Kun je voor jezelf bepalen of je levensdoelen realistisch zijn?

Of is dit iets wat je alleen achteraf kunt vaststellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welkom terug!

Het beste antwoord

Veel mensen zien wel wat er op hun pad komt en maken er zich niet zo druk over.
Anderen maken wel plannen en stellen levensdoelen.
Maar het leven zelf bepaalt of het levensdoel realistisch is.

Plannen maken hoort bij de mens.
Maar vaak genoeg gaat het leven zijn eigen weg, zonder dat wij er wat aan kunnen doen.
We duwen naar rechts en trekken naar links en als we er bijna zijn gaat het toch vaak een heel andere kant heen.
Dan zijn we vaak teleurgesteld, ontmoedigd en soms zelfs opstandig.
Waarom wij, is vaak de vraag, waarom ik?

Van al onze welgemeende plannen komt soms niets van terecht en als we dan omkijken is een groot deel van ons leven al voorbij en komt de gedachte, was dit nou alles?
Maar het leven voor ons is het enige wat telt, daar moeten we wat van maken, het leven achter ons heeft ons wel gemaakt die we nu zijn met al zijn voor en nadelen.
En deze levens ervaring kunnen we gebruiken om verder te gaan, want verder gaan is altijd de moeite waard.
Nieuwe levensdoelen?
Of maar vertrouwen op de toekomst, afwachtend wat hij ons zal brengen.
Pas achteraf zullen wij het weten , maar met je best er voor doen is altijd prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
't Is een prachtig antwoord hoor, klinkt of het een grote diepgang heeft. Maar, sorry dat ik het vraag  --  is het een antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
, pas achteraf zullen wij het weten, maar je best er voor doen is prima,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas achteraf zullen wij het weten, maar met je best er voor doen is altijd prima. Dank je wel Ed, voor je wijze woorden. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. We kunnen plannen wat we willen, maar het loopt meestal toch anders.

Andere antwoorden (9)

Ja, maar dan moet je wel in staat zijn om vooruit te denken in verschillende scenario's.

Sommige levensdoelen zijn een stuk makkelijker te realiseren dan andere. Het verschilt ook per persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is ieder levensdoel realistisch...

Het willen halen van je vliegbrevet is realistisch. Maar het kunnen vliegen als een vogel is zonder wonder niet mogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk doel is onrealistisch, en op het moment dat het gerealiseerd is, dan is het realistisch...

Dus een bereikt doel is reëel en een onbereikt doel is onreëel...

Dus wat heb jij bereikt? En alles wat je antwoord zijn je reële levensdoelen gemanifesteerd...
De rest is fantasie...

Je kunt het meteen vaststellen, als het je lukt tenminste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Mits je over voldoende kennis van de wereld beschikt, kun je redelijk nagaan of een doel voor jou binnen handbereik ligt. Streven naar een vrijstaand huis met een weiland er omheen met vier paarden terwijl je alleen maar een tikdiploma hebt en niet zo'n harde werker van nature is een vrij onrealistisch doel (tenzij je een hele rijke oma hebt ofzo), maar binnen een paar jaar een diploma halen voor een opleiding die bij je capaciteiten past en daardoor een leukere baan kunnen zoeken is voor de meeste mensen best haalbaar. Alleen niks komt vanzelf. Je kunt je niet voornemen dit jaar de lotto te winnen ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat het over het daadwerkelijk realiseren van de levensdoelen.

Ik denk dat je nu een bepaald doel hebt. Dit voelt zo voor jouw aan om te doen. Je hebt het in ieder geval voor je in een vorm van visualisatie.
Dus met dit levensdoel ben je bezig.

Gaande weg zal je levensdoel veranderen. Omdat jij veranderd.

Als je innerlijk gevoel helemaal hier in op gaat. En je hebt hierover een groot vertrouwen.
Vertrouw hier dan op en je levensdoel zal uitkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Gaande weg zal je levensdoel veranderen. Omdat jij veranderd." Mooie en wijze woorden :) +1
Ik ben het met Marleen eens, maar soms moet je ook gewoon de gok durven wagen. Dan kan na een tijdje blijken dat je misschien toch wat te hoog gegrepen had. Maar je zal er àltijd weer wat van leren om je volgende levensdoel dichterbij te kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut mee eens. Als er niks belangrijks op het spel staat en je weinig te verliezen hebt, is er niks zo mooi als in het diepe springen en kijken of je kunt zwemmen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Plusje voor deze waardevolle gedachte.
Het gaat m.i. niet zozeer om het doel dat je wilt bereiken, maar om de weg ernaar toe. Die is interessanter dan het doel op zich. Op die manier leef je meer in het nu en niet steeds in de toekomst. Dat zou zonde zijn, want dan gaat het leven onbenut aan je voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten doe je het nooit. Je kunt wel uit je ervaringen leren, en zodoende een goede inschatting maken of je doelen (nog) realistisch zijn.

Er kunnen altijd dingen gebeuren die je niet in de hand hebt. De Alpe d'Huez befietsen is voor mij een realistisch doel. Ik zou het nu niet kunnen, maar als ik genoeg oefen, kan ik het zodra in 2010 de sneeuw weg is.

Tenzij ik straks op weg naar huis word platgereden door een automobilist die denkt dat spiegels dienen om in de dode hoek te kijken. Met twee kapotte knieën of zelfs een dwarslaesie is dat doel plotseling niet langer realistisch.

Hetzelfde geldt als mijn buikpijn een darmtumor blijkt te zijn, en ik een aantal zware behandelingen moet ondergaan.

Dan heb je nog de veranderingen in cq vanuit jezelf. Het bereiken van een ander doel, of het opdoen van bepaalde ervaringen, kunnen ertoe leiden dat je anders in het leven komt te staan. Ik zou bijvoorbeeld plotseling kunnen inzien dat ik meer tijd met mijn geliefden wil doorbrengen. Dan zet ik die trainingen voor het befietsen van de Alpe d'Huez op een laag pitje, en wordt dat doel onbereikbaar. Dat accepteer ik dan.

Mijn antwoord is dus:
Je kunt een goede inschatting maken of je doelen realistisch zijn, maar die inschatting geldt alleen voor het nu.
Cryofiel
14 jaar geleden
Doelen zijn pas realistisch als je ze behaald hebt! Eerder kun je hooguit vaststellen of ze realistisch lijken.