Hallo, ik ben 16 jaar en groei amper sinds mijn 14e, hoe kan dit?

Hallo ik ben 16 jaar en ben 1,78m en 2 jaar geleden was ik 1,73. Ik dacht dat ik nu heel veel zou moeten groeien maar dat lijkt niet te gebeuren. Mijn vader is 1,92 en mijn moeder 1,65m kan het mischien daaraan liggen dat ik gewoon bijna uitgegroeid ben ofzo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is heel normaal. Jongens in de puberteit doen gemiddeld 6 jaar over hun groei. De groeisnelheid bereikt haar hoogtepunt bij jongens gemiddeld bij 13 à 14 jaar. Na de groeispurt kunnen ze nog jaren doorgroeien, maar dat gaat niet meer zo hard. Wanneer de groeischijven bij kinderen na verloop van tijd dichtgroeien is lengtegroei niet meer mogelijk. Maar dit gebeurt bij Nederlandse jongens gemiddeld pas rond het 20e jaar. Dus maak je geen zorgen, er is nog genoeg tijd om langer te worden. Gezien de lengte van jouw vader is de kans heel groot dat jij ook 1,90 of langer zult worden. (Tenzij er gezondheidsproblemen zijn, jij al jong bent begonnen met roken / blowen en dergelijke, je niet de voedingsstoffen binnen krijgt die jouw lichaam nodig heeft, et cetera).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100