Wat betekend het als je zwart ziet en door je benen begint te zakken?

Als ik opsta krijg ik zwart zicht, even later beginnen mijn benen te trillen en later krijg ik het gevoel alsof ze ineen zakken. Als ik niet ga zitten op de grond of op een stoel zakken mijn benen ook ineen. Dit heb ik namelijk al eens eerder gehad dat ik mezelf vast pakte aan een kastje en door mijn benen zakte. Ik kwam toen 2x met mn hoofd tegen het kastje aan.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K
Amadea
2 jaar geleden
Dat betekent dat het hoog tijd is om een bezoek aan jouw huisarts te brengen.

Antwoorden (3)

Ik gok op lage bloeddruk.

Maar dit is natuurlijk geen vraag voor een kennisplatform, ga naar je huisarts die kan gericht onderzoek doen.
2 jaar geleden
Ik heb het zelf regelmatig, klinkt als orthostatische hypotensie. Dan daalt je bloeddruk bij opstaan.

Laat dit bij de huisarts nakijken, hij/zij kan je ook advies geven over wat je het beste kunt doen.
Ritsuka
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Lijkt mij ook. Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthostatische_hypotensie kan de vraagsteller duidelijke achtergrondinformatie vinden. En dan natuurlijk alsnog naar de huisarts.
Dit lijkt op orthostatische hypotensie (= een abnormale daling van de bloeddruk in staande houding). Komt nogal eens voor bij diabetes mellitus of bij hypertensie (verhoogde bloeddruk). Orthostasie = het rechtop staan en lopen.
10 tot 33% van de ouderen heeft ermee te maken. Ook bij puberteit en adolescentie nogal eens aanwezig.
Diverse medicijnen kunnen orthostatische hypotensie veroorzaken, zoals alle antihypertensiva, vele psychofarmaca (vooral antidepressiva en antipsychotica) en vaatverwijdende middelen.
Het advies is: langzaam opstaan en bij klachten weer gaan zitten met het hoofd tussen de knieën. Na enkele tellen kun je rustig opnieuw proberen op te staan.
Ga in elk geval zo snel mogelijk naar de huisarts met deze klachten.
Bron: boek Kleine kwalen in de huisartspraktijk (uitg Elsevier gezondheidszorg).