Mindfulness is al een goede manier om IN te slapen. Maar dan nog die hele nacht...
Je kunt hoogstens iets doen aan de omgevingsfactoren:

goede matras, héél belangrijk
hetzelfde geldt voor je kussen. Voldoende steun bij je schouders, je hoofd?

koele temperatuur op je kamer

lichtinval voldoende verduisterd

katoenen nachtgoed of niks, naar eigen voorkeur

geen strakzittend ondergoed

lawaai in de omgeving? Oordopjes.

Ik snap dat je dolgraag een hele nacht door wilt slapen. Maar mischien moet je wel drie keer en plas doen of zo. Die garantie voor een hele nacht kan niemand je geven....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer te achterhalen waarom je niet goed doorslaapt:
- heb je een druk (stressvol) leven? Daardoor kan je onrustig slapen
- zijn er fysieke oorzaken? Snurken, slaapapneu, veel plassen, rugproblemen, etc?
- zijn je slaapomstandigheden goed? Lekker bed, donkere kamer, stilte?
Wat ook belangrijk is: maak van je slaapprobleem niet een slaaptrauma. Als je iedere avond naar bed gaat met de gedachte dat je wel weer niet goed zal slapen, ga je daar juist slecht van slapen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met Mindfulness leer je o.a. om te accepteren en aanvaarden dat het okee is zoals het is..... dat je de realiteit niet kunt zetten naar wat jij wilt/eist.
Jouw realiteit nu, op dit moment, is kennelijk, dat je geen lange nacht kunt slapen.
Dat kan vele redenen hebben, zowel lichamelijk als geestelijke.
Stress kan er bijvoorbeeld 1 van zijn: gedachten die blijven malen.
Je schrijft, dat je nog met de cursus bezig bent. Misschien moet je geduld betrachten en afwachten, wat het met je gaat doen.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cursus mindfulness is uitstekend, maar als je de oorzaak van je slecht slapen niet weet, of niet verandert, dan zal het geen oplossing zijn.
Slecht slapen ligt voor een deel aan je eigen karakter ( helaas)
De een ligt al wakker als hij de lege flessen is vergeten in te leveren, bij de ander kan alles om hem heen mis gaan, er kan buiten noodweer zijn met heftig onweer, kinderen die huilen enz. enz. maar die slapen door alles heen.
Maar de grote boosdoener is toch wel de onrust in je hoofd.
het molentje dat alsmaar doordraait, ook als je slaapt, waardoor je al doodmoe wakker wordt in de ochtend en dan moet je dag nog beginnen.
Een van de belangrijkste dingen om goed te slapen is regelmaat!
Iedere dag de zelfde tijd naar bed, natuurlijk geen koffie of cola meer in de avond en voor het slapen gaan een half uurtje wandelen. ( ook bij slecht weer)
Terwijl je dan lekker buiten loopt, denk je aan je bedje waar je straks weer in gaat, hierdoor gaat je lichaam zich vast voorbereiden op het slapen gaan.
Thuis gekomen een lekker kopje kruidenthee en daarna rustig onder de wol.
Ban alle vervelende gedachte uit je hoofd, die zijn dan wel voor morgen, maar niet nu, raam open en welterusten.............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omgaan met slaapproblemen is een vraag waar heel veel mensen mee worstelen en waar op dit forum veel vragen over gesteld zijn.
Er zijn hier dan ook heel veel antwoorden op gegeven.
Dus type dit woord eens in onder "zoek" in en je zult versteld zijn van de vele nuttige antwoorden en adviezen.
Verder een heel goed boek om te lezen met veel nuttige tips en adviezen:
Slapeloosheid van Ingrid Verbeek& Ed Klip in samenwerking met teleac, incl. CD met ontspanningsoefeningen, ISBN 90 8506 152 0.
Dit boek word aanbevolen door het centrum voor Slaap- en Waakstoornissen te Kempenhaeghe.