Is 4 uur diepe slaap doeltreffender dan 8 uur onrustige slaap?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mijn ervaring is: ja. Na vier uur diepe slaap kan ik weer behoorlijk goed functioneren. Als ik de hele nacht wakker wordt gemaakt, lukt het een stuk minder.

Bronnen:
Ervaring met nachtdiensten.

Goede vraag. Ik heb afgelopen nacht van 2 uur tot ongeveer 6 uur geslapen toen ik wakker gemaakt ben door luidruchtige buren. Daarna gelukkig weer ingeslapen tot uurtje of 10. Maar voel me niet meer moe dan anders.

De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon. Er zijn mensen die met weinig slaap toekunnen en er zijn mensen die veel slaap nodig hebben. Het is een fabeltje dat iedereen 8 uur slaap per nacht nodig heeft. Of je genoeg slaapt is eigenlijk het best te bepalen aan de hand van hoe je je overdag voelt. Over het algemeen kun je zeggen dat de kwaliteit van de slaap belangrijker is dan de hoeveelheid slaap. Met 4 tot 5 uur slapen is de kernslaap behaald en de basis voor geestelijke en fysiek herstel gelegd. Toch voelt lang niet iedereen zich uitgerust na 4 tot 5 uur slapen. Dat komt door onze manier van leven. In onze maatschappij worden we beloond voor inspanning, niet voor ontspanning. We ‘moeten’ van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat van alles. Dat leidt ertoe dat we in onze dag steeds minder tijd inruimen voor ontspanning. Deze manier van leven leidt tot een hoge hersenactiviteit. Mensen die slecht slapen hebben zowel overdag als ’s nachts een hogere hersenactiviteit dan goede slapers. Voor hen is het belangrijk de hersenactiviteit te vertragen. Door regelmatig overdag rust te nemen en voor het naar bed gaan enige tijd ‘niets’ meer te doen kan je dat bewerkstelligen. Een goede kernslaap in combinatie met goede lichamelijke en geestelijke ontspanning door de dag is dus voldoende voor herstel. De kans is groot dat je er op die manier beter tegen kunt als je ten minste de 4 tot 5 uur kernslaap per nacht haalt.

Bronnen:
http://www.teleac.nl/beterslapen/index.jsp...

Ja. Kwalitatieve slaap is doeltreffender dan kwantitatieve slaap. Maar dat is wel heel algemeen gezegd. Het kan per persoon verschillen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100