Waarom hebben mensen een navel?

Ik weet waarvoor de navel dient voor de geboorte, maar waarom kan men bij de geboorte de navel niet gewoon volledig wegsnijden, en de buik dichtnaaien zodat er enkel een sneetje zichtbaar is en geen putje of uitstulping?

Toegevoegd na 29 minuten:
Graag een medische uitleg. En geen esthetische of menselijke waarden uitleg.

Toegevoegd na 29 minuten:
Graag een medische uitleg. En geen esthetische of menselijke waarden uitleg.

Toegevoegd na 29 minuten:
Graag een medische uitleg. En geen esthetische of menselijke waarden uitleg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (10)

De navel wordt intact gehouden, omdat je in een later stadium wellicht weer aangesloten moet worden op het een of ander. De navel is een prachtige contactdoos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan een oplader er staat toch de navel is een prachtige contactdoos
maar uh misschien hebben je ouders het niet durven zeggen maar t naveltje heeft geen nut meer na de geboorte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eh... is geschreven onder invloed van mijn medicijnen. ik zal de brain-wave even toelichten. Navel = navul = navulling = bijladen = opladen = stopcontact... zal niet meer op GV vragen beantwoorden als ik net mijn medicijnen heb ingenomen... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond hem wel leuk, ik ken inderdaad kinderen met ernstige stofwisselings- en eetproblemen die een navelsonde hebben en daardoor al hun eten krijgen! Dus van mij mag je een plusje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt waar? dus zelfs onder invloed ben ik een uitermate slim mens... :-) zal eens googlen op navelsonde, want het klinkt wel interessant.
Omdat je geen puur cosmetische (dus niet medisch noodzakelijke) ingrepen moet doen bij mensen die hier niet zelf voor kunnen kiezen.

Als je oud genoeg bent om voor jezelf deze keus te maken: prima. Maar ga zo'n ingreep niet aan iemand opleggen die niet voor zichzelf op kan komen.

Toegevoegd na 24 minuten:
De medische kant: de navel is littekenweefsel. Het verwijderen van de navel is medisch niet noodzakelijk (wat ik in het oorspronkelijke antwoord ook aangaf). Tenzij er eventueel in zeer exotische gevallen blijkt dat de navel schadelijk kan zijn, maar dan zal er dus gewoon ingegrepen moeten worden uit medische noodzaak.

Welke motivaties heb je om de in je aanvulling genoemde operatie uit te voeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een aandenken aan je geboorte . en een pas geboren baby wil je het gewoon niet aan doen om direct al zo,n onnodige operatie te ondergaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen 'waarderen' hun navel pas als ze hem kwijt zijn. De navel is zo'n uitdrukkelijk kenmerk van een lijf, dat wij hen missen als je hem door een operatie bent kwijtgeraakt. Wist je overigens dat de plaats van de navel ras gebonden is. En Aziatische navel zit over het algemeen in verhouding lager dan een Europese navel. Daarom lijken Aziaten kortere beentjes maar een langer bovenlijf te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed, een medische uitleg: het is niet zo slim om nodeloos in een lichaam te snijden.

De enige reden waarom je de navel wél zou verwijderen, is als je graag wilt dat er enkel een sneetje zichtbaar is en geen putje of uitstulping. Geen idee waarom je dat zou willen en persoonlijk vind ik het überhaupt geen reden om in je te laten snijden, maar sowieso is het geen reden als esthetiek niet meeweegt.

Het enige dat dan overblijft is het beschadigen van een gezond lijf. De medische wetenschap is bedoeld om te genezen, niet om te beschadigen, en al helemaal niet nodeloos te beschadigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon het meest praktisch, het makkelijkst: Na de geboorte de knip erin. Dat laat dan een litteken achter wat we navel noemen.
Ongetwijfeld is de navel na de geboorte weg te snijden, maar dat is een grotere ingreep. Dergelijke ingrepen worden bij pasgeboren babies alleen gedaan als er medische noodzaak toe is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De knip is niet de veroorzaker, de navelstreng wordt namelijk niet tegen de huid aan afgeknipt. De navelstreng sterft gewoon vanzelf af en valt er dan van af, met achterlating van de navel.
het opereren van n pas geboren baby'tje brengt met zo'n ingreep die jij in gedachte hebt veel risico's met zich mee.
denk aan de nacose en de infectie's die er kunnen komen
net als ik eerder las je gaat je navel waarderen als je hem kwijt bent
en dat klopt ik heb dus zo'n aan elkaar gehecht gat in me buik mijn navel heb ik al vanaf mijn 15e jaar niet meer
omdat ik er een erfelijke ontsteking steeds in had
ik wou dat ik m nog had...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen en ook alle andere zoogdieren hebben een navel omdat ze in de baarmoeder ermee verbonden zijn via met de moederkoek, operaties gaan bij zuigelingen met meer risico gepaard als bij volwassenen en omdat het niet nodig is worden deze dan ook niet uitgevoerd ,verder worden er navels gereconstrueerd omdat mensen dat als een gemis ervaren als ze er geen hebben,dus zou het verwijderen ervan naderhand in vele gevallen ongedaan gemaakt moeten worden. Ook is het een persoonlijk kenmerk van een mens en worden er sieraden in gedragen juist om dat kenmerk te benadrukken ,dus ook van die kant is er geen noodzaak om iets te veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur technisch:

Alle zoogdieren hebben zo'n plugje. Het is onzin om te stellen dat er toch geknipt en geklemd moet worden en dat er daarom net zo goed gesneden en gehecht kan worden. Ook als je na de geboorte niet knipt en klemt, stopt de navelstreng vanzelf met bloeden, droogt uit en valt van er af, met achterlating van een naveltje. Dit is voor de baby waarschijnlijk zo goed als pijnloos.

Als je zou snijden en hechten, krijg je nooit zo'n mooi elastisch litteken als de navel nu is. Het is ook niet pijnloos. Er is kans op ontsteking en vorming van wild vlees. Als de baby gaat groeien, wordt het er bepaald niet mooier op. Het litteken rekt op en als je een echte mooie gladde buik wil, zal er later waarschijnlijk plastische chirurgie nodig zijn.

En daar komt nog bij:

De navel is een gevoelig plekje waar veel mensen een heleboel plezier aan beleven (erogene zone, identiteit). Weghalen is dus een soort verminking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon je eerste litteken. Gelukkig voor jou was dat je eerste stap om een zelfstandig leven te leiden.

Ik heb iemand gezien die geen navel meer had na de nodige (om andere redenen) operaties. Het is een vreemd gezicht. Hijzelf vond het ook een erg groot gemis.
Dus gewoon laten zitten.