als je met je rug op de grond ligt, moet je hele rug dan de grond raken (en dan bedoel ik vooral het stuk onder de navel) ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

nee, de onderrug heeft van nature een holling. Als je op je rug ligt met de benen gestrekt dan zit er als het ware lucht tussen je rug en de grond.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ga uit van een normaal postuur. Mensen met overgewicht (extra vetweefsel rond de onderrug) zullen waarschijnlijk wel contact hebben met de huid van de onderrug en de grond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat lijkt me niet gezond, je ruggegraat heeft een S-vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, een rug die over de volle lengte de grond raakt, zoals in de vraag wordt gesteld, is niet goed.
Ik schrijf toch geen Chinees?
Handhaving holle stand van de lage rug
Helaas wordt bij buikspieroefeningen vaak gezegd dat je de onderrug in de grond moet duwen. Dit is onnatuurlijk en slecht voor de rug. Het grote nadeel is dat men hierbij de rug BOL maakt. Belangrijk is dus dat u lichte holle stand van de rug handhaaft bij het oefenen. Dit kunt u doen door een opgerolde handdoek of de eigen onderam opgerolt in de holling van de onderrug te leggen of de onderrug tegen een ABS powerbal te plaatsen. De ronding van de bal ondersteunt de holling van de onderrug
Daarnaast is het goed om te onthouden dat onze buikspieren in het dagelijks leven vooral statisch actief , en dan ook nog meestal in een verlengde positie. (=spieren zijn aangespannen zonder van lengte te veranderen). Samen met de rugspieren handhaven/stabiliseren zij een goede houding en stabiliseren de romp. De buikspieren zijn dus statisch/stabiliserend actief in een verlengde positie, en dus niet dynamisch concentrisch (= spier verkort zich bij het aanspannen). Buikspieren dynamisch concentrisch (=spier verkorting) trainen is dus niet functioneel.

Slechte buikspieroefeningen
De "sit-ups" (zie afbeelding); men ligt op de rug, de benen zijn gestrekt of gebogen, de voeten eventueel gefixeerd (b.v. onder een wandrek) en men komt tot zit. De rug wordt hierbij sterk gekromd. De druk in de tussenwervelschijf stijgt en wanneer u al rugklachten hebt zullen deze waarschijnlijk toenemen en zo u ze niet hebt, is er een reeële kans dat u ze te zijner tijd door dit soort oefeningen zult krijgen! Daarbij zijn het de heupbuigers en de bovenbeenspieren die de beweging voor 75% uitvoeren en voor maar 25% de buikspieren
De buikspieroefeningen waarbij men op de rug liggend de benen in de lucht moet dragen, bijvoorbeeld fietsen in de lucht zijn ook slecht. Ook hierbij wordt onder invloed van de heupbuigers met hun aanhechting op de onderste rugwervels de druk verhoogd op de tussenwervelschijf. Hier meer informatie over de tussenwervelschijf.