Wat kan het betekenen dat een aantal van mijn bloedwaarden te laag zijn tijdens mijn zwangerschap?

Ik ben momenteel zo goed als 33 weken zwanger. Mijn Hb is 5.4, B12 is 88, hematocriet is 0.28, ijzerverzadiging is 4%, ijzer is 3.2 en foliumzuur 5.1 deze zijn dus allemaal (veel) te laag.
Verder is mijn transferrine 3.38, redelijk normaal dus als ik het goed begrijp.

Heeft er iemand verstand van bovenstaande waardes en wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K
Amadea
2 jaar geleden
Dat had je beter gelijk kunnen vragen aan degene die jou die uitslagen doorgaf....
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik zou dit bespreken met de arts die deze labonderzoeken heeft aangevraagd
Thecis
2 jaar geleden
@Amadea. Je maakt een aanname en rekent daar iemand op af omdat die het niet meteen heeft gevraagd aan degene die het doorgaf.
Ten eerste worden resultaten vaak door assistenten doorgegeven die niet eens diagnose o.i.d. mogen stellen.
Ten tweede blijkt dat de vraagsteller de gegevens online kon inzien. En vanuit daaruit de vraag stelde.
Volgende keer iets minder snel conclusies trekken. Zoals blijkt zou je zo maar de verkeerde conclusie trekken...
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Klopt helemaal @Thecis. De resultaten zijn nog niet met mij besproken, maar ik kan ze digitaal al wel inzien. Waarschijnlijk word ik maandag gebeld, de resultaten zijn van gisteren.

Antwoorden (1)

Je hebt in ieder geval een ernstig vitamine B12 tekort en dat moet acuut behandeld worden (10 injecties in 5 weken). Dus maandag naar de arts.
Verder moet je achter de oorzaak komen. Ben je algemeen ondervoed? Wat is je lengte/gewicht/BMI?
tinus1969
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hi Tinus.. Ik ben niet ondervoed, met de zwangerschapskilo's bedraagt mijn bmi momenteel 24. Normaal zit ik rond de 22 geloof ik. Ik zal maandag inderdaad contact opnemen met het ziekenhuis. De uitslagen waren online al zichtbaar, vandaar dat ik deze al heb. Maar waarschijnlijk zullen zij zelf maandag ook bellen.
tinus1969
2 jaar geleden
Hoeveel kilo ben je aangekomen tijdens je zwangerschap? Wat eet je zoal?
tinus1969
2 jaar geleden
En waarom is er eigenlijk bloed geprikt? Wat waten je klachten?
Thecis
2 jaar geleden
Ondervoed hoeft niets met je gewicht te maken te hebben. Het heeft te maken of je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Dus ondanks een goed BMI kan je prima ondervoed zijn. De bloedwaarden ondersteunen deze conclusie ook.
Heel goed om het uit te laten zoeken.
tinus1969
2 jaar geleden
Overigens; een toename van BMI van 22 naar 24 is dus een kilo of 6. Dat is niet geel voor 33 weken zwangerschap. Ook een teken dat je te weinig eet.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik ben ongeveer 4,5 kg aangekomen. Dat is de reden dat ik nu onder ziekenhuis controle sta. Bloedprikken gebeurt standaard 2 keer tijdens de zwangerschap, daar was geen speciale indicatie voor. In het begin van de zwangerschap was mijn Hb 7,3 en nu afgelopen donderdag dus 5,5 en vrijdag 5,4. N.a.v. de uitslag van donderdag heb ik vrijdag weer geprikt, nu dus wat uitgebreider. Daar komen bovenstaande resultaten dus van. Ik ben geen grote eter, nooit geweest dus het geringe aankomen is niet zo zorgwekkend heb ik begrepen. In mijn vorige zwangerschap ben ik ongeveer 6,5 kg aangekomen en die heb ik zonder problemen voldragen. Deze baby heeft echter een groeiachterstand, dus ik word extra in de gaten gehouden.
tinus1969
2 jaar geleden
Ben je vegetarisch/veganistisch? Wat eet zoal wel op een dag? Ik vrees wel dat er een verband tussen groeiachterstand kind en je eigen lage gewichtstoename.
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus1969
Dat verband is zeer gering. De ondervoeding moet zeer ernstig zijn wil een baby daar last van hebben. De aanwezige voedingsstoffen zullen eerst naar de ontwikkeling van de baby gaan. Gezondheid van de zwangere komt daarna pas.
Oftewel, de groeiachterstand staat er waarschijnlijk los van.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik ben niet vegetarisch of veganistisch. Ik eet gewoon iets minder dan normaal. In het begin van de zwangerschap was dat vanwege misselijkheid en nu ontbreekt het mij vaak aan eetlust. Groente en fruit eet ik zowat elke dag, vlees in principe ook. Zuivel wel wat minder vanwege lactose intolerantie. Vezels kan waarschijnlijk ook wat beter. Maar ik heb geen heel gek eetpatroon in principe. Los van de extreme vermoeidheid, hartkloppingen en het vaak buiten adem zijn, voel ik mij redelijk. Aangezien deze klachten ook bij een normale zwangerschap horen, heb ik niet eerder aan de bel getrokken. Wellicht was het anders eerder gezien. Geen idee. Mijn grootste zorg is nu de groeiachterstand van de baby en het vervolg van de zwangerschap.
tinus1969
2 jaar geleden
@Thecis,
"De ondervoeding moet zeer ernstig zijn wil een baby daar last van hebben."
Ja, en die baby heeft bewezen groeiachterstand.
@Omamniempje:
"Ik eet gewoon iets minder dan normaal."
Schrijf eens precies op wat je eet en hoeveel calorieën etc dat zijn? Laat dat ook aan de arts zien. Ik vrees dat je veel minder eet dan je nodig hebt - of iig is dat het eerste om naar te kijken.