Wat is het nut van een traumahelicopter?

Misschien een hele rare vraag...... Zojuist is hier de traumahelicopter geland, omdat er een ernstig verkeersongeluk gebeurd is. Het ziekenhuis en de ambulancepost zitten nog geen 1 km en 500 meter hier vandaan. Ik heb de heli zien aankomen, landen en zojuist weer weg zien vliegen. Dit alles in een tijdsbestek van 25 minuten. Is een ambulance in zo'n geval niet sneller ter plaatsen en kan deze de patient niet sneller helpen, vervoeren naar het ziekenhuis, waar denk meer specialisme voorhanden is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

de trauma helicopter word ingezet als het een zwaar ongeluk betreft waar de ambulance meer tijd nodig heeft om t ziekenhuis te bereiken is de trauma heli veel sneller
dan telt echt iedere seconde

Toegevoegd na 3 minuten:
n trauma helicopter word niet ingezet als er sprake zou zijn dat de ambulance sneller is
vooraf is er goed overleg tussen ambulance en helicopter en vaak word door het ambulance personeel t verzoek om een helicopter gevraagd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwaar nu deze min?????????
mijn broer vliegt nota bene op de trauma helicopter!
die zal toch niet een verhaal tegen mij hebben gelogen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gewoon een geheime minnaar. Zolang er geen uitleg bij staat, kun je dat totaal negeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het zo "min" als men dat doet
o ja een geheime minnaar... wie zou t zijn ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas geleden heb ik ook iemand gemind maar was als plus bedoeld.Zou het kunnen dat iemand zich heeft vergist?
Ik nu niet hoor ;-)

Andere antwoorden (7)

waarschijnlijk werd de patient naar een ander ziekenhuis vervoerd, of was er sprake van dat dat zou gebeuren. anders is het idd een tijdsverspillende kwestie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meerdere mogelijkheden:
- Gezien het trauma wordt direct doorgevlogen naar een AMC of UMC
- In de heli ligt de patiënt stabieler dan in een ambu (verkeersdrempels/slecht wegdek/etc.)
- De situatie rondom het ongeluk is lastig te bereiken voor een ambu door opstopping o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Traumahelicopter beschikt over meer faciliteiten dan een reguliere ambulance. En kan vaak een trauma-chirurg of ander gespecialiseerd personeel ter plaatse brengen.
Wordt vaak ingezet bij complexere, zware ongelukken en heeft als primaire taak de patiënt te stabiliseren en eventueel te vervoeren naar een ziekenhuis in de omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meerwaarde van de arts aan boord:

De arts heeft de functie waar het binnen het MMT eigenlijk om draait: het aanvullen van de reguliere ambulancezorg met medisch-specialistische kennis en handelingen. De aanvulling vindt vooral plaats op gebied van de zogenaamde ABC instabiele patiënten; patiënten met een bedreigde ademweg (Airway), ademhaling (Breathing) of bloedsomloop (Circulation). Wanneer een van deze vitale functies niet of verminderd aanwezig is, is het noodzakelijk dat deze zo snel mogelijk hersteld wordt (ofwel stabilisatie van vitale functies). Een 'MMT-arts' kan hier, met behulp van zijn/haar kennis en een aantal handelingen aan bijdragen. Ook als er sprake is van een langdurig beknelde patiënt kan de MMT arts een meerwaarde voor de zorg aan de patiënt betekenen.

Een voorbeeld van die meerwaarde is 'intuberen' (het inbrengen van een buis in de luchtweg om te kunnen beademen). Binnen de reguliere ambulancezorg kan en mag een ambulanceverpleegkundige intuberen, maar uitsluitend als dit mogelijk is zonder medicatie. Als het niet mogelijk is zonder medicatie te intuberen, dan wordt er anesthesiologische medicatie (algehele anesthesie) aan een patiënt kritische conditie en in de moeilijkst denkbare omstandigheden gegeven. In Nederland is besloten die handeling bij medisch specialisten te houden in verband met het risico op complicaties. Er wordt dus 'narcose gegeven', vandaar ook dat veel MMT artsen een achtergrond binnen de anesthesiologie hebben. Andere handelingen die wel door de MMT arts, maar niet door de ambulanceverpleegkundige gedaan worden zijn (onder anderen) het inbrengen van een thoraxdrain (een plastic buisje dat wordt ingebracht in de borstholte om bloed en/of lucht weg te laten lopen zodat het slachtoffer weer beter kan ademen of worden beademd), het geven van bepaalde infuusvloeistoffen (om zwelling van de hersenen tegen te gaan en/of de bloedsomloop tijdelijk de ondersteunen) en ook het geven van medicatie om de bloedsomloop te ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt maar zelden voor dat een patiënt vervoerd wordt in de helicopter. Het hoofddoel is snelle aanwezigheid van een traumateam. Een ambulance vervoert de patiënt dan./
escape
13 jaar geleden
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je dat nooit hoeft te weten.,Want als je hem ooit nodig hebt,zal je altijd blij met ze zijn.