Hoe komt het dat iemand met een (relatief) hoog iq toch niet zogoed scoort op school?

Ik heb een IQ-test gedaan en ik scoorde 124. Maar +/- 6% is heeft een evenhoog of hoger IQ als mij. Maar toch scoor ik op school niet zo'n fantastisch goede punten (meestal rond of op het klasgemiddelde).

Hoe kan dit komen?

Ps. In het dagelijkse leven vindt ik dat ik toch slimmer ben als andere kinderen van mijn leeftijd(14).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar heb je de IQ-test gedaan? Zelf achter de computer of bij een professioneel bedrijf? Want wanneer je zelf een IQ-test doet is de score vaak niet erg betrouwbaar. Aan je spelling valt nog het een en ander te verbeteren, misschien dat je onder andere daardoor op toetsen niet zo hoog scoort?

Antwoorden (6)

Ik weet niet hoe goed je je best doet op school, maar een hoog IQ staat niet garant voor hoge cijfers... Je zult nog steeds moeten leren natuurlijk... Daarnaast is een IQ-test een ontzettende momentopname waar je aanmerkelijk hoger op scoort als je een aantal vragen achter elkaar krijgt die je toevallig goed liggen. Pas als je een aantal verschillende IQtests gedaan hebt en daar het gemiddelde van neemt heb je een redelijk beeld van je IQ.

Dat laatste wat je zegt herken ik, je bent waarschijnlijk iemand met een brede interesse en een redelijk grote algemene kennis (ook een vorm van intelligentie natuurlijk) maar dat zegt nog steeds niets over hoe je het doet op school. Opletten tijdens de les en leren is toch echt de oplossing. Een hoog IQ is eigenlijk alleen maar een mooi intrument wat het makkelijker maakt om te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zelfde strekking, net iets eerder. +
Omdat IQ niet alles zegt over schoolprestaties.
Je kunt wel genoeg inzicht hebben, maar als je er niet heel hard voor studeert, dan is het goed mogelijk dat dat niet tot uitdrukking komt in je schoolcijfers.

Dan zijn er nog vakken, waarvoor je niet per definitie slim moet zijn, maar waarvan je de regels gewoon door moet hebben, zoals bijvoorbeeld de spelling en grammatica van Nederlands.

Als laatste punt wil ik aandragen dat de meeste IQ-tests uit Multiple choice vragen bestaan, in de volksmond ook wel bekend als multiple gok vragen.
Vragen die je niet weet kun je per ongeluk goed gokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ terug :)
Pas in de hogere klassen begint intelligentie echt in je voordeel te werken. De lagere klassen houden zich voornamelijk bezig met feitenkennis en woordjes leren. Ook slordigheid die nog wel eens hand in hand met intelligentie gaat wordt afgestraft. De hogere klassen vragen meer van het inzicht/intelligentie, het taalonderwijs gaat dan meer om tekstbegrip en bij de exacte vakken worden voor de verschillende onderwerpen steeds weer dezelfde hulpmiddelen van stal gehaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lesgeven op school is vaak gericht op een “gemiddeld kind”. Mensen met een hoog IQ leren vaak anders. Die doen meer op begrip en analyse. Dan kunnen trucjes om dingen te onthouden of aan te leren juist heel erg tegen je werken. Omdat daar de logica in ontbreekt.
En dat werkt erg verwarrend voor mensen met een hoog IQ. En haal je juist met een hoog IQ de boel door elkaar. Omdat je door te proberen de truc te snappen of te gebruiken op een andere uitkomst komt. En dan wordt je antwoord fout gerekend. Terwijl vanuit logisch standpunt gezien het maar de vraag is of je antwoord fout is.

Ook het feit dat leerstof vaak in brokken gebracht wordt op scholen kan dan erg lastig zijn. Met een brok zie je niet het geheel. En kan de leerstof ook er onlogisch lijken. En daardoor ook weer verwarrend. Soms kan een oplossing hiervoor zijn, dat je in je vrije tijd zelf uitgebreider in een onderwerp verdiept. Maar dat kun je natuurlijk niet voor alles doen.

Ook krijg je er mee te maken dat het IQ niveau van docenten soms beperkt is. Er zijn voldoende mensen die volkomen logische stappen NIET kunnen volgen. Wanneer een docent dat doet, kan dat vervelend zijn voor een leerling of student.

Ook wordt er vaak op scholen gefocust op het probleem of opgave die in het boekje staat of de docent verzonnen heeft. Mensen met een hoog IQ denken vaak veel verder, en denken na over allerlei alternatieve mogelijkheden. Veel docenten staan daar niet voor open.

Mensen met een hoger IQ kunnen soms vaker in discussie geraken met een docent. Je kunt dan als een lastig persoon beschouwd gaan worden. Die altijd moeilijk doet. Doordat je gewoon vraagtekens zet bij dingen die verteld worden. En er dieper over nadenkt. En in feite weer probeert de logica in het geheel te vinden. Maar blijf wel vragen stellen. Je hebt gewoon recht op goede antwoorden. Of zoek de antwoorden op internet op, of vraag aan anderen.

Het is erg lastig. Scholen en docenten kunnen gewoon beperkingen hebben. Maar blijf gewoon in jezelf geloven. En toch proberen zo goed mogelijke tentamens en examens te halen. Misschien kun je het als een intellectuele uitdaging zien om er achter te komen hoe je dat het beste aan kunt pakken. Zo heb ik het op een bepaald moment gedaan.

Wordt het echt een probleem is het overwegen van een overstap naar een meer passende school of opleiding misschien een mogelijkheid.

Bij een goede IQ-test wordt bij de beoordeling rekening met een percentage wat je goed gokt. Dat is dus verrekend
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed antwoord. Maar je spits het wel iets te veel toe op echt hoogbegaafden. Zoook Papilio. Laten we wel wezen een IQ van 124 (even gesteld dat die test klopt) is ook weer niet extreem hoog en hoeft helemaal niet voor problemen te zorgen. De manier waarop de vraag en de extra uitleg gesteld zijn komt op mij niet over als dat van een hoogbegaafde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord is voor een belangrijk deel gebaseerd op mijn eigen ervaring. En ik had op school bij testen ongeveer de zelfde IQ-score als de vragensteller.
Beste Alexd, ik zie dat je in taal inderdaad slecht scoort, in de regels die je schrijft zitten meerdere fouten.
Maar daar gaat het nu eigenlijk niet om.
2 zaken zijn belangrijk voor mensen met een hoger iq.
De lessen moeten uitdagend zijn, en een klas en of docent moet je prikkelen om te presteren.
Daarnaast zie je dat mensen met een hoger iq vaak in een richting uitblinken en in andere richtingen juist achterblijven.
Daar bedoel ik mee, een student die erg hoog scoort op bv wiskunde scoort vaak erg slecht in sociale vakken of is slecht in talen.
Een techneut is ook vaak een eenling met weinig tot geen vrienden.

Ik zou me dus geen zorgen maken, dit is dus heel normaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Alex,

je hebt het over een klasgemiddelde, maar je schrijft niet op welke school je zit.
Een IQ van 124 is voor een VWO leerling een gemiddeld IQ, je prestaties zijn dus in overeenstemming met je IQ. Hard werken en de aanwijzingen van de docenten opvolgen zou voldoende moeten zijn om mee te komen.
Je schrijft dat je jezelf in het dagelijkse leven slimmer vindt dan andere kinderen van jouw leeftijd. Bedoel je je klasgenoten van VWO? Zo ja, dan heb je misschien een partiële hoge intelligentie (ben je in sommige opzichten slimmer en in andere opzichten niet). Je kunt dan jezelf vergissen en gaan denken dat je overal slimmer in bent. Je komt hier achter door anderen (klasgenoten, docenten) te vragen hoe ze tegen je aankijken.
Tot slot: misschien heb je moeite met automatiseren waardoor je schoolprestaties je tegenvallen, ondanks een hoge inzet (je schrijft niet hoeveel inzet je bij het leren hebt, maar stel dat je hard werkt en dat je toch maar net voldoendes haalt). Heb je bij voorbeeld op de basisschool bij rekenen moeite gehad met de tafels? De docent kan je hierbij helpen als je dat zelf aangeeft.
Heel veel succes, goed dat je de vraag durft te stellen!

groeten Diny