Kan ik mijn rug recht laten zetten, en daarmee ook mijn beenlengte verschil opheffen? Wie doet zoiets?

Ik heb een beenlengteverschil, ongeveer 1 cm gok ik. Nu heb ik een lichte houdingsscoliose. Ik heb wel eens gehoord over het rechtzetten van de rug, maar ik denk ik heb toch een beenlengteverschil dat kan toch niet? Of wel? Graag ervaringen en ideeën, tips!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Mijn man heeft hetzelfde als jij, ook ca. 1 cm. verschil in de beenlengte. Hij heeft een langere tijd behandelingen gehad bij een chiropractor en daarnaast Mensendieck-therapie. Het heeft hem in ieder geval enorm geholpen, wellicht ook iets voor jou om aan je huisarts te vragen? Je kan ook eventueel kiezen voor een aangepast schoen, met een kleine, verhogende zool erin. Dit zijn in mijn ogen toch wel de minst ingrijpende en toch goed werkende methodes.

Toegevoegd na 1 minuut:
aangepast = aangepaste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nou is 1 cm niet veel hoor eigenlijk heeft iedereen wel een been lengte verschil
je zou idd eens met je huisarts de mogelijkheid voor theraphie kunnen bespreken
en een aan passing in je schoen dat verminderd rugklachten
maar een cm verschil is eigenlijk niet zo heel veel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijkste vraag; heb je er last van?
Zo niet, dan moet je er niks aan laten doen.

Beenlengte kan inderdaad verschillen indien er sprake is van een scoliose. Dit komt omdat de rug naar links of rechts krom loopt (van achteren gezien). Afhankelijk waar de scoliose zit (hoog of laag in de rug) kan een bekken omhoog staan. Hierdoor lijkt er sprake van een beenlengteverschil, maar is het dus niet.
Wil je echt weten of er sprake is van een beenlengteverschil, dan zul je een uitgebreide röntgen moeten maken en dan met een liniaal gaan meten.

Is in de praktijk lastig om een scoliose uit de rug te halen.
Een wervel 'rechtzetten' wordt normaliter gedaan door een chiropractor of manueel therapeut.
Echter, in mijn optiek is de rug bij vrijwel iedereen niet perfect recht, dus dien je ook niet na te streven in de behandeling. Echter is het wel zinvol om te kijken of wervels individueel goed kunnen bewegen.
Dit vaak in tegenstelling tot de behandelwijze van een chiropractor, die naar een symmetrische, perfecte rechte rug streeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb hetzelfde probleem en je kan een hoop oplossen door een verhoogt zooltje in je schoen te plaatsen.
chiropractor en al die andere dingen helpen wel,maar van korte duur omdat je nou eenmaal een bepaalde houding hebt door dat beenverschil.
en de boel gaat dan verkeerd slijten .
met het zooltje komt je ruggewervel enigzins recht te staan maar gaat na verloop van tijd pijnklachten geven omdat je tegen de houding ingaat die is in gesleten door het verschil van beenlengte.
ik heb het zooltje een gooi gegeven en me neergelegd bij het verschil .
dan zeg ik er wel bij dat ik over het algemeen weinig last ervaar op het moment ,wat op latere leeftijd misschien wel de kop op steekt.