Hoe kan je echt stoppen met roken, als je dit al jaren doet. Mij valt het moeilijk. Heb al de nodige hulpmiddelen geprobeerd.

Maar iedere keer verval ik in deze oude rotte gewoonte.
Graag serieuze adviezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Na 14 jaar verstokte roker (pakje per dag) te zijn ben ik ermee gestopt. de aanleiding was voor mij niet eens dat ik ineens echt gemotiveerd was om te stoppen, nee, ik had een weddenschap gemaakt op mijn werk. :)
Toch ben ik nu, na een jaar, nog steeds gestopt met roken. Voor mij waren het de volgende dingen die me erdoor heen hielpen:

- one step at a time: de eerste dagen dacht ik wel 100 keer per dag aan een sigaret, dus moest ik ook 100 keer per dag bedenken dat ik die sigaret niet op ging steken. Blijf dus steeds opnieuw die keuze maken
Elke dag denk je er iets minder aan, uiteindelijk niet meer dagelijks en nu niet meer wekelijks..

- Accepteer dat het moeilijk is. Zeker de eerste week, als je echt fysiek merkt dat je gestopt bent (ik was misselijk, chagerijnig, kon niet slapen en was rillerig). Hoort erbij en gaat over (echt waar!)

- Zelfdiscipline. Uiteindelijk moet je het, ondanks boeken, middeltjes etc. gewoon zelf doen. Houd jezelf dus aan je eigen belofte en zorg voor een situatie waarin het makkelijk is om discipline op te brengen. Voor mij was dat bijvoorbeeld door het aan de hele wereld te vertellen (want ik wilde echt niet afgaan tegenover al mijn vrienden:))

Succes! Gestopt zijn is erg de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi gezegd: -)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eerlijk geschreven antwoord waar ik wat mee kan!
Ja natuurlijk moet ik het zelf doen, maar med. via huisarts of boeken hadden weinig nut.
Ik ga door met behulp van jullie. Thanks, Splendore

Andere antwoorden (26)

Wat bij mij hielp is het volgende:

Koppig volhouden.

Stoppen. Als je in de fout gaat na een week opnieuw stoppen. Net zolang tot het lukt.

(Ik had 25 jaar gerookt en ben nu zo'n jaar of zes 'clean')
13 jaar geleden
Wat mij geholpen heeft is: het geld dat ik uitspaarde door niet te roken heb ik bijeengehouden en daar heb ik leuke dingen van gedaan/gekocht. Ik moet zeggen dat motiveerde wel. Inmiddels rook ik al lang niet meer. Ik moet wel zeggen dat de zin in een sigaret blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn broertje is gestopt met roken na het lezen van het boek van Alan Carr "stoppen met roken".

Belangrijk is wel dat je écht wilt stoppen met roken.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel cliché, maar mijn vader is gestopt toen hij het boek Stoppen met roken van Allan Carr las. Hij was als heel jonge tiener begonnen en had zeker zo'n veertig jaar gerookt toen hij stopte. Inmiddels is hij er al zo'n 15 jaar vanaf.

Het zal natuurlijk niet voor iedereen werken, maar het kán dus wel.

De huidige (40ste) druk van Stoppen met roken kost 14,95 en heeft isbn 9789022548844.

Er is overigens ook een speciale versie voor vrouwen (vraag me niet waarom): Stoppen met roken voor vrouwen, 13,95 euro, isbn 9789049201265.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf 35 jaar stevig gerookt,maar ben al 6 jaar gestopt.Ik ben gestopt omdat ik het zelf echt wilde.Dat is volgens mij de enige echte manier om te stoppen.Ik heb wel nicotine pleisters gebruikt.En een heleboel zoethout.om maar wat te doen te hebben met mijn handen.En om op te knauwen natuurlijk.En echt JIJ moet er achter staan.Het is een gevecht maar je kan winnen.Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een soortgelijke vraag enige tijd geleden gesteld
ik ben nu 3 weken en 3 dagen geleden definitief gestopt
ik heb het eerst wat afgebouwd ik rookte 34 jaar
ik heb het nog steeds moeilijk vooral na t eten mis ik het
ik gebruik nu de nicotine pleister het steunt me wel ik heb er minder trek in maar ben eerlijk ik mis t wel
ik heb me voorgenomen iedere week niet gerookt koop ik voor mezelf iets leuks en tot nu toe heb ik 3 leuke spullen gekocht die me eraan herrineren dat ik gezond op weg ben
hoe kan je stoppen ?
je zelf alleen maar de voordelen ervan in gaan zien
minder hoesten
geen stank meer in huis
geld hou ik niet over ik koop er nu iets anders voor
maar als ik echt ben afgekickt hou ik t over
eten smaakt beter
en als ergens ben waar niet gerookt mag worden
hoef ik niet meer naar buiten om ff te paffen

kortom succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook jaren verslaafd geweest. Ik las als laatste poging het boek van Allen Carr. Na 2 keer het boek heel aandachtig en kritisch te lezen ben ik eigenlijk heel gemakkelijk gestopt. Geen ontwenningsverschijnselen, ik kwam ook geen kilo's aan. Mijn leven werd er alleen maar prettiger door. Elke dag werd mijn leven mooier. Neem je voor dat je met een heel nieuw leven begint, zo heb ik het ervaren.
Het belangrijkste is dat je dat boek heel rustig en kritisch leest. Neem er de tijd voor. Succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt ie:

1. Zorg voor een goede motivatie.
- Het bespaart geld.
- Je hebt er lichamelijk voordeel van: Als mensen stoppen met roken, gaan ze een stuk beter proeven en ruiken, hebben ze meer energie en gaan er beter uitzien.
- Het is goed voor de gezondheid.
- Je krijgt meer zelfvertrouwen als je beseft dat JIJ de baas bent over je eigen lichaam, en niet toe hoeft te geven aan taak.
- Het is beter voor je gezin en/of vrienden. Je hebt het vast al eens gehoord, maar meeroken is minstens net zo ongezond als roken zelf.
- Misschien heb je nog een eigen, betere motivatie?

2. Zoek hulp.
- Vraag mensen waarvan je weet dat ze je zullen steunen en geduld met je zulen hebben om hulp. Dit is natuurlijk geen oplossing, maar misschien een klein zetje in de richting. Vraag begrip als je af en toe niet redelijk bent, van stoppen met roken kun je chagrijnig worden.

4. Wees voorzichtig met alcohol. Veel mensen krijgen een terugval als ze alcohol drinken.
- Zelfs kleine hoeveelheden alcohol vergroten het genot van nicotine.
- Sociaal drinken wordt vaak geassocieerd met roken.
- Alcohol beïnvloedt het beoordelingsvermogen en vermindert remmingen.

5. Probeer mensen die roken of je een sigaret aanbieden te vermijden. Heb je vrienden die roken, kijk dan of ze kunnen wachten met het opsteken van een sigaret tot jij weer weg bent. Vermijd ook contact met mensen die proberen je weer aan het roken te krijgen of je plagen.

6. Uit een onderzoek bleek dat bijna twee derde van degenen die een terugval hadden gehad vlak daarvoor gestrest of boos was. Als je zo'n gevoel voelt aankomen, zorg dan voor afleiding.

7. Stappenplan:
* Kies een stopdag. Zet dit in je kalender, agenda en vertel je vrienden erover. Hou je er ook aan als iets in je omstandigheden verandert.
* Maak een stopkaart. Zet daarop waarom je wilt stoppen, telefoonnummers van mensen die je kunt belen als je het niet volhoudt en gedachten die je motiveren door te gaan.
* Doorbreek alvast de schakels: Als je 's morgens altijd meteen rookt, wacht dit keer een uurtje. Oefen in het zeggen: "Nee dankje, ik rook niet meer." Dit herinnert je aan de dag dat je binnenkort ECHT een ex-roker bent.
* Tref voorbereidingen: Herinner je vrienden en familie eraan wanneer je stopt. Gooi kort van te voren je asbakken, aanstekers en rondslingerende sigaretten weg.

Pff... ik heb dit uit een tijdschrift, kon niet eens alle info overtypen, dat werd te lang. Niets hiervan komt van mij. Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Belen = bellen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal voor iedereen verschillend zijn en ik kan dus alleen maar uit eigen ervaring wat vertellen. Ik heb ruim 30 jaar gerookt. Op advies van.... heb ik een datum geprikt om te stoppen. Deze heb ik gekozen op ruim 2 maanden daarna. Ik kon dus die tijd extra genieten van iedere sigaret(of juist het tegenovergestelde) Via de huisarts kreeg ik een hulpmedicijn(champix) daar moest ik dus voordat ik ging stoppen mee beginnen en ongeveer 3 maanden mee door gaan. Op genoemde datum gestopt en het leverde mij totaal geen problemen op. Na 3 weken ook gestopt met die hulpmedicijnen want het ging mij zo goed af dat ik zoiets had van dat moet ook zonder hulpmiddelen. En nu ruim 3 jaar later nog steeds niet meer gerookt, ik voel me zo veel beter, meer energie enz enz(maar vind het bij sommige mensen wel lekker ruiken) Maar ben zo blij dat ik niet meer de stress heb van: kan ik daar wel roken, hoelang duurt de vergadering e.d. Al met al een "opluchting" dat ik niet meer rook. Succes met het lezen van de adviezen en m.n. met wat je zelf moet doen(*_*) en dat is één sigaret niet roken(de 1ste na dit moment)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het écht willen.

Maar zolang jij je zelf dwingt, zal het moeilijker zijn

Begin eens met elke dag tegen jezelf te zeggen;

'Eindelijk mág ik stoppen met roken.'
Adem diep in en probeer te voelen hoeveel ruimte je krijgt wanneer je gestopt bent!
Visualiseer dat je ál gestopt bent en herhaal;
'Eindelijk...............mág ik!'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoppen met roken tips:

* Als je wil stoppen met roken schrijf dan voor jezelf eens op papier op wat jouw voordelen en nadelen zijn van stoppen met roken of blijven roken. En kijk dan welk van de twee het meest doorweegt.

* als roken meer voordelen bied dan om te stoppen met roken. Kijk dan of je geen alternatief middel kan vinden voor het roken. Bvb Je wil niet stoppen met roken omdat je van roken rustig van word. Gebruik dan bvb een kop rustgevende thee.

* Als het bvb de gewoonte is om direct na het eten een sigaret op te steken. Begin dan vanaf nu onmiddellijk na het eten de tafel af te ruimen en de afwas te doen.

* Als je gaat stoppen met roken, vertel dan aan uw vrienden dat je gestopt bent met roken. Zo voel je jezelf ook verplicht om daadwerkelijk te stoppen met roken. (Anders heb je GELOGEN)

* Eens je besloten hebt om te stoppen met roken, werp dan alles weg in huis en in uw auto dat met roken te maken heeft.

* Begin met stoppen met roken op een zaterdag avond. Zo is het op zondag veel moeilijker om nog ergens sigaretten te kopen vermits de meeste winkels gesloten zijn.

* Beloon jezelf. Leg het geld dat je spaart door te stoppen met roken apart. En gebruik dit om iets leuk te kopen.

* Als het je niet alleen lukt om zonder hulp te stoppen met roken, bestaan er ook cursussen die je met andere mensen in groep kan doen.

* Of via uw huisarts kan je ook medicijnen bekomen die jou kunnen helpen bij het stoppen met roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het ECHT willen, alleen dan gaat het je lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat echt helpt is WILLEN. Je MOET het willen anders lukt het niet. Zolang jij niet diep van binnen er helemaal klaar mee bent, lukt het niet.

Ga dus nadenken over je motivatie, en het waarom van het roken.
Ik rookte om heeeeel erg veel verdriet pijn en angst er onder te houden, en toen ik dat snapte ben ik in plaats daarvan gaan janken. Net zolang tot ik toe was aan stoppen met roken.

En toen lukte het WEL. nog steeds moeilijk, maar het ligt echt in het PERSE willen stoppen met roken. De schone lucht, de fitheid, het stoppen met hoesten, het geld wat het kost... je kent alle redenen allang.

Nu nog de innerlijke motivatie, en dat is iets wat alleen jij kunt beschouwen en bewerken tot het jou zint!

heeeeel veel sterkte en succes gewenst, het is een moeilijke weg soms.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het echt willen, ik ben er nu 2 jaar vanaf en heb toen wel de nicotine kauwgom gebruikt.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een knopje in je hoofd dat je om moet zetten. Voor sommigen moeilijk , voor sommigen is het niet zo moeilijk. Het is een verschil van denken :
1-Oh die sigaret helpt mij de dag door , het is mijn vriendje en hoe kan ik de dag doorkomen zonder dat heerlijke moment van genot ? naar:
2- Wat een vieze gewoonte , de smaak en de geur staan mij tegen evenals al die mensen die bij die rookpalen op het station staan. Waarom moeten we zo nodig ons vergiftigen ( iedere dag een heel klein beetje vergif ) . Ik heb wel wat beters te doen met mijn leven dan me te vergiftigen.

En dan ben je ineens gestopt . Persoonlijk heb ik nog een jaartje Zweedse rookloze tabak gebruikt ( Snut ) die ik tegen mijn tandvlees plaatste. Maar na een jaar was daar ook de lol van af . Je realiseert je dat je het niet nodig hebt , omdat je bent gestopt ( met roken ) . nu al 18 jaar!

Toegevoegd na 5 uur:
Snut moet zijn Snus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadat ik achtendertig jaar gerookt heb, kreeg ik het boek van Alan Carr in handen.

Ik was eigenlijk helemaal niet voornemens te stoppen, maar las het boek uit pure belangstelling.

Toen ik c.a. driekwart van het boek gelezen had, drukte ik mijn sigaret in de asbak uit en zei tegen mijn echtgenote:
Dit was mijn laatste.

Ik heb mijn asbak nog ongeveer drie maanden laten staan maar niet meer gebruikt.

Mijn voor driekwart opgerookte pakje sigaretten lag binnen handbereik naast mij..maar

Maar ik heb nooit één ogenblik de behoefte gevoeld een sigaretje op te steken.

De laatste halve slof sigaretten staat nog altijd als aandenken in mijn..medicijnkast.

Inmiddels is het al bijna dertien jaar geleden..die tiende januari 1998.

Anderen mochten en mogen in mijn nabijheid best roken..ik mis het totaal niet en ik begin er ook nooit meer aan.

Ik hoop en gun jou dat je het op dezelde wijze kunt doen.

Sterkte maar, dus!

Gr. Ton

Toegevoegd na 1 minuut:
Het stoppen noch het volhouden kostte mij geen enkele moeite..dus..Pak hem beet..dat boek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoppen doe je alleen maar als je de volgende sigaret oneindig lang kunt uitstellen. Beginnen met roken doe je vaak, stoppen maar éénmaal.

Dus neem de volgende gewoonweg niet meer, meer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste moet je het voor de volle100% echt willen.
Je moet volledig achter je beslissing staan.
En vervolgens begin je niet acuut met stoppen wat dat brengt echt onwijs veel stress met zich mee en een vreselijk chagerijnig humeur, ( 90% zekerheid gegarandeerd)Je gaat je zelf verbieden om nog thuis te roken vanaf NU op het balkon of in de tuin absoluut niet meer binnen en dat geld uiteraard ook voor je rokende familie en vrienden. Dit moet je echt volhouden ook tijdens extreme kou en regenbuien of een spannende film.
Als resultaat heb je dan bereikt dat je het bij de mensen die wel thuis roken niet echt aangenaam meer vind ruiken.
Vervolgens vind je het ook minder lekker dat je haar en je kleren er naar ruiken.
Bedenk dan goed dat het door die sigaret komt en dat je beter een kaugompje kunt nemen .
JE zult voor jezelf moeten bekijken of je nicotine kaugom wilt nemen of gewone suiker vrije sportlife of freedent.
en wat ook wil helpen is een labello stick continue mee zeulen in je hand want iemand die altijd gewend is geweest om een sigaret vast te houden of een shaggie te draaien heeft er behoefte aan om iets met zijn handen te doen. Die labello stick kan daar heel goed bij helpen vlug en heel irritant die dop erop en eraf klikken bijvoorbeeld.
Laat je door rokers ook niet verleiden tot een sigaret wees trouw aan je belofte aan jezelf.
En zorg er altijd voor dat je genoeg kaugom bij je hebt .
Iedere keer wanneer je smacht naar je sigaret dan neem je een kaugompje ook al is het midden in de nacht.
En wanneer je dat vol kunt houden dan heb je voorlopig je laatste pakje gehaald ,en leg je iedere week het geld opzij dat je anders had uit gegeven aan rook gerei.
Binnen een paar weken mag je van dat op gespaarde geld iets voor je zelf kopen als beloning. wedden dat dat werkt.?
En iedere keer wanneer je zin heb aan roken hard blijven voor jezelf en neem gewoon die kaugom.
even volhouden en je bent er.
Hopelijk!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben een weddenschap aangegaan met een collega die ik niets gun.ik moest het een half jaar volhouden,en geloof me..ben nu nog steeds gestopt (na 5 jaar)
13 jaar geleden
Zeg tegen jezelf:
"Ik ben een niet-roker"!!!!

en ben blij met de belangrijkste beslissing in mijn leven:stoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk niet aan morgen, alleen vandaag. Vandaag rook je niet. Denk op korte termijn en niet aan wanneer je allemaal niet meer mag roken. Zoek iets om je energie kwijt te kunnen, ga fietsen, wandelen, de straat vegen, stofzuigen, iemand bellen als je de kriebels hebt, doe iets maar ga niet zitten. Roken doe je als je tijd hebt, niet als je druk bezig bent.

Geef jezelf complimentjes, yes weer een uur zonder. Kijk naar personen die het niet gelukt is, die rochelende vrouw in de supermarkt met haar gele huid en lage stem, of die man met zijn gele vingers, zo wil je toch niet oud worden?

Wat mij uiteindelijk een enorme boost heeft gegeven is een interview met Rudi Carel, hij had kanker destijds, kreeg nog een of andere prijs en stond te fluisteren op het podium, omdat hij niet meer fatsoenlijk kon praten. Tijdens het interview zei hij dat het hem verbaasde dat hij het niet eerder had gekregen omdat hij zoveel gerookt had EN dat hij (zonder moeite) gestopt was op de dag van de uitslag. Dat vond ik zo dom, toen wel, en ik keek naar mijn kinderen en dacht, ik wil jullie zien opgroeien.

Ik ben er nu 4 jaar vanaf, en goed ziek geweest van het stoppen destijds, maar het is het waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik rook nu al 1 maand niet meer, ik heb altijd 50 tot 60 sigaretten gerookt per dag.

Ik heb wel nog zin soms erin maar je moet gewoon denken: " Wat geeft mij die 1ne sigaret nog als ik hem rook als ik erna toch weer stop met roken".

Daarbij viel het allemaal tot mijn verbazing reuze mee met 3 hulpmiddelen:

Champix: Dit zijn tabletten die je alleen op recept krijgt bij de huisarts.
Alan car: Een boek om te stoppen met roken.
Een reden om te stoppen ( ik denk dat iedereen wel 10 redenen kan verzinnen)

Ik ben begonnen met die pillen en tegelijkertijd ben ik dat boek gaan lezen, het mooie is dat je niet gelijk moet stoppen met roken met die pillen en dat boek, maar tussen de 8ste en 10de dag.

Ik weet zeker dat jou dit ook helpt mits je het zelf ook wilt.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar het land Bhutan: Eerste compleet rookvrije land. Verkoop van tabaksproducten is strafbaar volgens Wikipedia. Als je niet aan nicotine kan komen dan kan je ook niet roken, of je nou wilt of niet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je opsluiten in de kamer zonder sigaretten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het belangrijkst is volhardend zijn, je kan alles vereiken zolang je het maar wilt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg ook dat er geen sigaret meer in huis is. Anders wordt de verleiding groot.