Welke tekorten in vitamines/mineralen zijn er in dit voedingspatroon? (Zie uitleg)

Ik ben geinteresseerd in gezonde voeding.

Wat als de meest gezonde voeding wordt gezien, is ook erg trendgevoelig.
Ik heb de laatste tijd erg bestudeerd wat door meer alternatief ingestelde mensen/in de fitness industrie ('de fitgirls') als optimale voeding wordt gezien.
Het is mij erg opgevallen dat recepten in fitnessbladen als womens health en de menu's in hippe healthy food bars allemaal dezelfde producten mijden/dezelfde producten juist wel gebruiken.

Gemeden wordt vaak:
- Tarwe en andere glutenbevattende granen. (Brood en pasta)
- Aardappels
- Suiker (wat mij betreft het enige onbetwistbare dat ongezond is)
- Vet vlees
- Zuivel

Juist wel gegeten wordt:
- Havermout
- Zoete aardappels en quinoa
- Mager vlees als biefstuk
- Vis
- Plantaardige melk
- Groente en fruit, avocado's zijn 'hip'
- Peulvruchten
- Allerlei noten en zaden
- Kokosolie

Mijn vraag is of in dit voedingspatroon risico is op bepaalde tekorten in vitamines/ mineralen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Mij lijkt dat je in dit voedingspatroon alle benodigde voedingsstoffen zou binnenkrijgen. Immers brood/pasta wordt vervangen door havermout en quinoa.

De enigw groep die niet volwaardig vervangen wordt, is zuivel. Kan het niet gebruiken van zuivel (maar wel vlees/vis) tekorten opleveren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zie veel fytinezuur bevattende producten, daardoor een tekort aan mineralen. Veel te weinig dierlijk vet. Toegevoegd na 4 minuten: Zonder zuivel is geen probleem, zuivel maakt het enkel eenvoudiger. Toegevoegd na 12 minuten: Fytinezuur is trouwens geen ramp, het moet echter wel in verhouding zijn. Teveel noten en zaden en je krijgt teveel binnen. Dan pas gaat het echt als mineralen blokker werken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100