Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan ik gebruiken i.c.m. stomen om rustig van te worden?

Vanwege hyperventilatie, paniek en angstaanvallen heeft mijn huisarts mij Oxazepam voorgeschreven. Aangezien dit slechts tijdelijk gebruikt mag worden i.v.m. eventuele verslaving, is hier dan ook een 'veiliger' alternatief voor?

Ik denk aan iets om mee te stomen waar ik rustiger en gekalmeerd van word.

Wat kan ik het beste gebruiken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Behandeling paniekaanvallen Algemeen Terwijl de oorzaak van paniekaanvallen niet bekend is zijn er wel effectieve behandelingsmethodes beschikbaar. In de meeste gevallen verdwijnen de paniekaanvallen bij mensen met en stoornis. Dit is bij 70 tot 80 procent van de mensen het geval. Meestal wordt in het begin van een paniekstoornis medicatie voorgeschreven. De meest voorkomende zijn; • Diazepam • Lorazepam • Oxazepam • Prozac • Seroxat Cognitieve therapie bij paniekaanvallen Cognitieve therapie is een systematische methode om negatieve gevoelens te verminderen. Bij cognitieve therapie wordt de persoon met een angst stoornis duidelijk gemaakt wat een paniekaanval is. Zo krijgt een patiënt ademhalingsoefeningen en informatie over de symptomen. Vaak wordt de patiënt geadviseerd om veel te gaan lezen over het onderwerp. Hierdoor krijgt een patiënt een grote hoeveelheid aan kennis tot zijn/haar beschikking en ziet hij/zij in dat een werkelijk gevaar niet aanwezig is. Vaak wordt cognitieve therapie is combinatie met gedragstherapie en medicijnen gecombineerd. Drie stappen cognitieve therapie; 1. Bewustwording van negatieve gedachtepatronen 2. Bewustwording van opvattingen die onder de gedachtepatronen liggen 3. Leer negatieve gedachtepatronen uit te dagen Gedragstherapie bij paniekaanvallen Gedragstherapie richt zich vooral op het gedrag dat een persoon met een angststoornis heeft. Dit is ook meteen de beste tip die je mensen kan meegeven als het gaat om paniekaanvallen. Ga nooit op de vlucht voor een situatie en zit je aanval uit op de plek waar hij begint. Dit is in het begin erg moeilijk maar je moet er toch doorheen zien te komen. probeer dit te doen door positief te denken dat het niet langer dan een half uur duurt. Want de regel is "hoe meer je vermijdt hoe meer je lijdt". Vergeet nooit dat een angst is af te leren en aan te leren. **************** De voorgeschreven Oxazepam is inderdaad een extra sterk ondersteuningsmiddel om een gewenste rust en balans te hervinden voor dit moment. Advies: doe niets omdat een ander dat zegt of goed vindt voor jou. Jij moet je er goed bij voelen en rust in vinden. Is dat 100 spijkers in een dode boom slaan? Prima. Muziek keihard aan ( met koptelefoon)? Prima. Voel je vooral niet schuldig of bezwaard ( dat gebeurt toch), maar zie het als een fase in een (groei) proces. Laat het gebeuren, je hoeft het nu niet alleen te doen !

Bronnen:
http://paniekaanval-hebben.nl/remedies.html

je zou st janskruid kunnen gaan gebruiken, dat is op natuurlijke basis .. ook kamillethee is rustgevend.. of citroenmelisse thee is rustgevend.. stomen is alleen goed voor je huid..

Hou jij van klassieke muziek? Dan kan ik aanbevelen om te luisteren naar langzame composities uit de barokperiode. Bach, Händel, Telemann, Vivaldi, Corelli. Stukken met de tempo-aanduiding Largo, Adagio, Andante. Daar word ik zelf heel rustig van, om heerlijk bij weg te dromen. Dan ga je vanzelf een gezonde lage buikademhaling gebruiken, in plaats van de hoge borstademhaling waar je opgejaagd en benauwd van wordt.

Je kunt verschillende theesoorten gebruiken om rustig van te worden. Kamille, Ylang ylang en valeriaan zijn alledrie rustgevend. Als je wilt stomen kan dat ook. Gebruik van die olie die je boven een kaarsje kan laten verdampen. Een paar drupjes in heet water is genoeg. Lavendel, ylang ylang en rozemarijn zijn hier goed voor. Verder zou ik aanraden om ademhalingsoefeningen te doen als je een aanval voelt aankomen. 4-5 seconden diep inademen, 1 seconde inhouden zonder er druk op te zetten, en dan 6-7 seconden rustig uitademen, en dan nog een keer adem inhouden zonder er druk op te zetten. Herhaal dit totdat je je weer rustig voelt, en voor extra effect wat geur olie laten verdampen. ik denk dat je bij een yoga-instructeur ook meditatietechnieken zou kunnen aanleren. Dit helpt om rust te kweken. Maar dit weet ik niet zeker.

Het geluid van regen is erg kalmerend, vogelgefluit, of het ruisen van de zee. Op YouTube zijn allerlei filmpjes met kalmerende natuurgeluiden te vinden en sommigen zijn zelfs langer dan 1 uur. http://www.youtube.com/watch?v=MOBzSxFK8E0&feature=list_related&playnext=1&list=SP0997F448578D8566

in de apotheek is er een apparaatje te krijgen tegen hyperventilatie het is niet zo duur en je kan het overal mee naar toe nemen het is ongeveer 10 bij 5 cm groot Toegevoegd na 1 minuut: mij heeft het heel goed geholpen

Je hebt al antwoorden gekregen van middeltjes om wat rustiger te worden. Je zou ook een cursus mediteren, yoga of mindfulness kunnen overwegen. Je schrijft, dat je last hebt van angstaanvallen en paniek; waarschijnlijk is de hyperventilatie daar de oorzaak van? Ik neem aan, dat je dit ook met de huisarts hebt besproken. Misschien is het een idee om de oorzaak van die paniek en angstaanvallen aan te pakken....? Ook dat kan je met je huisarts bespreken en dan zijn de "lapmiddelen" misschien helemaal niet meer nodig.

Je hebt al een hele hoop tips gehad maar ik wil je de mijne niet onthouden:-) Ik heb zelf erg veel baat gehad bij de bach rescue spray. Deze spray kan je in je tas of zak bewaren en als je de paniek voelt opkomen op je tong sprayen. Je wordt daarna wat rustiger en kunt wat helderder denken. Je kunt deze kopen bij het kruidvat of de tuinen. De valeriaan pilletjes van het kruidvat (homeopathisch) zijn ook fijn. Je raakt niet versuft en wordt toch wat rustiger. Neem deze in voordat je iets "spannends" gaat doen en je durft weer op pad. Zodra je weer wat zekerder bent en sterker in je schoenen staat kun je deze middelen in je tas bewaren zodat je het gevoel hebt dat het allemaal wel goed komt. Probeer bij een paniekaanval niet in jezelf te keren maar op andere mensen te letten. Mij heeft dar geholpen om eruit te komen. Heel veel sterkte en weet dat je niet alleen bent!

Je hebt al veel antwoorden gekregen, de Bach Rescue wordt ook genoemd. Dit is een zogenaamde EHBO druppelvorm van deze remedies, vanuit de Bach therapie zijn er verschillende remedies te vinden, Deze remedies werken op de gemoedstoestand van de mens, dus ook op angsten, spanningen , stress en nog veel meer en zijn gemaakt van natuurlijke middelen. Er zijn verschillende Bach Bloesem therapeuten die je hierin goed zouden kunnen begeleiden. Deze remedies zijn ook zeer goed te gebruiken naast de reguliere middelen zoals Oxazepam e.d. je kan ze dus gezamenlijk gebruiken, maar laat je daarin wel goed begeleiden. Succes en veel sterkte.

ik heb zelf een tijdje ontspanningstherapie gedaan tegen hyperventilatie, gaat me prima nu. lavendel werkt ook kalmerend. klinkt misschien vreemd maar als ik snachts hyperventilatie kreeg en paniek, dan ging ik altijd met mijn voeten onder de koude kraan staan, tja je doet gekke dingen maar dat hielp mij prima.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100