Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is tekencontrole nog urgent als je de ziekte van Lyme al hebt opgelopen?

Ik ben ooit gebeten door een teek. Pas meer dan een half jaar later bleek dat ik besmet was geraakt met de ziekte van Lyme (Borreliose). Ik heb toen de gebruikelijke behandeling gehad: drie weken lang dagelijks 100 mg doxycycline.

Voor, tijdens en na de behandeling heb ik geen symptomen ervaren van de ziekte van Lyme.

Mijn vraag:
Normaal moet je altijd controleren of je een teek hebt opgelopen, en moet je eventuele teken snel verwijderen. Dit om de kans op de ziekte van Lyme zo laag mogelijk te houden. Maar de ziekte van Lyme heb ik al gehad - dus: is het in mijn geval nog steeds urgent om teken op te sporen en te verwijderen, of hoef ik daar nu niet meer zo'n haast mee te maken?

Cryofiel
een jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Tekencontrole is altijd gewenst en zelfs urgent, ongeacht of je de ziekte van Lyme hebt gehad of niet.
Bepaalde beroepsgroepen worden bij herhaling getroffen door de ziekte van Lyme, zoals boswachters. Herhaling kan de klachten verergeren; bij boswachters leidt dit soms tot arbeidsongeschiktheid.
De ziekte van Lyme en ook herhaling van de ziekte van Lyme kan ziekten veroorzaken als meningitis (hersenvliesontsteking), neuropathie, artritis (lymeartritis) en hartblok (lymecarditis = onregelmatig hartritme of zeer trage hartslag).
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding