Zijn dit Beau lines?

Dag,

Als ik met mijn vinger over mijn teennagel ga, voel ik twee ribbels (zie foto). Dit heb ik op de nagel van mijn beide grote tenen. Als ik dit Google, kom ik op Beau lines of Mees lines. Zou dit kunnen/lijkt dit hierop?

Picture for question
2 jaar geleden
2.4K
Jo98
2 jaar geleden
Ter aanvulling: vanaf de bovenkant zie ik geen diepe groeven of witte lijnen.

Antwoorden (1)

Dit zijn niet Beau's lines of Mees' lines. Want beide komen alleen op vingernagels voor.
Beau's lines (juiste spelling) zijn dwarsstrepen op vingernagels na slopende ziekte. De Nederlandse benaming is: nagelgroeven.
Mees' lines (juiste spelling) zijn strepen op de vingernagels als gevolg van groeionderbreking. Mees' lines komen voor bij arsenicumvergiftiging. Nederlandse benaming: strepen van Mees. Medische term: leukonychie striata. Dr. R. Mees was een Nederlandse arts (1873-1936).
Bronnen: Woordenboek geneeskunde E-N/N-E (dr. P.L.M. Kerkhof, uitg. Elsevier); Cöelho.
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Toch lees ik op https://www.huidkwalen.nl/mees-lines/ dat Mees' lines verkleurde lijnen op de nagels van zowel tenen als vingers zijn.
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea. Dank voor het attenderen op Mees' lines.
De door mij vermelde bronnen zijn gezaghebbend in de medische wereld. De informatie is dus juist.
De website huidkwalen.nl is niet erg duidelijk over de eigen expertise. Er wordt gemeld dat een ex-dermatoloog erbij betrokken is. Nogal vaag, vind ik. Beau's lines komt op deze website niet voor. En Mees' lines is niet juist gespeld. Komt niet vertrouwenwekkend over.