Hoe is HSP ( "Highly Sensitive Person") het best te definiëren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheidsrechters die geen voeling hebben met de wedstrijd, fluiten hem vaak kapot. De wedstrijd van vanmiddag was wervelend maar op dit moment druipt de angst bij beide partijen er van af. Zo'n strikte toepassing van regeltjes, zou men ook hooggevoeligheid voor regeltjes kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind je het zo boeiend moolkeesje? :0)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek mijn originele vraag maar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juustem daarumme mijn bovenstaande vraag moolkeesje :) stond er even van te kijken eigenlijk want had het idee dat je het onzin vond dat HSP dus dacht dat het bij 1 vraag zou blijven. ben je van gedachten veranderd, of wil je toch het naadje van de kous weten omdat je er mogelijk meer vraagtekens bij hebt en er nog niet helemaal uit bent?
(of..... stel ik hier teveel vragen?) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eucarilla, mijn oorspronkelijke vraag is door het moderatieteam verwijderd, omdat het te suggestief was.
Dat de vraag verwijderd is, ala, maar er waren antwoorden bij die ik toch wel waardevol vond,evenals de ontstane discussie.
Vandaar dat ik hem opnieuw, maar nu in gewijzigde vorm stel, maar zoals te verwachten was komen er dimaal maar weinig antwoorden

Het beste antwoord

HSP-ers zijn extreem gevoelig, zowel intern als extern en er zijn gradaties in. Ook niet iedere HSP-er heeft alle ondergenoemde voorbeelden.

Intern:
- emoties: heftig, zeer intens verdriet of blij zijn
- pijn: wordt als heftig ervaren
- lichamelijke ervaringen: geobsedeerd raken bijvoorbeeld van een borrelende buik
- geestelijke ervaringen: nare gebeurtenissen in het verleden zijn heel zwaar

Extern:
- geluid: kan zeer heftig binnenkomen
- Geur: waarnemen als heftig, terwijl het anderen niet eens opvalt
- Beeld: veel détails zien en daardoor overvoerd raken
- Aanraking kan lastig zijn, bijvoorbeeld van stof van kleding. Kan zelfs een pijnsensatie geven.

Bijvoorbeeld geluid: iedereen kent wel het effect van een popconcert of een koptelefoon met keiharde muziek: je hoofd dreunt, je voelt het in je maag, je bent erdoor overvoerd.
Ditzelfde effect kan een HSP-er hebben bij het wat harder neerzetten van een beker op een glazen tafel (het dreunt langdurig door in het hoofd), met als bij-effect, dat het een schrikreactie kan veroorzaken.

Prettig voorbeeld: door de schoonheid van bijvoorbeeld de natuur/kunst totaal overweldigd raken.

Een korte definitie kon ik niet geven.
Als je zegt: mensen, die gevoeliger zijn dan anderen, dan vind ik dat veel te vaag. Niemand is gelijk aan een ander; de 1 is "gewoon" gevoeliger dan de ander.
HSP is veel heftiger, extremer, dieper, intenser, overweldigend, overspoelend. Concentreren op iets anders is niet meer mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
concenteren? op #wat/welk# anders bedoel je?? ohw, ach! idd, er is nog meer gaande idd dan dat ene op dat bepaalde moment. nu je het zegt.....!!! :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Niet zo moeilijk doen Eu, "gewoon" "effe" concentreren....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar.... oh, Wendy!!hoor je die regen? tjemig wat gaat het erop zeg. de bomen zwiepen heen en weer, wat een mooi gezicht!! brrr...wel koud nu ik dat zo zie en hoor. even een vest aan doen. wil je ook een lekker bakje warme thee? eh, ... sorry, wat zei je ook al weer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
FOCUSSEN!!!!!!!!!!!!!! :-)))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA
áhhjáá!!!! nu registreer ik het!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel het antwoord van eucje mij ook aanspreekt, ga ik toch voor het jouwe.
Een soort van zielsverwantschap vermoedik, als ik zo brutaal mag zijn.
Niet,dat ik mee ga met jouw ideeën, integendeel,maar om jouw manier van redeneren.

Andere antwoorden (2)

Je bent gevoeliger!

Maar dan ook voor alles...
-Voor druktes (zoals de kroeg, disco)
-Voor geluiden
-Voor licht
-Voor emoties
-Voor mening van anderen
-enz.

Er zijn ook voordelen...
-Sneller het karakter van een ander in de gaten
-Sneller de sfeer die ergens hangt te pakken
-Sneller de bedoeling van een ander in de gaten (zonder dat je hier wat tegen/voor doet).
-Enz.

Toegevoegd na 7 minuten:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/3337-ben-jij-een-hoogsensitief-persoon.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TEveel en TE heftig waarnemen zonder dat je hier zelf controle op hebt en dit is heel intens.

je kan niet filteren wat belangrijk is (wat je wil waarnemen) en wat je kan negeren want er valt niets te negeren.

het heeft dus impact op je doen en laten.

dus alles wat jij waarneemt keer tja, een aantal waardoor je het NIET kan negeren, op geen enkele wijze.
------------------------------------------------------------------------
vind je bloemkool stinken? dan meurt het echt vreselijk en wil je erbij weg lopen omdat je maag omdraait

vind je koffie lekker? dan geniet je intens van je bakkie en krijg je de rest van de wereld even niet mee.

bloei je op van een zonnetje? dan heb je zo heftig de lente in je bol en leef je totaal op en kan de hele wereld aan als dat gekke gele ding zich laat zien.

hoor je een hard geluid? dan buk je en krijg je spontaan hartslag 180 want het klinkt alsof het vlak bij je is.

heb je het frisjes? dan is het ook meteen intenst koud en staat het kippenvel van je kruin tot je tenen.

voel je je verdietig? dan ben je ook totaal van je pad en heb je tijd nodig om weer ff op de rit te komen met je emotie.

hou je van felle kleuren? dan sta je ongemerkt een half uur stil bij een veld met wilde bloemen (of schilderij iod))

hoe je van muziek? dan kan deze je stemming maken of breken en kan je meegesleurd worden door een nummer en heeft het invloed op je stemming. (lang leven mijn mapje vrolijke muziek in de computer)

ben je vrolijk? dan is er niemand die je narrig kan maken en is er niets waar je zwaar aan kan tillen.

zie je dat iemand niet lekker in zijn vel zit? dan pakt dit je en wil je deze persoon helpen want het laat je niet los.

het is dus niet altijd even prettig, maar het heeft zulke enorme voordelen.

alleen moet je nu en dan tijd voor jezelf nemen, en rust zoeken (weinig impulsen) want het kost veel energie.

en toch moolkeesje.... TOCH zijn we heel normaal hoor
:OP
als de voetjes maar op de grond blijven, en je er zelf geen stempel op drukt. want daar zit m.i. het 'gevaar in' heftiger en dus logischerwijze ook meer waarnemen omdat de kleinste details waar te nemen zijn.

met logisch denkwerk (of cold reading kan je het noemen) leg je verbanden en weet je dingen die je niet 'kan' of 'hoort' te weten.
alleen focus je je er niet bewust op maar wordt het door je zintuigen opgedrongen, en ik denk dat hier het zweverige vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel zazoe (het antwoord is ook met GEVOEL ingetikt) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voel het ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ochjeeee een HSP!!!??
OMG...ik hoop toch niet dat ik je overdonderd heb?
:OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi Euc, vooral die (korte) definitie woehaaahahahahaha....
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die staat BOVEN de streep, en dat was voor mijn doen best wel heel erg kort hoor :OP (maar geef graag wat aanvullende info, en die staat ONDER de streep, systeempje he? hahahaha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje: ik ben nog aan het bekomen haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus toch...!!
oh jij valt hier gruwelijk door de mand zeg (gniffel gniffel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik gelezen ja.... streep, waar? o, die korte iets langere dinkies dan stipjes, zwart, zoiets als pieppieppiep? Net als een achteruitrijdende vrachtwagen...bedoel je dat???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(labels HSP zijn in de aanbieding deze week, dus plak je zo een mooie knalgele post-itt op hoor, kijk maar uit!!) :o)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebbik allahang....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
what??? dit verbaast mij zo enorm, totaal, echt helemaal NIETS webske :)) maar wat die streepjes betreft (we moeten ook niet gelijk zitten tikken) :) dat is helemaal wat ik bedoel ja. vrachtwagen is een goede, maarrrr.... het kan ook morsecode zijn van een stotteraar. (enuhhh....als het in je hoofd ook gaat piepen, trek je dan wel ff aan het belletje Wendy? das niet goe hoor) :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ff vraagje nog...

plak je vrolijk mee met die labels dan webske? als we goed ons best doen zijn we niet meer in de minderheid!
HS(L)P high speed labelend person zijn we dan. en dan..... (sssttt.....dit heb ik alleen tegen jouw)
dan.....eenmaal in de meerderheid halen we onze labeltjes weg en plakken we de minderheid labels op. LSP (low SP)
en dan vragen we. hoor/zie/voel/proef/ruik/weet/ervaar je dat niet? waarom niet? hoe kan dat? verzin je het niet? is het geen onwil? heb je het wel goed? mis je niet heel veel dan? hoe ervaar je als LSP? heb je het niet zelf verzonnen? oef, ik ga mijn mandje in hoor, voordat er NOG meer onzin uitkomt. sweet dreams!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LSP: Lekker Slapen Persoon!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, dank je :)
maar die slaap heb ik nu wel uit hoor, of ....ben jij toevallig nog HSP (Half Slaperig, persoon?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HEEEEEEEEEEEEEEL Slaperig Persoon helaas :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei dat is niet prettig (zacht uitgedrukt) zal ik een slaapliedje voor je zingen? misschien dat je nog even wat slaap kan pakken. ons SOORT heeft het nodig hoor wat extra rust (zegt euca met slaperige slaapstoornis) wel een kleine waarschuwing.... mijn stem is niet helemaal zuiver...dus of dat nu zo verstandig is? ('waarom ga je niet even lekker liggen dan', vroeg euca bemoeizuchtig?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ons SOORT (de mens bedoel je, toch??? vroeg ze slijmerig) het wel of niet nodig heeft, IK heb het nodig hahahaha. En al veeeeeeeeeeeeeeeele jaren. Je mag zingen, als je dat goed kunt, hetgeen meteen een waardeoordeel inhoudt. Maar ja, die oortjes hè.... ik zit met de handjes klaar om ze te beschermen bij programma's als Idols hahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja de mens bedoel ik idd, maar dan gezien van buiten ons 'hokje' (die we onszelf niet hebben toebedeeld'. weet niet of je handen genoeg zijn voor je gevoelige oortjes overigens.....
ik ben ZOOO ver verwijderd van het Idols level. (die doorgaan naar de vervolg ronde dan hé)
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die EERSTE rondes....brrrrrr....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))))))) (okay okay, je slaat mijn aanbod dus af, het is duidelijk hoor) ;oP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooooow sjoet: ik zie weer iets over het hoofd en heb het niet door....ook dát nog....
Welk genereus aanbod sla ik af, terwijl ik geen idee heb waar je het over hebt????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liedje zingen, lieverd.... of ik een liedje moest zingen voor je. (slaapliedje, je was moei)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooooooooooooow, had ik op geantwoord:
"Je mag zingen, als je dat goed kunt, hetgeen meteen een waardeoordeel inhoudt.";-))))
Maar ik ga NU afsluiten, dus dan hoor ik um morgen als je wilt, okee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie doen het weer!!!