Een lasoog, fotokeratitis of sneeuwblindheid is een vorm van hoornvliesontsteking ontstaan door blootstelling van het oog aan ultraviolette stralen, in Nederland of Vlaanderen meestal door lassen zonder beschermingsmasker, maar ook wel door te lang onder een hoogtezon te zitten zonder bescherming en in het gebergte of in poolgebieden door te lang in de zon over sneeuw te kijken. De buitenste laag (epitheel) van het doorzichtige deel van het oog (cornea) wordt door de ultraviolette straling beschadigd.

Aan het oog is door de onderzoeker opvallend weinig te zien behalve dat het oogwit soms wat rood gekleurd is door vaatverwijding maar het voelt pijnlijk tot zeer pijnlijk aan en de patiënt verdraagt licht meestal slecht. Een belangrijk kenmerk is ook dat de ogen aanvoelen of ze minder vocht bevatten zodat iedere knippering van de oogleden het oog "schuurt" en daardoor pijn doet, zelfs het licht bewegen van de oogbol (ergens anders heenkijken) kan zeer doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Irritatie aan de ogen alsof er zand inzit, veroorzaakt door bloodstelling van de ogen aan heel fel licht, bijvoorbeeld door het kijken in een lasflam of bij electrisch lassen de lasvonk aan het eind van de electrode. Verdwijnt vanzelf maar kan onherstelbare schade aan de ogen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lasogen en sneeuwblindheid zijn feitelijk twee verschillende benamingen voor een en dezelfde aandoening. Zoals de naam al doet vermoeden kunnen lasogen ontstaan bij lassen en komt sneeuwblindheid vaak voor in het hooggebergte. Wanneer de ogen worden blootgesteld aan een overvloed van "ultraviolet" licht kan het hoornvlies (het doorzichtige laagje op de oogbol) geïrriteerd raken. Dit wordt met de wetenschappelijke naam keratitis photo-electrica aangeduid. Het is eigenlijk een lichte 'verbranding' of 'zonnesteek'.