Gaat hersenvocht vanzelf weer uit de hersenen?

Ik heb me goed ingelezen over het onderwerp ´´overdosis aan water´´. Ik weet dus dat je nieren maximaal 750ml/1L per uur kunnen verwerken. Krijg je er meer? Dan word het teveel gestuurd naar je hersenen en krijg je een teveel aan hersenvocht war gevaarlijk is.

Het enige wat ik na lang zoeken nog steeds niet heb kunnen vinden, is of het overschot aan hersenvocht er vanzelf weer uitgaat door het bijvoorbeeld te compenseren door paar uur niks te drinken. Of is er toch een medische ingreep nodig.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja. Elke dag wordt er nieuw hersenvocht gemaakt. Dit hersenvocht gaat je hersenen uit door je bloed. Bij hydrocefalie kan het hersenvocht echter niet worden afgevoerd. Er wordt druk opgebouwd in de hersenkamers, waardoor deze worden vergroot en een waterhoofd ontstaat. Hydrocefalie kent verschillende oorzaken. De aandoening kan zowel aangeboren als later in het leven verworven zijn. Zo kan het onder meer ontstaan door een tumor in het hoofd; hersenvliesontsteking; een subarachnoïdale bloeding (SAB, bloeding tussen de hersenvliezen) of door bloedingen in de hersenkamer. Ook kan het veroorzaakt worden door aangeboren misvormingen zoals bij Chiari malformatie of het Dandy Walker-syndroom. In zeldzame gevallen wordt hydrocefalie veroorzaakt door een te grote productie van hersenvocht. Hydrocefalie kan alleen chirurgisch behandeld worden. Er wordt een drain geplaatst, waardoor het hersenvocht permanent wordt afgevoerd. Een dergelijke behandelmethode bestaat uit het aanleggen van een interne of externe drain, ook wel shunt genoemd.

Bronnen:
https://www.hersenstichting.nl/hersenaando...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100