Is het ongezond om met licht aan te slapen?

Is het ongezond om met licht aan te slapen? Zou bijvoorbeeld een klein nachtlampje in de hoek van de kamer, dat 's avonds/'s nachts altijd brandt (LED, dus wordt niet warm en verbruikt heel weinig), effect kunnen hebben op slaap?

2 jaar geleden
1.5K
Pieterke
2 jaar geleden
Ik heb zo'n 45-50 jaar in een volledig verlichte kamer geslapen. De laatste 10-15 jaar komt er zoveel licht van buiten dat ik dat nu niet meer doe. Ik heb altijd goed kunnen slapen en er nooit nadeel van ondervonden.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Onderdrukt je melatonineaanmaak. Een rood lampje, zoals bijvoorbeeld een achterlichtje van de fiets, heeft minder invloed.

Het beste antwoord

Slapen met het licht aan kan je nachtrust ernstig verstoren.

Wanneer je zelfs altijd met de lichten aan slaapt heb je zelfs meer kans op slaapstoornissen en andere gezondheidsproblemen.

Zo is het bewezen dat mensen die ’s avonds veel licht tot zich nemen vaker slaapstoornissen hebben, te dik zijn, depressief zijn en je hebt zelfs een grotere kans om kanker te krijgen.

Het goede nieuws is dat je niet alleen bent! Veel mensen slapen liever met een nachtlampje aan omdat ze diep van binnen bang zijn in het donker.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die met het licht aan slapen ’s nachts wakker schrikken door een hard geluid.

Volgens slaapexperts is de beste manier om over deze angst heen te komen door geleidelijk meer tijd in het donker door te brengen totdat ook in het donker in slaap vallen makkelijker is geworden.
fremar
2 jaar geleden
Reddie
2 jaar geleden
Meneer slaapgoeroe en de slaapexperts hebben het dus FOUT,

Andere antwoorden (1)

Ik slaap al mijn hele leven zonder gordijnen.
Ik heb een straatlantaarn die de hele nacht in mijn gezicht schijnt.
Ik heb 5 jaar nachtdienst gedraaid, dus slapen met volle zon.
Nog nooit enig probleem gehad.
Reddie