Hoe kan ik zorgen ik niet telkens dezelfde fouten blijf maken?

Ik moet van mijn psycholoog opschrijven wat er gebeurt is, zoals wanneer ik boos ben en waarom en wat ik eraan gedaan heb en wat ik anders heb kunnen doen. Ik zie dan wel in hoe ik het wel op had kunnen lossen, maar als dat zelfde weer gebeurt, dan doe ik het weer net als de vorige keer en doe ik het dus weer fout.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ben ook nogal impulsief en denk dus niet goed na bij wat ik doe, achteraf ga ik pas nadenken en dan is het dus al te laat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Door stil te staan bij bepaalde acties. Even 5 seconden te denken: Ga ik nu weer de fout in. En dan pas door te gaan

Je bent nu bezig met een proces waarbij je je eerst bewust wordt van wat je doet. Je kan niets veranderen zonder bewustwording, dus dit is heel erg belangrijk. Je zult nu gaan merken dat je steeds sneller denkt, nu doe ik het weer! Nu is dat nog als je het opschrijft, maar al snel zul je na je eerste reactie denken, dat had ik anders moeten aanpakken. Het is dan nog maar een klein stapje om de volgende keer even adem te halen als je wilt reageren en dan pas te reageren en dus je reactie te veranderen. Jaag jezelf niet op en neem de tijd. Veranderen kost tijd en die mag je er ook gerust voor nemen! Heel veel succes.

Je bent op de goede weg, alleen kijk je nog niet klein genoeg om je groei te kunnen zien. Het is al een groei als je achteraf kunt zien dat je fout zat. De volgende keer zal dit ook zo zijn, alleen met de groei dat je het sneller ontdekt. Zo groei je door tot op het moment dat je het fout doet, je ook herkend dat je het fout doet. En uiteindelijk zie je die neiging van te voren gebeuren en kan je een keuze gaan maken of je wel of niet die fout wil gaan maken. Als ultieme maak je die fout niet meer, omdat je jezelf al onbewust hebt gecorrigeerd en het gewoon niet meer zover laat komen. Succes met deze stappen die je zult doorlopen. Het begin is er en de rest zal er ook komen.

Dit is onderdeel van het normale leerproces. Niets aan de hand dus, je bent juist goed bezig! Het is wel een langere weg, want het is moeilijk om dit soort dingen te veranderen. Je hebt nu net de eerste stappen gezet; je kunt niet verwachten dat je nu al je doel bereikt. Ik zal hier een veelgebruikt model beschrijven, dat goed aangeeft welke stappen je zult doorlopen. 1. Onbewust onbekwaam Dat betekent dat je de fout nog maakt (je bent onbekwaam), maar dat je dat niet doorhebt (je bent onbewust). Je merkt wel de nare gevolgen, maar je hebt geen idee hoe dat komt. Dit was jouw beginsituatie, voordat je naar de psycholoog ging. 2. Bewust onbekwaam Dat betekent dat je de fout nog maakt (zoals je beschrijft), maar dat je nu *weet* dat je de fout maakt: je bent je bewust van je fout. Dat is de stap die je nu hebt gezet. Het is een goede stap, want pas als je weet dat je een fout maakt, geef je jezelf de kans er iets aan te gaan doen. 3. Bewust bekwaam Dit zal voor jou de volgende stap zijn. Je hebt dan zo vaak gezien dat je het weer eens fout deed, dat je dat steeds sneller ziet, tot je het al ziet op het moment dat het gebeurt. Dan kun je meteen op dat moment ingrijpen en beter reageren. Je hebt je probleem opgelost (bekwaam), maar je moet er nog wel goed bij nadenken (bewust), anders val je terug in je oude fout. 4. Onbewust bekwaam Dit is de eindfase. Dit bereik je als je heel vaak bewust jezelf hebt gedwongen op de juiste manier te reageren. Na flink veel oefenen wordt dat een automatisme. Je hoeft er niet meer bij na te denken, het gaat automatisch (onbewust) goed (bekwaam). Als je op Internet zoekt naar deze vier termen (onbewust, onbekwaam, bewust, bekwaam), dan vind je veel achtergrondinformatie over dit onderwerp.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100