Gaat hersenvocht vanzelf weer uit de hersenen?

Ik heb me goed ingelezen over het onderwerp ´´overdosis aan water´´. Ik weet dus dat je nieren maximaal 750ml/1L per uur kunnen verwerken. Krijg je er meer? Dan word het teveel gestuurd naar je hersenen en krijg je een teveel aan hersenvocht war gevaarlijk is.

Het enige wat ik na lang zoeken nog steeds niet heb kunnen vinden, is of het overschot aan hersenvocht er vanzelf weer uitgaat door het bijvoorbeeld te compenseren door paar uur niks te drinken. Of is er toch een medische ingreep nodig.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Normaal gesproken wel maar is niet vanzelfsprekend.
Door een uit de hand gelopen heup operatie 2 jaar geleden met afstotingsverschijnselen en bacteriele infectie en te langdurig gebruik van anti-biotica heeft mijn vrouw een constant te hoge druk in de hersenen van het hersenvocht.
Elke 2 maanden moet zijn nu bij de neuroloog komen om de druk te laten verdwijnen d.m.v. een ruggeprik die verbonden is met een drukmeter en tegelijkertijd het vocht afgetapt wordt en de druk verminderd.
Medicijngebruik blijft helaas en een zogenaamde drain zijn ze niet weg van omdat er teveel bezwaren aan kleven op den duur.

Antwoorden (1)

Ja. Elke dag wordt er nieuw hersenvocht gemaakt. Dit hersenvocht gaat je hersenen uit door je bloed.

Bij hydrocefalie kan het hersenvocht echter niet worden afgevoerd. Er wordt druk opgebouwd in de hersenkamers, waardoor deze worden vergroot en een waterhoofd ontstaat.
Hydrocefalie kent verschillende oorzaken. De aandoening kan zowel aangeboren als later in het leven verworven zijn. Zo kan het onder meer ontstaan door een tumor in het hoofd; hersenvliesontsteking; een subarachnoïdale bloeding (SAB, bloeding tussen de hersenvliezen) of door bloedingen in de hersenkamer. Ook kan het veroorzaakt worden door aangeboren misvormingen zoals bij Chiari malformatie of het Dandy Walker-syndroom. In zeldzame gevallen wordt hydrocefalie veroorzaakt door een te grote productie van hersenvocht.
Hydrocefalie kan alleen chirurgisch behandeld worden. Er wordt een drain geplaatst, waardoor het hersenvocht permanent wordt afgevoerd. Een dergelijke behandelmethode bestaat uit het aanleggen van een interne of externe drain, ook wel shunt genoemd.
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Simon! Dus als ik het goed begrijp gaat het overschot aan water dat in je hersenen is ontstaan door een overdosis aan water, vanzelf weer weg als je het even tijd geeft om het te compenseren?
SimonV
2 jaar geleden
Normaliter dus wel!