Kunnen autisten geen afspraken nakomen?

Ik heb een autistisch meisje in de klas. Ik kan het wel met haar vinden, zolang ik niet met haar hoef samen te werken. Ze komt nooit haar afspraken na, en als je haar vraagt wat de reden is, heeft ze altijd iets klaarliggen. Ze heeft een keer een soort van spreekbeurt gehouden wat autisme precies is en heeft uitgelegd dat ze moeite heeft met plannen enzo. Nu zou ze voor gisteravond 7 uur een deel van de opdracht die we samen moesten doen naar mij toe sturen, en de dag daarvoor heeft ze gezegd dat het haar wel lukt. Gisteren heb ik haar helpen herinneren en ze zei dat het helemaal goed zou komen. Nu hebben wij voordat we aan de opdracht begonnen afspraken gemaakt waarvan een luidt: 'Wanneer we een afspraak hebben dat een bepaalde dag een deel van de opdracht klaar moet zijn, moet deze vóór 19.00 uur bij de ander in de mailbox staan. Lukt dit niet om een bepaalde reden, dan laten we dit elkaar weten door middel van een mailtje, sms'je of telefoontje.' Ik heb haar gisteren ook verteld dat als er iets tussenkomt, dat ze mij moet bellen of anders haar moeder moet laten bellen, dan doe ik dat deel wel. Maar gisteravond heeft ze een sneetje gekregen in haar been en daarom was ze niet fit die avond en heeft de opdracht niet kunnen afmaken. Maar ze mailt niet, ze belt niet, ze smst niet, ze nam de telefoon niet op.
Hebben autisten zo'n probleem met afspraken nakomen of heb ik nu te maken met een gevalletje 'ik-lift-mee-met-mijn-medeklasgenoot'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
13.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil ik nog even toevoegen:
Het helpt meestal als je een planning maakt met de andere groepsgenoten autistisch of niet. Op maandag moet er dit ingeleverd worden, op vrijdag dat. Zo heb je alles op tijd klaar.
Wissel emails uit +telefoonnummers. Zorg dat iedereen zijn werk in zijn agenda schrijft en schrijf regels op: bijv. voor zaterdag het werk neit ingeleverd, dan lig je uit het groepje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus, een sneedje in haar been? Ik zou uit dat groepje stappen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben ook een duidelijke planning gemaakt. Maar dit was het laatste opdrachtje dat de lerares maandag nog even heeft bedacht. We hebben afgesproken dat zij dat zou doen.
Ik ga morgen de opdracht zonder haar naam inleveren, ze heeft slechts 5% van de opdracht gedaan, ik heb de rest gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat alleen met haar in een groepje. Ze had zich gesneden met haar benen scheren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk is het lastig voor haar dat ze autisme heeft, maar dit geeft haar geen recht om met jou mee te liften, daar bereikt ze zelf toch ook niks mee? Als jij 95% heb gemaakt, leert ze zelf toch niets, en je hebt haar mogelijkheden gegeven. Ik zou samen haar hierover hebben, het kan niet zo zijn dat jullie 1 cijfer krijgen terwijl het zo oneerlijk is verdeeld, ook al heeft ze autisme. Misschien kan ze een extra (kleinere) opdracht doen, alleen, als je het met een leraar bespreekt. Ik vind dat niemand mag meeliften tijdens een studie, want het kan niet zo zijn dat iemand dezelfde diploma heeft als jou, maar niet dezelfde werk heeft verricht. Als ze het niet aankunt, kan ze altijd nog met leraren een alternatief verzinnen, zonder andere daarvan te benadelen.

Het beste antwoord

Afspraken nakomen in het algemeen is meestal niet het probleem. Iemand met auti-trekjes (daar valt meer onder dan alleen klassiek autisme) zal eerder geërgerd zijn als je bijvoorbeeld om drie over negen aankomt op de plek waar je om negen uur hebt afgesproken.

Samenwerken kan echter moeilijker zijn. Deadlines kunnen moeilijk te halen zijn door het zwart-witdenken van veel autisten. Er bestaat dan niet zoiets als 'goed genoeg'. Alleen goed en fout. Goed staat dan gelijk aan perfect. En zoals ook kan gebeuren met mensen zonder auti-trekjes, kun je dan blokkeren als de deadline dichterbij komt en je niet aan de (zelfopgelegde) eisen van perfectie kunt voldoen. En dan komt het volgende probleem, namelijk om degene met wie je samenwerkt daarover te informeren. Dat is al helemáál moeilijk. Zeker als je al de fout hebt gemaakt om te zeggen dat het allemaal best goed komt.

Oké, tot zover het begrip. Er zit namelijk ook een andere kant van het verhaal. Ook komende van een autist is 'ik had een sneetje in mijn been van het scheren' gewoon een rotsmoes. En ik begrijp dat afgezien van dit incident dat meisje überhaupt maar zo'n 5% van de gezamenlijke opdracht heeft gemaakt. Je mag best meer dan dat verwachten.

Zoals ik het begrijp, heb jij ook behoorlijk je best gedaan om rekening te houden met haar beperking. Een strakke planning, duidelijke afspraken, dat zijn dingen die voor autisten erg belangrijk zijn. Ja, sommige dingen zijn moeilijker voor haar. Maar enige inzet mag er, hoe moeilijk ook, best verwacht worden. Autisme is geen 'get out of jail free' kaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord.
Ik denk dat jouw antwoord het beste neerzet hoe het werkelijk zit.

Andere antwoorden (6)

Autisten zijn vaak erg gesteld op afspraken en kunnen er niet tegen als anderen deze niet na komen. Dat doet dan echt heel veel pijn bij ze, beetje overdreven soms maar zo voelt het. Het zorgt voor extra veel stress.

En dit heeft niets met autisme te maken, dit is gewoon haar karakter.

Echte autisten (op dit punt dan) kunnen andere klasgenoten tot irritaties toe controleren of ze hun werk wel maken (ik ben er ook zo een van)
Dat kan doorgaan tot agenda's controleren en de andere klasgenoten spammen met sms'jes en op msn.

Dit is gewoon een meelifter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een zusje met deze kenmerken. Zij is ook autistisch. Autisme kent vele vormen. Klassiek autisme is dus niet de enige vorm. Syndroom van Asperger, PDD NOS zijn een aantal andere veel voorkomende vormen. Iemand met Asperger is bijvoorbeeld wel heel intelligent. Heeft dus precies in het hoofd hoe het moet en hoe hij/zij het wil. Het uitvoeren is alleen een probleem. Tegen de tijd dat de deadline eraan komt klappen ze dicht ofzo en komt er niks meer uit hun handen. Een telefoontje plegen of een mailtje sturen om het uit te leggen is voor hen iets heel moeilijks. Heb het vaak meegemaakt dat de telefoon uitstaat of gewoon onbereikbaar. Vaak boos geworden, maar het helpt niks. Je verandert de persoon er niet mee.
Ik denk dus dat je klasgenoot heel goed autistisch zou kunnen zijn. Samenwerkopdrachten zijn voor haar dus niet ideaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken haar hier wel erg in (ze is trouwens wel autistisch). Ze heeft volgens mij niet syndroom van Asperger, want ze verteld altijd over haar broertje en ze verteld dat zij een ander soort autisme dan haar heeft en dat heet het syndroom van Asperger. Ik denk inderdaad dat we haar niet veranderen met boos worden. Nouja, ik ben vandaag niet boos geworden, ik heb haar vriendelijk uitgelegd dat ze zo niet verder kan gaan, met altijd maar te laat zijn met inleveren endergelijke. Ze zei dat ze het begreep, maar volgens mij is het niet bij haar binnengekomen. Vind het jammer, want ze heeft de kennis wel gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is zeker jammer! Het is lastig om mee om te gaan. Dat vind ik nog steeds, na al die jaren. Ze hebben de hersens wel, maar op andere punten stagneert het gewoon. Ben geen psycholoog dus ik weet het niet precies. Wat is vertel is meer mijn eigen ervaring...
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh dit wist ik niet...goeie info..dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn stiefdochter (met Asperger) is ook zo. Afspraken zoals jullie ze noemen, zijn voor haar ook heel moeilijk. Als we bijvoorbeeld afspreken dat ze voor 5 uur haar kamer heeft opgeruimd, gebeurt dat meestal niet. Dan is ze tegen een probleem opgelopen, maar dat zegt ze dan niet, terwijl ik altijd zeg dat het niet erg is als iets niet lukt, maar dat ze het dan moet zeggen.
Dat moeite hebben met plannen, ken ik alleen bij ADHD.

Het moet dan een tweede stoornis zijn naast haar autisme. Want alleen bij lage intelligentie is er overlap.

Toegevoegd na 15 uur:
Naar aanleiding van de andere antwoorden heb ik het nog eens opgezocht.
In de DSM IV vervalt de diagnose 'ADHD', indien er een diagnose ASS is. Dus men heeft gekozen voor een strikte scheiding. En bijgevolg ziet men het als aparte stoornissen.
Mw Kooij schrijft (ADHD bij volwassenen, blz 97):"Recent onderzoek heeft deze strikte scheiding tussen ADHD en autisme dus achterhaald." Dit sluit meer aan bij de andere reacties op jouw vraag.
Ik zou dit bespreekbaar stellen, en alvast handelen of dit meisje ook ADD heeft (DSMIII)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm....zou dat echt zo zijn???? Snap wat je bedoelt, maar intiligentie wordt oa gemeten naar de algemene informatie die je opslaat en verwerkt terwijl autisten meestal hele andere informatie opslaan en of belangrijk vinden dan wij. En dan zijn 'ze'allerminst dom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jenesy, je verwart oordelen met metingen. Deze verwarring komt veel voor; probeer ze uit elkaar te houden.
Mijn antwoord gaat niet over een oordeel, maar over metingen. Met lage intelligentie wordt bedoeld: een laag gemeten IQ.
Tegenwoordig praat men over Autistisch Spectrum Stoornissen. Spectrum, omdat het gaat over een hele waaier. Zowel hoge intelligentie als lage.
Autisme met hoge intelligentie is Asperger. Daar is dus geen overlap met ADHD. Aspergers kunnen dus goed plannen.
Bij een laag IQ is er meer aan de hand, en daardoor is het risico op ADHD, en dus op het moeite hebben met plannen, hoger. Ik lees dat er 'opdrachten' gegeven worden, dat duidt niet op 'lage intelligentie'. Dus moet er sprake zijn van een aparte stoornis. Dat is het onderzoeken waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn stiefdochter heeft Asperger en een iq dat tegen hoogbegaafdheid aan ligt, maar kan juist niet plannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn broer met Asperger laat juist een duidelijke overlap met ADHD zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat merk je aan hem dan, Suzy?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeite met aandacht vasthouden, maar dan weer wel totaal op kunnen gaan in wat hem heeft afgeleid, moeite met concentreren bij de ene activiteit, maar hyperconcentratie bij de andere, erg druk kunnen zijn en zich enorm opwinden, daarover praten maar niet aanvoelen hoe de reactie van de ander is, moeite met organiseren, tegelijkertijd wel van alles tot in de puntjes wíllen plannen (zonder hoofd- en bijzaken te onderscheiden) en van streek raken als de planning wordt doorkruist, veel moeite om zijn omgeving opgeruimd te houden en vaak iets kwijtraken, maar waag het niet dat ding dat blijkbaar wel een (in andermans ogen onlogische) plek heeft te verplaatsen, dat soort dingen. Overigens wel voor de duidelijkheid iets vergroot opgeschreven, en er zijn dingen waar hij inmiddels minder moeite mee heeft dan als kind en puber. Van kind af aan hebben ook allerlei vermoedens van specialisten de revue gepasseerd: MDB, 'aan autisme verwante stoornis', ADHD, en uiteindelijk toch Asperger. Waarbij er natuurlijk min of meer hetzelfde werd bedoeld met MDB als met ADHD, en ongeveer hetzelfde met 'aan autisme verwante stoornis' en Asperger. En ik heb begrepen dat in de volgende DSM het etiketje weer 'autismespectrumstoornis' zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je nu een boel kenmerken beschrijft die (ook) bij Asperger horen, want veel daarvan hoort ook bij m'n stiefdochter. Ik bedoelde: wat zie je aan hem dat specifiek bij ADHD hoort?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar er ís dus ook een overlap. En dan vooral in het niet kunnen vasthouden van aandacht, druk zijn, moeite hebben met organiseren, dingen kwijtraken, de omgeving niet geordend kunnen houden. Dat wordt vaak gezien als ADHD-kenmerken, die ook heel goed kunnen voorkomen bij Asperger. Terwijl dingen als orde nodig hebben, niet goed tegen verandering kunnen, extreem willen plannen en niet goed om kunnen gaan met verandering eerder worden geassocieerd met Asperger, terwijl ze ook voor kunnen komen bij ADHD. Zelfs als je kijkt naar kenmerken specifiek op het gebied van beweging lijkt er een zekere verwantschap te zijn. Denk aan de grotere beweeglijkheid van een jong kind met ADHD waarbij dingen als friemelen met de vingers voor kunnen komen en het kind met een autismespectrumstoornis dat lang bezig kan zijn met repeterende bewegingen zoals wapperen. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat er dan bij iemand een paar keer heen en weer wordt geswitcht tussen vermoedens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook wel eens gelezen dat Asperger, of autisme, een combinatie zou zijn van 2 of meer stoornissen, vaak ADHD en dan wat anders. Don't shoot the messenger...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zou jij niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn dus problemen met diagnostiek. Waarschijnlijk zal men een oplossing hiervoor komen in de DSM 5, over een paar jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind alles op 1 hoop gooien niet echt een oplossing. Dat is de handdoek in de ring gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de systematiek gaat helemaal overhoop. Er is geen onderscheid meer tussen normaal en gestoord en voor de ernst van een probleem komt een maat. Het wordt een dimensioneel systeem.
En daardoor is dit soort diagnoseproblemen opgelost.
Want bij het meisje is braaf ASS geconstateerd, maar daardoor wordt haar de behandeling voor ADD onthouden.
Het ligt aan de vorm van autisme en natuurlijk aan het karakter van degene die het heeft. Een autistische stoornis als PDD-NOs ligt erg dicht tegen ADHD aan, en die mensen hebben heel veel moeite met plannen en dingen te onthouden als er iets tussen komt (wat voor jou misschien onbelangrijk lijkt, maar voor haar is dat de wereld op dat moment). Dan heb je nog Asperger. Dat is een klassieke vorm van autisme, maar deze mensen zijn juist erg punctueel over het algemeen.
Uit je vraag blijkt dat het je erg irriteerd inmiddels.
Dat kan me voorstellen. Maar of ze nu autistisch is of niet, ze heeft het ze is het niet en samenwerken is tegenwoordig een must op school.
Je zou kunnen afspreken bij haar thuis, en dan zorgen dat haar moeder erbij zit bij de verdeling van de taken. Zij kan er op toezien dat zij haar taken optijd doet. Maak een duidelijke lijst van waneer tot waneer ze iets moet doen en waneer dat af moet zijn. Op papier kan ze dit nakijken. Geef diezelfde lijst bv ook aan haar moeder. Zorg anders dat je samen de dingen gaat doen. Door in het computerlokaal samen met het werkstuk bezig te gaan. Zo kan jij erop toezien dat ze haar gedachten bij het werkstuk houdt en is het deel dat moet gebeuren al klaar als je naar huis gaat. Ook kun je dit probleem voorleggen aan de decaan of mentor.
Geef in ieder geval geen vage opdrachten mee als: 'Als jij nou dat stuk over je weet wel doet, doe ik dat'. Beter is:
'Als jij nu het antwoord op deze vraag'/'Informatie zoekt over dit onderwerp op internet/bieb/etc..'Dan ga ik dit stuk doen. Hoop dat je er wat aan hebt.

Je zou eventueel als je dat leuk vindt (want je bent tenslotte niet verantwoordelijk voor haar, niet kwaad bedoelt) zelf informatie zoeken op internet en in de bieb over autisme en aanverwante stoornissen. Zo krijg je zelf misschien ook een idee hoe je het beste met bepaalde dingen om kan gaan. Het is alleen wel handig als je dan weet welke vorm van autisme ze heeft. Want het verschil tussen het een en het ander is nogal groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken veel mensen die ook hun afspraken niet nakomen, en zijn geen autisten, dat terzijde.
Leerlingen met een stoornis in het autisme spectrum hechten veel belang aan regels en afspraken en kunnen hier heel star aan vasthouden.
Autisten kunnen wel afspraken vasthouden, maar uitzonderingen heb je altijd.
Misschien is dit een andere aanpak van haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik (klassiek) autisme, en ik lees hier toch een aantal zeer herkenbare dingen.

Samen werken is voor heel wat mensen met autisme moeilijk, welke vorm van autisme ze ook hebben. Samen werken met iemand zonder autisme is voor mij bv quasi onmogelijk. Omdat de meeste zo weinig begrip hebben voor anders-zijn. Als 't niet gaat zoals zij willen, zit 't erop. Daarmee zeg ik natuurlijk niets over vraagsteller.

Informatie opnemen is een tweede punt waar het vaak verkeerd gaat: verbaal/mondeling informatie opnemen lukt moeilijker bij sommigen, ik kan bv erg moeilijk een gesproken afspraak onthouden omdat ik leef op schema's omdat planning moeilijk loopt. Als er niets opgeschreven is van afspraken wordt 't erg moeilijk tussen de jungle van informatie op school dat nog te onthouden.

Als er iets gebeurt in de planning kan 't zijn dat de rest zo overhoop gegooid worden dat er niets meer gebeurt. Dat heeft een veel grotere impact op emoties dan bij anderen, en neemt nog toe met de jaren.

Hoe erg het ook is voor jou, vraagsteller, ik begrijp dat ook, maar normaal zal iemand met autisme, ook al lijkt dat niet zo, alle afspraken nakomen. Het beste volgens mij is dit ter sprake brengen bij de leerkracht, misschien heeft je klasgenote met autisme een leerlingenbegeleider, misschien niet, maar jullie kunnen er beiden van leren. Want in de toekomst ga je nog veel met mensen met autisme moeten samen werken - die 't meestal niet zeggen, en waarvan je 't dus niet weet. Je kan alvast leren hoe het er beste van te maken.