Ik moet dingen van mezelf die totaal nergens op slaan. Zoals de muziek voor 2 seconden keihard draaien. Of iets kapot gooien. Hebben meer mensen dit?

Ik moet dingen van mezelf die totaal nergens op slaan. Zoals de muziek voor 2 seconden keihard draaien. Of iets kapot gooien. Hebben meer mensen dit? Ook gebeurd het wel is dat ik van mezelf wil dat ik in de laagste versnelling een berg op fietsen. Waarom weet ik niet. Echt heel gek! Ik ben opzicht geen raar persoon. Maar ik vroeg me toch af of dit iets bekends is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Wat je noemt, zijn dwangmatige handelingen.

Als je nog erg jong bent, is er niets aan de hand. Elk kind "moet" wel eens precies drie tegels naast de stoeprand lopen, elk kind "moet" wel eens alle witte strepen op de weg vermijden bij het fietsen.

Als je wat ouder bent, en deze dwangmatige handelingen blijven, dan moet je kijken of je er last van hebt. Heb je er geen last van, dan moet je vooral geen problemen maken waar geen problemen zijn.

Heb je er wel last van, of ben je bang dat het erger wordt waardoor je er later wel last van zult hebben, dan raad ik je aan om eens bij de huisarts langs te gaan. Die kan, samen met jou, een oorzaak zoeken, en er dan iets aan doen. Of je dan medicijnen nodig hebt, of psychotherapie, of gewoon iets als cognitieve therapie, kun je dan samen met de huisarts bepalen.
Cryofiel
13 jaar geleden
het jongste kind van mijn zus had het ook.
ik herken gelijk de symptonen
later bleek dat ze leed aan ADHD
ze is er voor onder behandeling gegaan en heeft nu wat medicijnen om het dwangmatig gedrag wat ze had onder controle te houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heel erg als het Gilles de la Tourette-syndroom: dwangmatig handelingen verrichten die moeilijk te onderdrukken en zeker niet gewild zijn. Kan extreme vormen aannemen zoals zelfverminking. Ik zou zeker de huisarts inschakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt wel een beetje op Gilles de la Tourette, maarja, die conclusie kan je niet zomaar trekken. Iedereen heeft wel zijn eigen gebruiken.

Probleem bij Gilles de la Tourette is dat voor jou deze handelingen normaal zijn. de hersenen zien het als bijv. ademhale'; je moet het doen van je lichaam. Als het geen hele irritante handelingen zijn is het niet erg, maar volgens mij is het toch niet zo handig voor jou en je omgeving als je van alles gaat rond liggen gooien. In dat geval kan je beter naar de huisarts. de handelingen kunnen dan flink verminderen.