Wie kent dat geluid in je oor alsof er water in zit?

Het is geen suizen of piepen..meer een krakend geluid.. ik hoor het op de meeste gekke momenten en het komt en gaat vanzelf..
Wat is dit en wat doe ik er tegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
68.1K

Het beste antwoord

Helaas, van de vele ongewenste geluiden waar mijn oor me regelmatig op trakteert, herken ik ook het krakende/ritselende geluid alsof er een radio niet helemaal goed op de zender is afgesteld ofzo. Vermoedelijk zit er vocht in het binnenoor bij de gehoorbeentjes / in het slakkenhuis.

Naast kraken kan het oor ook suizen, fluiten, brommen, zoemen, rinkelen of piepen. Al deze geluiden in het oor noemen we tinitus, en iedereen heeft er van tijd tot tijd last van. Het kan een reactie zijn op hard geluid, op stress, water of te veel oorsmeer in het oor, een verkoudheidsverschijnsel (verstopt oor) of een symptoom van verschillende aandoeningen. En het is altijd heel vervelend. Meestal gaan ze gelukkig over, maar lang niet altijd. Vooral de fluittoon na blootstelling aan veel en langdurig lawaai (disco-tinitus) kan een slecht teken zijn. Niet eenmalig, maar welals het bijna dagelijks optreedt.

Soms is het chronisch of bijna chronisch, en dan is er vermoedelijk genoeg aan de hand om in elk geval een keer een KNO-arts naar te laten kijken. Tinitus kan zelfs één van de tekenen zijn van gehoorverlies.

De oorzaken EN gevolgen echter lopen zo uiteen, dat je je in eerste instantie niet ongerust hoeft te maken (de meeste vormen zijn voorbijgaand en onschuldig), maar bij herhaling of langdurige tinitus kan het zeker geen kwaad een arts er eens zijn licht over te laten schijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Herkenbaar, en soms blijft het wat langer dan me lief is!
Ik probeer mijn kaken dat heel traag en overdreven heen en weer te bewegen(advies van de huisarts) en dat helpt meestal wel.
Volgens de huisarts heeft het iets te maken met de stand van mijn kaken versus de gehoorbeentjes in je oor.
En de resonantie die daardoor ontstaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vreemde geluiden in je oor wordt tinnitis genoemd.
soms helpt het als de huisarts je oor uitspuit.
Rieneke1
14 jaar geleden
je verteld er niet bij of je dit al langer hebt, of dat je er af en toe last van hebt. Als ik verkouden ben heb ik dat ook wel eens, maar als je het al een hele tijd hebt kun je beter naar de huisarts gaan en daat vragen wat het is. In ieder geval niet hier, tenzij er specialisten achter de pc zitten. :)