Ik heb in een groot diep stuwmeer in Frankrijk gezwommen, heb ik kans op de Naegleria fowleri?

Goededag, ik heb in een zeer groot stuwmeer in Frankrijk gezwommen (34 km lang en 100m diep) ik ben een paar keer vanaf de sup in het water gesprongen. Heb ik kans op Naegleria fowleri of komen die niet voor op die stromend water?

een jaar geleden
1.5K
Bordensteker
een jaar geleden
Een stuwmeer lijkt me nou eigenlijk een goed voorbeeld van stilstaand water.
Hier een voorbeeld van een besmetting in een stuwmeer.
https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2020/04/28/he-went-jet-skiing-susquehanna-river-and-contracted-brain-eating-amoeba/3038896001/
Bordensteker
een jaar geleden
“Karachi’s water supply comes mainly from the Keenjhar Lake and the Hub Dam, both of which remain unprotected from Naegleria Fowleri.” (vertaald: Het drinkwater in Karachi komt uit Keenjhar Lake en [het stuwmeer van] de Hub Dam, die niet beschermd zijn tegen Naegleria Fowleri).
Dan hoef je er daar niet eens voor te gaan zwemmen: https://www.dawn.com/news/1140067 .

Antwoorden (1)

Helemaal voor 100% kun je het niet uitsluiten, maar de kans is wel zëëëër klein. Doorgaans lopp je zoiets op in vervuilde plassen, en niet in stromend (zichzelf verversend) water
jc54
een jaar geleden
SimondeLange
een jaar geleden
En komt het ook weinig voor op de diepe punten? Want daar ben ik voornamelijk met mijn hoofd onder water geweest. Het water was trouwens 24°C