Hoe komt het dat ik opeens kotsneigingen krijg?

Als ik vettig heb gegeten en ik moet me daarna haasten, of ik rook een sigaretje of bij gehaastheid/stresserig doen krijg ik last van kotsneigingen. Hoe komt dit en hebben meer mensen hier last van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gezondheid word ernstig aangetast door 't roken. Beter kan je daar eerst maar eens mee ophouden.
Waarschijnlijk wordt 't dan ook beter.
Het antwoord van hippo is wat onbedoeld misleidend; er zit niet alleen nicotine in tabaksrook, maar bijv. ook teer, koolmonoxide en duizenden andere chemische verbindingen.
Hierbij een paar gifstoffen:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cigarette_smoke_carcinogens
Zoals benzeen, arsenicum, cadmiun, lood. Je hebt o.a. meer kans op griep als je rookt, en die is dan ook heviger:
http://en.wikipedia.org/wiki/Health_effects_of_tobacco_smoking:
Verder is er bijv. een 60% grotere kans dat je onvruchtbaar bent als roker bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik rook zelden, dus het is niet alleen door het roken. Vandaar ook mijn andere uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huisarts kan kijken of je bv galstenen hebt dit kan ook misselijkheid geven bij vet eten. Alleen dat is misschien niet de oorzaak en moet beter uitgezocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mmmm: je hoort mij niet zeggen dat roken goed is. Maar juist als je niet vaak rookt, kan een sigaret of shagje heel snel naar je hoofd stijgen en tot flinke misselijkheid en/of spuugneigingen leiden> Dat komt vrijwel geheel door de nicotine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Galstenen worden vaak aangegeven als oorzaak voor misselijkheid bij vet eten, maar zo lang je er niet meer last van hebt dan dat je er misselijk van wordt, kun je beter iets aan je eetgewoontes doen dan aan die galstenen.

Het beste antwoord

Dar hebben meer mensen last van. Vet eten kan 'slecht vallen', je maag prikkelen. De natuurlijke reactie van je maag is dan om het zo snel mogelijk te willen lozen, door te braken.
Als je te snel rookt, kan het zijn dat je teveel nicotine binnenkrijgt (zeker als je teveel trekjes neemt of dieper inhaleert dan je gewend bent), en ook dan kun je o.a. misselijk worden.
Stress op zichzelf kan ook 'op je maag slaan', en zo tot misselijkheid leiden.
Rustig aan doen, of zorg dat je niet al te vet eet als je je daarna moet haasten. Soms helpt het als je wat lauwe cola drinkt. In nood zou je een Rennie kunnen nemen (maar voorkomen is natuurlijk beter).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!:) het gekke is alleen dat ik niet misselijk word, maar echt alleen die neigingen heb. Misschien wat dingen uitproberen en de dingen vermijden waardoor ik het krijg. Ik zal volgende keer de cola eens proberen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou het ook kunnen zijn dat het ligt aan de manier van eten: te weinig kauwen? Te veel ineens doorslikken? Dat kunnen ook prikkels zijn die dat hele systeem in werking zetten en bij overprikkeling een braakreflex kunnen opwekken.
Gaat het niet over en houd je vaak last, dan kun je misschien met je huisarts overleggen - het zou kunnen dat het handig is eens naar een logopedist te gaan om te kijken of je goed slikt en/of wat technieken te leren om die braakreflex te voorkomen.