Probleem, zoveel pijn maar kan het niet uitleggen?

ik heb nogal een probleem..

ik heb morgenochtend een gesprek met een leraar omdat ik nogal ongelukkig ben.
Ik word al 10 jaar gepest, zit sinds 4 maanden op een andere school, waar het al stukken beter gaat, maar ik zit er nog steeds mee.
Morgen heb ik een gesprek om mijn hart te luchten, maar ik weet niet wat ik moet vertellen! zoveel pijn, maar weet niet wat ik moet zeggen.

ik ben ook in aanraking gekomen met een internetpedo. (verder niks gebeurt, alleen heavy bedreigd) --> half jaar terug, nog steeds kank niet loslaten

het heeft nogal ingehakt allemaal,

kan iemand mij helpen? wat moet ik zeggen? het doet zoveel pijn allemaal, zoveel woede en verdriet..
help!

Toegevoegd na 2 minuten:
het is vooral,
pesten is zo cliché als mensen vragen wat zeggen ze dan? kan ik geen voorbeeld geven, het is niet alleen zeggen, het is zoveel erger, de manier waarop ze zeggen, de manier waarop ze je buitensluiten. ik kan het niet uitleggen....
ik wil niet dat hij denkt dat ik me aanstel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Ten eerste, blij dat het nu beter gaat! Het moet vast een opluchting voor je zijn, die nieuwe school. Respect, erg goed van je dat je het niet opkropt maar erover gaat praten omdat je er mee zit, en ik wens je veel sterkte!

Ik ken je situatie niet, maar probeer het op te schrijven of te typen. Dat kan naast dat het helpt bij het vinden van woorden, ook erg helpen om je frustraties of verdriet letterlijk van je af te schrijven. Denk er van tevoren over na, desnoods begin je gewoon bij hoe het 10 jaar geleven begon, en schrijf het op.

Ook al wil je er misschien liever niet aan terugdenken, probeer je gebeurtenissen voor de geest te halen die zo kenmerkend waren voor het buitensluitende gedrag en beschrijf hoe ze keken, hoe ze stonden. Volgens mij raakt non-verbaal pesten je ook meer dan oppervlakkige woorden, juist omdat het zo intrigerend en geniepig is, wordt het effectief.

Wees compleet en gedetailleerd, dan kun je als je het even niet meer weet, terugkijken op wat je geschreven hebt. Ik hoop dat je leraar je begrijpt, en anders leg je maar uit waarom je het hebt opgeschreven. En als je emotioneel wordt, gewoon laten gaan! Ik hoop dat je door erover te praten sterker in je schoenen kunt gaan staan, want dat is waar pesters vaak op inspelen: weinig zelfvertrouwen en gemakkelijke reacties.

Veel succes, en liefs!

Toegevoegd na 29 seconden:
geleven = geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit verhaal raakt me diep, mijn beide dochters( en ik vroeger zelf ook ) zijn erg gepest. Ik heb van alles eraan gedaan als moeder en veel met hun gepraat en ook een andere school. Maar weet je, je zelfvertrouwen heeft een mega deuk opgelopen en nou moet je morgen misschien voor t eerst met een goed bedoelende leraar praten over je waarschijnlijk goed bewaarde geheim en dat is dood eng. Wat je kan doen is beginnen met iets wat je t minste zeer heeft gedaan en kijken hoe je leraar daarmee om gaat. Wanneer je er een goed gevoel bij krijgt dan kan je nog iets vertellen, krijg je er geen goed gevoel bij dan eerlijk tegen je leraar zeggen want hoe goed t ook bedoeld is allemaal het gaat uiteindelijk om JOU!Ik wens jou alle geluk van de wereld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je lieve antwoord, ik leef met je en jouw kinderen mee.
het probleem is dat ik de pijn van de gebeurtenissen voel, en me wel kan herinneren, maar niet vertellen want dan weet ik het niet meer! ik kan geen voorbeelden geven... ik weet niet wat ik meot vertellen. want ik kan niks "bedenken"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet letterlijk bedenken, maar het komt op dat moment niet in me opl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar, 'Geef eens een voorbeeld', 'Eeeeeeeh...'. Maar voorbeelden doen er niet toe. Het gaat erom dat jij je onveilig voelt.
Hoe hard het misschien ook mag klinken: gepest worden ligt voor een groot deel aan jezelf. En néé, dat is niet hetzelfde als 'is je eigen schuld'. Je wordt gepest omdat je een bepaalde kwetsbaarheid hebt.
In een gezonde groep wordt iedereen ongeveer evenveel geplaagd - plagen is best grappig. Maar als één persoon in een groep 'verkeerd' reageert, met angst bijvoorbeeld, of juist met totale onverschilligheid, dan kan plagen omslaan in pesten, waarbij diegene steeds het slachtoffer is.
Ik werd geplaagd, ging heel erg op de 'mij pak je niet toer', wat uiteindelijk ontaarde in regelrechte mishandeling.
Ik heb later geleerd dat mensen heel anders reageren als ik liet zien dat het me kwetste, gek genoeg. kennelijk was ik dan 'normaler' of zo, geen idee.
Maar laat deze vraag (en eventueel de antwoorden) lezen aan je leraar.
Bespreek of een weerbaarheidstraining bijvoorbeeld iets is voor jou, of andere hulp.
Echt, het kan anders, het moet anders, en nee, je stelt je niet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hippo, ergens heb je een punt, maar je antwoord:
ga op een weerbaarheidstraining vind ik volslagen onzin. Ik ben er 100% van overtuigd dat dit niet helpt (omdat ik een soortgelijke cursus heb gedaan toen ik 11 was.) Het is klinkklare onzin.
Ik heb zelfvertrouwen, ja genoeg, ben spontaan en kan goed vrienden maken. Ik ben een sterk slachtoffer.
Maar mijn zelfbeeld is het probleem die is gewoon belabberd.
Ik weet niet waarom maar het pesten hield maar niet op.
Daarom ging ik weg. nu is het niet meer, iedereen heeft mij vanaf heb begin als spontaan gezien.
Vandaar dat het niet meer gebeurt. maar de pijn is er nog steeds en die is verschrikkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hippo,
verder is je reactie super hoor! lief en goedbedoeld en je kunt het ook niet weten hoe ik denk over die cursussen, verder ben ik het 100% met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch ligt pesten deels aan jezelf. Je zegt het zelf al: je hebt een slecht zelfbeeld. Dat kan in een groep werken als de lucht van bloed op een troep wolven, om het even zo plastisch uit te drukken.
Ik wist van mezelf dat ik gewoon een mens was, niks meer of minder dan een ander, maar ik werd vreselijk gepest. En toch, sinds ik beter in m'n vel zit (door therapie) word ik niet meer gepest, en geloven mensen zelfs niet eens dat ik vroeger gepest ben.
Dus toch, die anderen kun jij niet veranderen, zoek het in jezelf. De pijn zal echt zakken, al blijven de herinneringen naar. Dat heeft ook tijd nodig, eis niet van jezelf dat je zomaar floeps over zo'n rottijd heen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet dat het ook aan mezelf ligt Hippo dat ga ik niet ontkennen.
dank voor je lieve reactie,
xxxx
Kopieer deze vraag en print hem uit, laat dit de leraar lezen, als je het niet durft te vertellen, dit is duidelijk dat jij een serieus probleem hebt, sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg wat je hier schrijft, zeg dat je het moeilijk vind om uit te leggen waarom je je zo ongelukkig voelt. Dat zal de leraar echt wel begrijpen.
Het is best heftig allemaal en vaak heel moeilijk om onder woorden te brengen, en een aansteller ben je zeker niet.
Veel succes morgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou deze vraag kunnen uitprinten. Die laat je hem/haar lezen. Dat lijkt me makkelijker voor jou, dan het te vertellen... Daarna kunnen jullie het verder bespreken...

Maar zoals ik het lees is het misschien een goed idee om regelmatig je hart te luchten... Al is het alleen maar zodat je het aan iemand kan vertellen...
Dus misschien dat dat bij die leraar kan, als je je daar op je gemak voelt... anders kun je een vertrouwenspersoon of mentor proberen...

Maar sowieso succes morgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft het niet uit te leggen als het goed is begrijpt de leraar wat pesten is. Het is heel erg en het gaat ook zoals je zegt niet om de woorden maar om de toon, de manier waarop die anderen je stuk willen maken. Nu je op een nieuwe school zit kun je misschien met hem een plannetje maken. Je mag nu meer aan jezelf denken. Kijk eens wat je in sociaal opzicht met anderen wilt en hoe je met anderen kunt omgaan dat hoeven niet meteen diepgaande contacten te zijn maar samen aan een project van school werken bv . vragen of iemand uit de buurt met je overfietst naar school . De leraar kan je helpen met het maken van een gezellig sociaal netwerk . Samen oefenen om zo van je af te leren praten. Als je positieve dingen presteert dan neemt dat op den duur de plaats in van die negatieve ervaringen. Stel jezelf de vraag hoe zou ik willen dat het werd en wat ga ik daarvoor doen. Zeg aan begin gesprek tegen de leraar dat je niet van plan bent om je te verdedigen; het pesten is niet jouw schuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou inderdaad ook uitprinten wat je hier hebt getypt. Je bent niet 'abnormaal'. Dit overkomt veel mensen. Kinderen op school, maar ook mensen in bedrijven.

Goed dat je erover gaat praten, want dit kan je kapot maken. Ik weet het uit ervaring. Ik ken de pijn, de angst, woede en het verdriet.

De school moet zorgen voor een veilige leeromgeving. Dat mag je verlangen van degene met wie je gaat praten! Je bent het waard dat mensen voor je vechten. Zo hoef je je niet te voelen.

Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je probleem volkomen..want het pesten is vaak niet in woorden te gieten.

Het zijn dikwijls de stille treiterijen, de onaanwijsbare achterbaksheden, die het meeste pijn geven,zoals b.v. het buitengesloten worden door allen, de wijze waarop ze naar je kijken, het achter je rug uitlachen, het openlijk praten over je, het duidelijke minachten enz enz.

Ik denk ook dat je ze niet HOEFT te benoemen..een goede leerkracht weet wel wat 'pesten' inhoudt.

Pesten is immers een aantal laaghartige pogingen om iemand innerlijk te breken..kapot te maken..

Als je met je leraar praat..zeg hem dan dat je op allerlei manieren wordt gepest..maar vooral op een wijze die zich nauwelijks laat beschrijven.

Het woordloos pesten, zoals hierboven door mij is beschreven.

Meestal zijn het trouwens de grootste dommeriken die het leven voor een, vaak willekeurige, ander onmogelijk trachten te maken..

Probeer dàt in elk geval te beseffen..teneinde de pijn, het verdriet en de vernederingen enigermate te verzachten..

Groetjes en heel veel sterkte bij je gesprek met je leerkracht.

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
problemen en emoties stapelen zich op.

de vragen zijn ook niet om te kijken of je daadwerkelijk genoeg reden hebt om zo in de put te zitten, maar men probeert hierdoor te kijken naar waar het probleem ligt en wat er blijft 'sudderen'

en uiteraard is het niet mogelijk om uit te leggen wat nu de druppel was. het gaat immers over JOUW gevoel hierbij, wat een proces is geweest wat je op het punt heeft gebracht waar je nu staat: de samenloop van omstandigheden en ervaringen.

pesten is vreselijk, en ook als het niet meer voorkomt draag je hier de littekens van. dat weet iedereen en al helemaal op school zou dat bekend zijn.

gooit het eruit als je emotie te hoog oploopt want je hebt al lang genoeg in de modus 'puur overleven' gestaan door niet toe te kunnen/mogen geven aan je emoties.

probeer antwoord te geven op de vragen die ze stellen, en als het niet wil dan wil het niet.
dat alles bij elkaar een enorme impact heeft gehad snapt men toch wel hoor, dus maak je daar maar niet druk om.

je zit er om je hart te luchten, dus nu je de mogelijkheid krijgt: DOEN, hoe en wat er ook uit komt maakt niet uit, ALS het er maar uitkomt want je word toch gehoord en dat is een grote (maar moeilijke) stap voorwaarts.

heel veel sterkte gewenst!