Kunnen jullie lang aan 1 taak werken of springen jullie van de hak op den tak ? En waar komt dit vandaan ?

Mijn dokter vroeg me eens hoe ik tewerk ging zowel op huishoudelijk gebied als op het werk. Ik doe eigenlijk een kwartiertje of zo een taak en dan verander ik ... bv. 15 min. afwassen, 15 min. strijken, 15 min ... enzovoort. Ik krijg mijn werk gelukkig zo gedaan maar vraag me af vanwaar dit komt en of er een link is met perfectionisme ?

14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (8)

Het hangt er volledig vanaf waar ik aan werk. Als het een groot project is, vind ik het prettig om af en toe tussendoor andere klusjes te doen.

Als ik een dag aan een project moet werken vind ik dat ook geen probleem, als ik eenmaal op gang ben, diesel ik lekker door.

Het hangt ook van mijn bui af, sommige dagen kan ik mij echt in iets vastbijten, andere dagen spring ik van de hak op de tak, vooral vrijdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al ik met iets begin,maak ik het gewoonlijk ook af. Of het moet een karwei zijn,dat meerdere dagen in beslag neemt!
Hoe groot jouw afwas is,weet ik natuurlijk niet,maar het zal toch niet prettig zijn om met die afwas weer te beginnen en het water is steenkoud? Hakketakke werk lijkt mij niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van het soort werk kan ik me meer of minder concentreren!
Huishoudelijk werk wil ik nog wel eens afwisselen onderling, wat dat vind ik nogal saai!
Mijn werk is geen probleem, daarbij kan ik me meestal goed concentreren!
Maar het is niet zo raar hoor, wat je doet. Ik ken veel mensen die hun werk regelmatig even onderbreken om iets anders te doen. Goed concentreren lukt niet iedereen even gelijkmatig sowieso. In sommige banen moeten je natuurlijk geconcentreerd blijven en kun je niet afwisselen,maar voor sommige mensen is dit gelukkig wel mogelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat we op GV zitten op dit moment.. zegt een heleboel over ons concentratievermogen. We zouden eigenlijk met ons bachelorrapport bezig moeten zijn nu.. :/
Dus we kunnen niet altijd lang aan 1 taak werken. Dan zijn we na een half uur al afgeleid en gaan we andere dingen tussendoor doen. Waar dit vandaan komt.. we denken dat het komt omdat we niet meer zo gemotiveerd zijn in ons onderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hier belangrijk is waar je door gedreven wordt. Daarbij vallen er voor mij drie typen mensen te onderscheiden:
- Het successentype
- Het visietype
- Het pragmatiektype
Hieronder de uitleg per type, als ware het de uitkomst van een VIVA-test :)

Het successentype
Kortetermijnsuccessen doen het voor. Afwisseling is belangrijk om je motivatie hoog te houden. Overzichtelijke projectjes zul je liefst in één keer afronden, langetermijnprojecten zijn moeilijker de focus op te houden. Je bent makkelijk afgeleid, maar je word gewaardeerd omdat je zaken in beweging zet.
Huishoudelijke taken doe je alleen als je echt het resultaat kunt zien: als de ramen vies zijn, of de kamer echt een zooitje, dan ga jij aan de slag. Je bent dan heel blij als het is gebeurd, en het is binnen de kortste keren weer een puinhoop.
Advies: Hou lijstjes bij van dingen die je moet doen en vink het af als het gebeurd is. En zoek een hulp in de huishouding als het even kan.

Het visietype
Je gaat graag grondig te werk, binnen duidelijke kaders en volgens een vastgestelde logische methode. Je hebt het zitvlees om ergens echt in te duiken en om iets uitgebreid uiteen te zetten op papier. Je bent een detailmens en waarschijnlijk heb je een duidelijke prioritering van lopende zaken en maak je eerst het één af, alvorens aan iets anders te beginnen. Daarvoor block je dan ook een deel van je agenda. Dat betekent wel dat er niet zomaar iets nieuws in jouw takenpakket kan worden bijgeschoven.
Thuis heb je je zaken op orde; je hebt structurele oplossingen verzonnen voor huishoudissues.
Advies: Laat de teugels af en toe even vieren. Het hoeft niet altijd zoals jij het hebt bedacht.

Het pragmatiektype
Jouw lijfspreuk is: als het maar werkt! Je wilt best ergens induiken, als er maar iets concreets en werkbaars uitkomt. 't Successentype laat je daarvoor makkelijk lopen. Je hebt het gevoel dat het visietype je ophoudt, al heb je die ook nodig. Je bent van het delegeren, tenzij je vindt dat je het zelf het beste kan. Jouw ideale projectje is binnen 3 maanden afgerond. Daar zet je je dan ook graag voor in. Je agenda is welgestructureerd, per taak 20 minuten tot anderhalf uur ingepland.
Thuis is niet alles geordend, maar je laat de boel ook niet uit de hand lopen. Woon je niet alleen, dan heeft iedereen zo z'n taakjes.
Advies: Stel je iets minder dominant op en gebruik ieders kwaliteiten. Soms moet je even iets minder kort door de bocht, om structureel iets te bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik persoonlijk heb niet zo'n lange concentratieboog, en iets moet me wel boeien om het lang te kunnen blijven doen.
Het huishouden boeit mij helaas niet zo erg, maar ik spring niet van hak op de tak. Ik ga dan bijv. strijken voor de t.v., of ik doe meerdere dingen tegelijk.
Op mijn werk moet ik er goed bijblijven, en omvatten mijn bezigheden al meerdere dingen, dus daar spring ik gelukkig niet van de hak op de tak. Maar ik moet wel de hele dag iets te doen hebben....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er ook erg aan of het interessant is en of het leuk is.
Normaal gesproken heb ik de concentratie van een knaagdier, maar als ik t leuk/niet erg/interessant vind, dan kan ik er wel een tijd mee doorgaan. Denk dat het daarmee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me nooit lang op een ding concentreren wat me niet écht intresseert. Instuderen van nieuwe muziekstukken is ook echt een lastige opgave voor me. dan moet ik van mezelf achter de piano blijven zitten om het stuk in te studeren, terwijl ik piano spelen écht leuk vind. het instuderen intresseert me gewoon weinig. ik vind het dus gewoon 'saai'.