Hoe lang blijft crème ongeveer goed na openen?

Hoe lang blijft crème ongeveer goed na openen? Is daar een soort richtlijn voor als je crème opent hoe lang dat fris en 'veilig' blijft? Ik heb een tube 450ml bodycream geopend begin vorig jaar, maar ik weet niet of deze nog veilig te gebruiken is.

2 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ongeveer een jaar.
Wanneer een product na openen beperkt houdbaar is, staat de houdbaarheid van het product op het etiket aangegeven met een symbooltje: een potje met een deksel. In het symbool of erachter staat de periode dat het product houdbaar is na openen, bijvoorbeeld 12 M = twaalf maanden na opening.
Het symbool met het aantal maanden dat het product na opening kan bewaard worden, is niet verplicht.
Bijvoorbeeld niet bij producten die al een houdbaarheidsdatum vermelden.
SimonV
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
Mijn ervaring is dat creme in tubes langer houdbaar is dan creme in potjes. Waarschijnlijk omdat er minder zuurstof bij de creme komt. Is een tube lange tijd niet gebruikt, dan kun je het eerste kloddertje eruit knijpen en weggooien, dat is soms wat ingedroogd en verkleurd. De rest van de inhoud is dan nog gewoon bruikbaar.
Antoni
2 jaar geleden
@SimonV en @Inekez1, en als je een halflege pot met crème, bijvoorbeeld Nivea, vindt die al jaren niet is gebruikt? Kan je die bij het gewone restafval/huishoudelijk afval doen, of zou je die bijvoorbeeld moeten inleveren bij een apotheek, net als oude medicijnen?