Waarom voel je pijn als je droomt?

Ik had laatst bijvoorbeeld een droom dat ik uit een achtbaan viel, ik voelde de pijn in mijn arm en als ik wakker werd voelde de pijn nog even in mijn arm.Vandaag had ik weer zo'n droom waarbij ik pijn voelde. Mijn vraag is dus hoe komt dat? Waarom voel ik die pijn in het echt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (2)

Het is mogelijk dat je eerst de pijn voelt (bijvoorbeeld door een verkeerde slaaphouding) en er pas daarna iets "bij" droomt (bijvoorbeeld een val uit een achtbaan).

Zo kan het eenvoudig gebeuren dat je de pijn uit je droom ook in het echt voelt.
Antoni
5 jaar geleden
Cryofiel
5 jaar geleden
Je was me net voor met deze gedachte...
Waarschijnlijk is het net andersom. Je sliep, en je kreeg pijn. (De oorzaak van die pijn zul je zelf moeten uitzoeken - misschien is er iets aan de hand, misschien heb je last van een oude wond, misschien lag je verkeerd.)

Hoe dan ook, je sliep en er ontstond pijn. Afhankelijk van het moment waarop je op dat moment bent in je slaapcyclus, kan het zijn dat je aan het dromen bent. Je hersenen verwerken de pijn dan in je droom: ze zorgen ervoor dat je een droom krijgt waar die pijn in past.

Daarna word je wakker. Je herinnert je de droom, en je voelt de pijn. Maar als je "gewoon" wakker zou zijn geworden zonder te hebben gedroomd, zou je die pijn ook hebben gevoeld - want die was er gewoon echt.

De meeste mensen ervaren dit overigens het vaakst met geluid. Je slaapt, ergens in de omgeving begint een bepaald geluid, en je verwerkt dat geluid in je droom. Als je dan wakker wordt, hoor je het geluid "in het echt" dat je daarvoor "alleen in je droom" dacht te horen - zonder je te realiseren dat je dat geluid niet alleen in je droom, maar ook toen al ook in het echt hoorde.
Cryofiel