Waaruit zijn vitamines opgebouwt?

Ik kwam eens bij een arts en deze kwam tot de conclusie dat ik te weinig vitamines had. Daarna kreeg ik een recept van foliumzuur. Bestaan alle vitamines uit zuren of is het iets anders , en wat is het dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/ziet-vitamine-vergroot.41605
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zorgt foliumzuur ervoor dat bepaalde functies in het lichaam beter gaan lopen, of dat bepaalde organen beter gaan functioneren, waardoor vitamines uit je voedsel beter opgenomen gaan worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Fynnya, foliumzuur (of eigenlijk folaat dat uit dit zuur wordt omgezet) helpt bij andere functies in het lichaam o.a. bij de vorming van nucleotiden in de cel (bouwsteen van het DNA en dus ook nodig bij de celdeling). De reden dat de arts foliumzuur geeft is denk ik omdat dit de vitamine is die de meeste mensen het snelst te kort komen. In 2001 kreeg maar de helft van alle Nederlanders voldoende folaat binnen (je moet er minstens 2 stuks fruit + 200 gram groente per dag voor eten).

Het beste antwoord

Je vraag is wel een beetje algemeen. Er zijn behoorlijk wat vitamines en hun chemische modellen verschillen nogal. Het zijn zeker niet allemaal zuren (die kunnen waterstof afstaan).

Volgens mij zijn de meeste, zo niet alle vitamines koolwaterstoffen. Ze bestaan dan uit koolstof (C), waterstof (H) en zuurstof (O) en meestal ook stikstof (N).

Onderstaand een model voor riboflavine.

Vitamines zijn kleine chemische verbindingen die in de cellen helpen met chemische reacties. Die chemische reacties werken in een cel door middel van hulpstoffen (enzymen) en de vitamines verbeteren de werking van de enxymen en worden daarom coenzym genoemd. Je zou een co-enzym ook als een soort schakelaar kunnen zien die de reactie aan en uit kan zetten.

Na de reactie blijft de vitamine intact en kan worden hergebruikt. Daarom heb je er maar weinig van nodig.

Een voorbeeld is vitamine A dat in de cellen in het netvlies (staafjes) een onderdeel is van het lichtgevoelige pigment. Daarom wordt er wel eens gezegd dat je worteltjes moet eten om goed te kunnen zien. In feite doelt men dan op de vitamina A in wortels. Je ziet er niet beter door, maar als je een vitamine A tekort hebt gaan de reacties in deze oogcellen niet goed en zie je in ieder geval slechter.

Toegevoegd na 18 uur:
Als je het specifiek wilt weten over foliumzuur: Het foliumzuur (in de pillen die je krijgt) wordt na opname in je lichaam omgezet in folaat. Dit is de werkzame stof die meehelpt met de celdeling o.a. bij de vorming van nucleotiden (onderdeel van het DNA) en bij de vorming van bloedcellen. Als je bloedarmoede hebt is naast het binnenkrijgen van ijzer het slikken van foliumzuur ook nuttig en dit kan het effect van de bloedarmoede opheffen of verminderen.

Een klein, maar belangrijke radar in het geheel dus. Folaat komt ook wel voor in voeding (je moet er 200 gram groente + 2 stuks fruit voor eten om het voldoende binnen te krijgen), maar is redelijk instabiel. In pillen wordt daarom foliumzuur gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op onderstaande link vindt je alle informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord Jeroen+1
Foliumzuur is vitamine B11

Toegevoegd na 1 minuut:
Een vitamine is een micronutriënt die een organisme zoals de mens nodig heeft, maar die het organisme niet of in onvoldoende mate zelf kan maken.

Aanvankelijk dacht men dat alle vitaminen een amine-structuur hadden, iets dat niet bleek te kloppen. De naam, die bedacht werd door Casimir Funk, is dan ook een samenstelling van vitale en amine.

Bij de naamgeving van vitamines is aanvankelijk uitgegaan van een eenvoudige 1-letter naamgeving, zoals vitamine A. Naderhand zijn de vitamines ingedeeld naar functionele werking.
Vitamines die nodig zijn voor de werking van enzymen vallen onder de klasse van co-enzymen.

De Nederlandse Gezondheidsraad doet aanbevelingen hoeveel vitamines iemand dagelijks nodig heeft. Voor elke vitamine bestaat er een Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH).