wat het is moet je dus eigenlijk mediteren.
Tijdens meditatie ben je heel alert, je bent niet onbewust zoals tijdens slaap of hypnose, maar je bent even los van alles, los van gedachten en dingen die je nog moet doen. Je ervaart dat je niet je gedachten bent, want je kunt deze waarnemen en loslaten en dan ben je je nog steeds van alles bewust. Je bent in een wezenlijk contact met een dieper bewustzijn van jezelf dat altijd kalm en rustig is. Net zoals de zee waar het aan de oppervlakte kan waaien en stormen, maar op een dieper niveau rustig en kalm is. De stormen aan de oppervlakte hebben daar geen invloed op.
Mediteren doe je in eerste instantie niet om bijzondere ervaringen te hebben. Je mediteert om je in het dagelijkse leven beter te voelen of van een goede, gezonde nachtrust te genieten bijvoorbeeld. De positieve effecten werken op een spontane wijze door in het dagelijkse leven, daar hoef je niets voor te doen, dat doet meditatie voor je.
Amadea
13 jaar geleden
yoga leert geest ,gevoel en lichaam te beheersen.
meditatie heeft de bedoeling eigen geest te ontwikkelen.
fremar
13 jaar geleden
mediteren is eigenlijk simpelweg het concentreren opeen bepaald iets, bijvoorbeeld de doorstroming van je voeten of nog eenvoudiger; een vijver.
hierbij probeer je alle gedachten die in je opkomen gewoon langs te laten glijden. meditatie is meestal ook niet fysiek.

Yoga is het in balans brengen van lichaam en geest, wel fysiek doordat er bepaalde houdingen aangenomen worden.
zoiets? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yoga is oefeningen doen om de mind (gedachten) geen ruimte te geven rond te blijven springen.

Mediteren is kijken naar het rondspringen van de gadachten en er NIETS mee doen.