In welke mate hangt ons gevoel van eigenwaarde samen met hoe de ander ons ziet?

M.a.w. hoe groot is de rol van een ander om een gevoel van eigenwaarde te krijgen/vergroten/verkleinen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag Marita, zéér 'waardevol'! +

Het beste antwoord

Mijn antwoord verwijst bijna naar mijn antwoord op de vraag van jou over kan een ander je troosten.
In je opvoeding ligt zeker een basis voor het gevoel wat je over jezelf kunt hebben maar eigenwaarde komt voor het grootste deel uit jezelf.

Vind jij jezelf waardevol genoeg?
Ken jij je zelf?
Durf jij je eigen talenten te zien, zijn ze waardevol voor jou?
Hou je voldoende van jezelf?
Zorg jij goed genoeg voor jezelf?

Iemand kan opgevoed worden door ouders of wie dan ook, met complimenten, ze kunnen hun best doen om jou het gevoel te geven dat je waardevol bent.
Maar evengoed kan iemand dit in één klap in iemand afbreken en dan was de basis toch niet sterk genoeg, hoe liefdevol ook bedoeld/gedaan.

Uiteindelijk is het belangrijker dat jij het waarde gevoel in jezelf ontdekt.
Dat je wéét/voelt dat ook jij belangrijk bent, vooral voor jezélf! Hier toe behoort het 'goed zorgen' voor jezelf! Daarnaast voor de ander.

Kortom; Eigenwaarde komt en groeit vanuit jou!
Wat niet weg neemt dat het fijn is om aandacht/ een schouderklopje/compliment te ontvangen een ander.
Dit laatste kan zeker iemand 'kracht' en stimulans geven.
Maar dan moet je wel zélf die waarde, die de ander je geeft, kunnen voélen, dat het werkelijk leeft in jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig antwoord Jeanette...

Andere antwoorden (6)

De basis voor ons gevoel van eigenwaarde wordt gelegd door onze ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardig wat, denk ik. De een is wat zelfverzekerder dan de ander, maar een schouderklopje of sneer hebben bijna altijd wel een flinke invloed op mijn gevoel van eigenwaarde. En dat zie ik bij anderen ook gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg groot. Neem werk. Werkelozen die keer op keer worden afgewezen zijn bewezen ongelukkiger. Werken en daar gewaardeerd in worden is goed voor je eigenwaarde. Die wordt dus door een groot deel bepaald door anderen.
14 jaar geleden
de basis voor eigenwaarde wordt gelegd bij de opvoeder(S)
krijg je als kind steeds te horen dat je niks kan ,een sul bent ,een dombo
is er in huis veel aan verbaal en lichamelijk geweld dan kan ik je op een briefje geven dat je als kind weinig tot geen eigenwaarde hebt

maar heb je als kind een opvoeder(S) die jou stimuleren op elk gebied en overal positief me omgaan dan zal je een heel goed gevoel van eigenwaarde hebben

in het eerst geval zal het kind als volwassene niet veel hebben aan mensen die zeggen ; ach kom joh je bent harstikke goed, (andre hazes is er een goed voorbeeld van)als je het zelf niet voelt heb je er niks aan.

in het tweede geval zal het kind als volwassene het wel leuk vinden als mensen hem zeggen ; he dat heb je goed gedaan joh ,maar hij heeft het niet echt nodig ,zijn eigenwaarde hangt niet af van de lof van mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die rol waarvan sprake is zeker niet groot,integendeel.
Dat is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenwaarde is als een optelsommetje, er komt wat bij er gaat wat af.
Veel slechte ervaringen met het leven kunnen je eigenwaarde ernstig omlaag halen, dat kan zo ver gaan dat er niet veel over blijft.
Maar slecht een positief woord van de ander, kan soms en heel verschil geven, als je eenmaal uit het donkere gat van negatieve emotie uit bent, kan de eigenwaarde weer groeien.
Als dit gezien wordt door de ander, en ik bedoel echt gezien, dan zal je eigenwaarde weer verder opbloeien.
We zijn zo gauw geneigd om weer terug te vallen in dat donkere gat, daar is maar heel weinig voor nodig.
Als de ander ook dit ziet, zal je hulp krijgen en kan het weer herstellen.
Echter er zijn ook anderen die het een spelletje vinden je van alle eigenwaarde te beroven.
Je tot nietswaardig laten voelen, net zo lang dat er niets van je over is.
Naarmate je ouder wordt, ga je het leren zien, hoe de ander je ziet, of wil zien en ga je, je wapenen en verzetten tegen negatieve invloed van de ander.
Je wordt sterker en sterker, tot je eigenwaarde zo sterk is als een rotsblok, echter dat is een lange moeizame weg.
De rol van de ander op je eigwaarde is dus erg groot, misschien wel eens te groot.