Hallo, ik ben 16 jaar en groei amper sinds mijn 14e, hoe kan dit?

Hallo ik ben 16 jaar en ben 1,78m en 2 jaar geleden was ik 1,73. Ik dacht dat ik nu heel veel zou moeten groeien maar dat lijkt niet te gebeuren. Mijn vader is 1,92 en mijn moeder 1,65m kan het mischien daaraan liggen dat ik gewoon bijna uitgegroeid ben ofzo?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.9K
Pieterke
2 jaar geleden
Misschien ben je gewoon uit gegroeid. Ik zelf ben na mijn 12e-13e niet meer gegroeid.
Castle
2 jaar geleden
1.92 + 1.65 = 3,57 / 2 = 1,785 dus 1,79 afgerond. Dan zou het kloppen.
Je kan hier zelf een calculator vinden voor dit maar het is geen precieze wetenschap omdat het per individu kan schelen: https://groeiweb.pgdata.nl/groeiweb_ouder/calculator.asp 1,78 is een goede lengte.

Het beste antwoord

Dat is heel normaal. Jongens in de puberteit doen gemiddeld 6 jaar over hun groei. De groeisnelheid bereikt haar hoogtepunt bij jongens gemiddeld bij 13 à 14 jaar. Na de groeispurt kunnen ze nog jaren doorgroeien, maar dat gaat niet meer zo hard.

Wanneer de groeischijven bij kinderen na verloop van tijd dichtgroeien is lengtegroei niet meer mogelijk. Maar dit gebeurt bij Nederlandse jongens gemiddeld pas rond het 20e jaar. Dus maak je geen zorgen, er is nog genoeg tijd om langer te worden.

Gezien de lengte van jouw vader is de kans heel groot dat jij ook 1,90 of langer zult worden. (Tenzij er gezondheidsproblemen zijn, jij al jong bent begonnen met roken / blowen en dergelijke, je niet de voedingsstoffen binnen krijgt die jouw lichaam nodig heeft, et cetera).
Amadea
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hoi, heel erg bedankt voor je antwoord!
En ook bedankt voor de hoop dat ik nog 1,90 of langer kan worden ;)
LeonardN
2 jaar geleden
"Gezien de lengte van jouw vader is de kans heel groot dat jij ook 1,90 of langer zult worden." -min
Zo werkt het niet.
Ten eerste is de invloed van de moeder er ook nog als je een schatting maakt, maar problematischer is dat de vrager al 16 is geweest en dan nog 12 cm groei of meer bijzonder onwaarschijnlijk is.
https://groeiweb.pgdata.nl/groeiweb_ouder/calculator.asp
Vul maar wat waardes in die overeenkomen met de vrager.
Verander daarna de lengte van de moeder.
Je moet de lengte van de moeder opkrikken naar 178/179 om 190 als resultaat te krijgen voor de ouders.
Maar de uiteindelijke schatting door meetmoment verandert er niet door. @Luuk Die hoop is vals.