Wie weet waar de letters: S, O, E, P voor staan in verwijsbrief huisarts aan specialist?

Ik hebvan de huisarts een verwijzing naar een specialist meegekregen ; een uitgebreide brief met mijn hele geschiedenis van de laatste maanden erin , samengevat achter de letters: S, O, E, en P. Die laatste is denk ik: "prescriptie", maar waarvoor staan die andere letters?

13 jaar geleden
18.4K

Antwoorden (2)

Dat is een methode voor het bijhouden van een medisch dossier. De letters staan voor Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan.

Toegevoegd na 1 minuut:
S = wat de patient zelf aangeeft, O = wat de dokter zelf kan constateren / meten / zien, E = eigenlijk de uiteindelijke diagnose, en P = wat er nu gaat gebeuren om de klachten aan te pakken (medicijnen, behandeling, doorverwijzing etc.).

Zo is de specialist meteen helemaal op de hoogte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen heeft een uitstekend antwoord gegeven. Ter aanvulling: het SOEP-systeem is de standaardmanier van rapporteren in het patiëntdossier (HIS). Naast deze journaalregels worden ook episodes, zeg maar diagnoses, aangemaakt en de medicatie bijgehouden in het dossier en er is ruimte voor inkomende en uitgaande correspondentie.

Als de huisarts een patiënt verwijst bestaat de mogelijkheid om een of meerdere van die onderdelen te kopiëren naar de verwijsbrief. Maar het hele dossier op papier zetten kan natuurlijk ook.