Slecht tot niet slapen als er iemand bij me in bed ligt. Hoe kan dit?

Waar ik mijn hele leven al tegenaan loop, is dat ik nauwelijks tot niet kan slapen als er iemand bij me in bed ligt. Of dit nu een meisje is waarmee ik date, of gewoon een vriend of familielid, dit maakt verder geen verschil.

Ik denk niet dat het aan geluiden als snurken of hard ademen ligt. Want ook als iemand de hele nacht zonder te draaien of te snurken naast me ligt, dan nog slaap ik slecht. Het is puur dat gevoel dat er iemand bij me in bed ligt.

Ik kan gewoon niet tot rust kan komen want ik ben alleen maar bezig in mijn hoofd met dat ik wil slapen, omdat ik het simpelweg helemaal verschrikkelijk vind als ik niet kan slapen en de dag erna gebroken ben. Ik merk dat ik soms echt boos kan worden als ik niet in slaap kom of wanneer iemand even tegen me aan wil liggen. Mijn bed is heilig voor me, ik vind slapen fijn. Ook lig ik altijd lekker breed, iets wat niet kan als er iemand bij me ligt.

Ik denk dat het iets psychisch is, maar ik weet niet wat of wat ik eraan kan doen. Ook heb ik een tijdje meditatie geprobeerd, maar hier merkte ik weinig verschil. Een enkele keer komt het voor dat ik wel 'redelijk' slaap, maar over het algemeen lig ik meestal tot een uur of 6.00/7.00 wakker en slaap dan een uurtje tot de wekker gaat.

Als ik alleen slaap, slaap ik wel helemaal goed en rustig.

Voor wie is dit herkenbaar en wie zou mij kunnen helpen?

BVD

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Het bed is een plaats waar je je veilig moet voelen voordat je kunt slapen.
Het kost tijd voordat je lichaam zich aanpast aan het delen van een bed, aangezien onze hersenen de aanwezigheid van een ander tijdens het slapen eerst als een soort bedreiging waarnemen. Misschien blijft deze aanwezigheid voor jou bedreigend.

De oorzaak hiervan zouden jeugdtrauma’s kunnen zijn. Daardoor heb je ‘geleerd’ dat mensen onveilig zijn en voel je je niet prettig in bed als er iemand anders in de buurt is. Psychotherapie kan helpen deze trauma’s te verwerken.

Als het je lukt te accepteren dat je moeite hebt met bedgenoten, zul je waarschijnlijk rustiger slapen dan wanneer je je hieraan blijft ergeren.
SimonV