Waarom krijg je na een wortelbehandeling een noodvulling?

Ik vond het al niet leuk en moet nu over een paar weken weer terug om de noodvulling te laten vervangen.
Waarom wordt er niet gelijk een goeie vulling ingezet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ze maken het weer open om te kijken of de zenuw echt dood is gemaakt anders moeten de het nog een keertje doen. bij mij is het 3x gedaan bij dezelfde kies. steeds weer noodvulling totdat het goed was en toen normale vulling.

Ik vermoed dat de wond moet "ademen" als je er gelijk een vaste vulling inzet kan de zaak gaan infecteren waardoor er druk op je tand en kaak komt te staan als er een vaste vulling in zou zitten. Aangezien je zenuw daar is doorgestoken voel je dat misschien niet maar het risico op kaak onsteking bestaat over een paar weken is het weefsel rustig en geschikt om permanent af te sluiten.

Omdat er een kans bestaat dat de onsteking niet volledig weg is, een noodvulling halen ze er zo af en een gewone vulling moeten ze echt boren wat ook weer beschadiging aan het gezonde gedeelte geeft. Daarbij heb je waarschijnlijnk door de behandeling ook wat last van zwelling (dat drukkende gevoel) doordat de noodvulling wat flexibel is wordt dat ook wat makkelijker opgevangen.

Uit eigen ervaring kan ik je meedelen dat dit alles te maken heeft met de ontsteking in de wortel. De ontsteking kan er op deze manier uit... Maar wees blij dat de ontsteking in de wortel (gezeten heeft) zit. Want als de ontsteking direct onder de wortel zit heb je een big fu**ing problem. En dan is trekken bij de kaakchirurg je enige optie. Aangezien een tandarts dat niet kan verdoven, dan wel behandelen...

Onder de noodvulling wordt een stofje gedaan om de zenuw te doden. Na een bepalde tijd halen ze het dode weefsel eruit, en daarna gaat er pas een echte vulling op.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100