Wat is het verschil tussen een therapeut, psychiater en een psycholoog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
5K

Het beste antwoord

Therapeut
Iedereen die een therapie toepast kan therapeut genoemd worden. De vorm van therapie is daarbij van geen belang. Doorgaans wordt de term "therapeut" gebruikt als verzamelnaam voor een ieder die beroepsmatig een methode toepast ter genezing van lichamelijke of geestelijke gezondheidsproblemen. Iedereen kan zich echter therapeut noemen, ook zonder diploma of werkervaring;

Psycholoog
Feitelijk is een psycholoog iemand met expertise op het gebied van psychologie. Doorgaans wordt men een psycholoog genoemd wanneer men een studie psychologie heeft afgerond. De term "psycholoog" is in Nederland echter niet beschermd. Iedereen in Nederland mag zich dus, ook zonder studie psychologie, een psycholoog noemen. Dit in tegenstelling tot België, waar de titel "psycholoog" wel is beschermd. Een psycholoog hoeft niet perse werkzaam te zijn als therapeut, psychologen kunnen bijvoorbeeld ook werkzaam zijn in het onderwijs of werken aan wetenschappelijk onderzoek.

Psychiater
Een psychiater is een arts die zich na een studie geneeskunde heeft gespecialiseerd in de psychiatrie. De opleiding tot psychiater is alleen toegankelijk voor artsen. In de opleiding tot psychiater is de complete opleiding tot psychotherapeut geïntegreerd. Een psychiater beschikt dus over therapeutische kennis op het niveau van een psychotherapeut. In tegenstelling tot de psycholoog en psychotherapeut mag een psychiater naast het geven van een psychotherapeutische behandeling ook medicijnen voorschrijven.

Psychotherapeut
Een psychotherapeut is gespecialiseerd in het behandelen van cliënten met complexe, vaak in de persoonlijkheid gewortelde psychische klachten. De behandeling door een psychotherapeut kan zowel klachtgericht als persoonsgericht zijn. De psychotherapeut biedt een behandeling die vaak intensiever en langduriger is dan die van bijvoorbeeld de eerstelijnspsycholoog of de GZ-psycholoog. Een psychotherapeut heeft zowel aandacht voor de sociale omgeving van de cliënt als voor de cliënt als individu. De psychotherapeut heeft na het afronden van een studie psychologie, geneeskunde, pedagogiek of maatschappelijk werk een erkende opleiding tot psychotherapeut gevolgd.

Toegevoegd na 3 minuten:
kort:

therapeut: iemand die een vorm van therapie geeft

psycholoog: houdt zich bezig met de psyche, mag geen medicijnen uitschrijven.

psychiater: studie psychiatrie, mag medicijnen uitschrijven.

psychotherapeut: naast studie ook psychotherapeut aandacht voor omgeving en persoon
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Therapeut
Iedereen die een therapie toepast kan therapeut genoemd worden. De titel "therapeut" is op geen enkele manier beschermd. Het woord therapeut draagt dus geen kwaliteitsaanduiding in zich.

Psycholoog
Feitelijk is een psycholoog iemand met expertise op het gebied van psychologie. Doorgaans wordt men een psycholoog genoemd wanneer men een studie
psychologie heeft afgerond. De term "psycholoog" is in Nederland echter niet beschermd. Iedereen in Nederland mag zich dus, ook zonder studie psychologie, een psycholoog noemen. Dit in tegenstelling tot bijv. België, waar de titel "psycholoog" wel is beschermd.

Psychiater
Een psychiater is een arts die zich na een studie geneeskunde heeft gespecialiseerd in de psychiatrie. De opleiding tot psychiater is alleen toegankelijk voor artsen.
13 jaar geleden
Wanneer je geestelijk onstabiel bent wordt je meestal eerst doorverwezen naar de psycholoog en die doet niets anders als praten met je, vragen stellen en laten praten. Hierdoor probeert hij erachter te komen wat ter grondslag ligt aan je problemen. Hij mag geen medicatie geven en als je die toch blijkt nodig te hebben, stuurt hij je door naar de psychiater. Dit is een arts die weer een trapje hoger ligt en wel medicatie mag verschrijven. Kom je er niet uit met alleen rust en medicijnen maar heb je vooral de problemen omdat je bepaalde dingen niet kunt laten of doen, dan kan daar de psychotherapeut weer mee helpen.
Die geeft je opdrachten om aan te werken, die geeft je bepaalde inzichten, kortom die geeft je therapie om er ook zelf mee om te gaan cq. te verbeteren.
amc
13 jaar geleden
Een therapeut helpt mensen die klachten hebben met spieren. Een psychiater en een psycholoog zijn ongeveer hetzelfde. Ze helpen mensen die problemen hebben in hun geest. Een psychiater helpt over het algemeen mensen die meer problemen hebben als mensen die een psycholoog behandeld.

Waar een psycholoog iemand behandeld die straatvrees heeft, behandeld een psychiater iemand die suïcidaal is.